Definitie


RegioNS





RegioNS is een speciale bedrijfstak van NS dat zich richt op de exploitatie van de spoorlijn Zutphen - Apeldoorn. Deze enkelsporige diesel spoorlijn is in gebruik sinds 1876. De spoorlijn had slechts 1 tussenstation: Klarenbeek.

Verliesgevend

De spoorlijn werd door de jaren heen steeds onrendabeler. Dit heeft ertoe geleid dat de provincie Gelderland de lijn ging aanbesteden. De aanbesteding van Zutphen - Apeldoorn vond plaats in 2003, met als doel de spoorlijn weer rendabel te maken. Onder de inschrijvers bevonden zich o.a. NS (de exploitant tot dan toe) en Syntus (die al actief was op andere spoorlijnen in het oosten des lands). Eigenlijk wist iedereen wel al wie de concessie zou winnen: Syntus. Maar niets was minder waar, toen toch NS met de concessie aan de haal ging.

Nieuwe exploitatie

Nu NS de aanbesteding had gewonnen, was duidelijk dat er een andere aanpak moest komen om de lijn uit zijn sleur te halen en weer rendabel proberen te maken. Zo is er een speciaal team van ongeveer 50 NS'ers samengesteld welke speciaal bestemd zijn voor het traject Zutphen - Apeldoorn, waar ze ongeveer 40% van hun diensttijd door zullen brengen. Om de kosten zoveel mogelijk drukken, probeert het team zoveel mogelijk zelf te doen. Zo kan het voorkomen dat de machinist kaartjes controleert en de conducteur de trein rijdt. Ook het onderhoud aan het materieel en het schoonmaken van het materieel wordt zoveel mogelijk door dit team zelf gedaan. Het team NS'ers gaf zichzelf al snel een naam: RegioNS.

Een rendabele spoorlijn

In de eerste plannen werd er rekening mee gehouden dat de spoorlijn de eerste paar jaar nog verliesgevend zou zijn, waarna de laatste 3 jaar van de vervoersconcessie winstgevend zouden moeten zijn. RegioNS maakte echter een vliegende start: het eerste jaar van exploitatie was al direct winstgevend. Zo had bijvoorbeeld het enige station langs de lijn, Klarenbeek, al een reizigersgroei van 25%. Deze stijging van het reizigersaantal is voornamelijk te danken aan het feit dat RegioNS de exploitatie heeft verbeterd met een hogere frequentie: 2x per uur i.p.v. 1x per uur op doordeweekse dagen en zondagen (i.v.m. koopzondagen in Apeldoorn).

Materieel

De laatste periode tot de introductie van RegioNS zette NS het treintype DM '90 in. Sinds RegioNS de exploitatie uitvoert, heeft de lijn de beschikking gekregen over 3 eigen DM '90 stellen, welke voorzien zijn van een herkenbare gele sticker op de voorkant van de trein. Nadat bleek dat het eerste jaar al gelijk winstgevend was, heeft RegioNS een 4e stel aangeschaft voor de dienst op Zutphen - Apeldoorn. Daarmee heeft de treindienst de beschikking over de volgende 4 DM '90 stellen:
  • 3401
  • 3443
  • 3444
  • 3445
De toekomst

Sinds de drgl 2007 zijn er langs de lijn 2 nieuwe stations geopend:
  • Apeldoorn de Maten
  • Voorst-EmpeMet de komst van deze 2 stations hoopt RegioNS de komende jaren verder door te groeien.
Eerste versie van artikel geschreven door: Michael Postma.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Weggebruikers geven mening over verkeersthema's
Nieuwsbericht
Delen Buitenring Parkstad Limburg dit jaar al in gebruik
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat jaar uitgesteld
Nieuwsbericht
Zin in tuinieren, maar geen tuin. Wat nu?
Nieuwsbericht
Een derde van de bedrijven in bouwsector handhaaft bouwvak nog volledig
Nieuwsbericht
World Efficiency, het platform met projecten en oplossingen voor CO2-reductie en duurzaamheid
Weblogposting
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Royal HaskoningDHV tekent contract afvalwaterzuiveringsinstallatie Vietnam
Nieuwsbericht
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Ballast Nedam verkoopt belang in Concrete Valley
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Milieu en Internationaal bij IenM
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht








[Banners]