Definitie


RegioNS





RegioNS is een speciale bedrijfstak van NS dat zich richt op de exploitatie van de spoorlijn Zutphen - Apeldoorn. Deze enkelsporige diesel spoorlijn is in gebruik sinds 1876. De spoorlijn had slechts 1 tussenstation: Klarenbeek.

Verliesgevend

De spoorlijn werd door de jaren heen steeds onrendabeler. Dit heeft ertoe geleid dat de provincie Gelderland de lijn ging aanbesteden. De aanbesteding van Zutphen - Apeldoorn vond plaats in 2003, met als doel de spoorlijn weer rendabel te maken. Onder de inschrijvers bevonden zich o.a. NS (de exploitant tot dan toe) en Syntus (die al actief was op andere spoorlijnen in het oosten des lands). Eigenlijk wist iedereen wel al wie de concessie zou winnen: Syntus. Maar niets was minder waar, toen toch NS met de concessie aan de haal ging.

Nieuwe exploitatie

Nu NS de aanbesteding had gewonnen, was duidelijk dat er een andere aanpak moest komen om de lijn uit zijn sleur te halen en weer rendabel proberen te maken. Zo is er een speciaal team van ongeveer 50 NS'ers samengesteld welke speciaal bestemd zijn voor het traject Zutphen - Apeldoorn, waar ze ongeveer 40% van hun diensttijd door zullen brengen. Om de kosten zoveel mogelijk drukken, probeert het team zoveel mogelijk zelf te doen. Zo kan het voorkomen dat de machinist kaartjes controleert en de conducteur de trein rijdt. Ook het onderhoud aan het materieel en het schoonmaken van het materieel wordt zoveel mogelijk door dit team zelf gedaan. Het team NS'ers gaf zichzelf al snel een naam: RegioNS.

Een rendabele spoorlijn

In de eerste plannen werd er rekening mee gehouden dat de spoorlijn de eerste paar jaar nog verliesgevend zou zijn, waarna de laatste 3 jaar van de vervoersconcessie winstgevend zouden moeten zijn. RegioNS maakte echter een vliegende start: het eerste jaar van exploitatie was al direct winstgevend. Zo had bijvoorbeeld het enige station langs de lijn, Klarenbeek, al een reizigersgroei van 25%. Deze stijging van het reizigersaantal is voornamelijk te danken aan het feit dat RegioNS de exploitatie heeft verbeterd met een hogere frequentie: 2x per uur i.p.v. 1x per uur op doordeweekse dagen en zondagen (i.v.m. koopzondagen in Apeldoorn).

Materieel

De laatste periode tot de introductie van RegioNS zette NS het treintype DM '90 in. Sinds RegioNS de exploitatie uitvoert, heeft de lijn de beschikking gekregen over 3 eigen DM '90 stellen, welke voorzien zijn van een herkenbare gele sticker op de voorkant van de trein. Nadat bleek dat het eerste jaar al gelijk winstgevend was, heeft RegioNS een 4e stel aangeschaft voor de dienst op Zutphen - Apeldoorn. Daarmee heeft de treindienst de beschikking over de volgende 4 DM '90 stellen:
  • 3401
  • 3443
  • 3444
  • 3445
De toekomst

Sinds de drgl 2007 zijn er langs de lijn 2 nieuwe stations geopend:
  • Apeldoorn de Maten
  • Voorst-EmpeMet de komst van deze 2 stations hoopt RegioNS de komende jaren verder door te groeien.
Eerste versie van artikel geschreven door: Michael Postma.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]