Definitie


RegioNS





RegioNS is een speciale bedrijfstak van NS dat zich richt op de exploitatie van de spoorlijn Zutphen - Apeldoorn. Deze enkelsporige diesel spoorlijn is in gebruik sinds 1876. De spoorlijn had slechts 1 tussenstation: Klarenbeek.

Verliesgevend

De spoorlijn werd door de jaren heen steeds onrendabeler. Dit heeft ertoe geleid dat de provincie Gelderland de lijn ging aanbesteden. De aanbesteding van Zutphen - Apeldoorn vond plaats in 2003, met als doel de spoorlijn weer rendabel te maken. Onder de inschrijvers bevonden zich o.a. NS (de exploitant tot dan toe) en Syntus (die al actief was op andere spoorlijnen in het oosten des lands). Eigenlijk wist iedereen wel al wie de concessie zou winnen: Syntus. Maar niets was minder waar, toen toch NS met de concessie aan de haal ging.

Nieuwe exploitatie

Nu NS de aanbesteding had gewonnen, was duidelijk dat er een andere aanpak moest komen om de lijn uit zijn sleur te halen en weer rendabel proberen te maken. Zo is er een speciaal team van ongeveer 50 NS'ers samengesteld welke speciaal bestemd zijn voor het traject Zutphen - Apeldoorn, waar ze ongeveer 40% van hun diensttijd door zullen brengen. Om de kosten zoveel mogelijk drukken, probeert het team zoveel mogelijk zelf te doen. Zo kan het voorkomen dat de machinist kaartjes controleert en de conducteur de trein rijdt. Ook het onderhoud aan het materieel en het schoonmaken van het materieel wordt zoveel mogelijk door dit team zelf gedaan. Het team NS'ers gaf zichzelf al snel een naam: RegioNS.

Een rendabele spoorlijn

In de eerste plannen werd er rekening mee gehouden dat de spoorlijn de eerste paar jaar nog verliesgevend zou zijn, waarna de laatste 3 jaar van de vervoersconcessie winstgevend zouden moeten zijn. RegioNS maakte echter een vliegende start: het eerste jaar van exploitatie was al direct winstgevend. Zo had bijvoorbeeld het enige station langs de lijn, Klarenbeek, al een reizigersgroei van 25%. Deze stijging van het reizigersaantal is voornamelijk te danken aan het feit dat RegioNS de exploitatie heeft verbeterd met een hogere frequentie: 2x per uur i.p.v. 1x per uur op doordeweekse dagen en zondagen (i.v.m. koopzondagen in Apeldoorn).

Materieel

De laatste periode tot de introductie van RegioNS zette NS het treintype DM '90 in. Sinds RegioNS de exploitatie uitvoert, heeft de lijn de beschikking gekregen over 3 eigen DM '90 stellen, welke voorzien zijn van een herkenbare gele sticker op de voorkant van de trein. Nadat bleek dat het eerste jaar al gelijk winstgevend was, heeft RegioNS een 4e stel aangeschaft voor de dienst op Zutphen - Apeldoorn. Daarmee heeft de treindienst de beschikking over de volgende 4 DM '90 stellen:
  • 3401
  • 3443
  • 3444
  • 3445
De toekomst

Sinds de drgl 2007 zijn er langs de lijn 2 nieuwe stations geopend:
  • Apeldoorn de Maten
  • Voorst-EmpeMet de komst van deze 2 stations hoopt RegioNS de komende jaren verder door te groeien.
Eerste versie van artikel geschreven door: Michael Postma.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





N279 ’s-Hertogenbosch – Veghel is nu écht af
Nieuwsbericht
Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen
Nieuwsbericht
Ellen Lastdrager-van der Woude Managing Director Traffic & Transport TNO
Nieuwsbericht
Nieuwe ondertekenaars Green Deal Duurzaam GWW 2.0
Nieuwsbericht
Recordaantal bezoekers op eerste dag Verkeer, Mobiliteit en Parkeren
Weblogposting
Arcadis en Sweco in raamovereenkomst Sterke Lekdijk
Nieuwsbericht
Omzetgroei bouw kleiner, tekort aan personeel groter
Nieuwsbericht
Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht








[Banners]