Definitie


Aanrijdgevaar





Definities aanrijdgevaar

Indien aan onderstaande voorwaarden niet wordt voldaan is er in ieder geval sprake van aanrijdgevaar:
  • Spoorbaanwerkers dienen tijdens werkzaamheden bij een  Arbeidshygiënische strategie Buitendienststelling en bij aanwezigheid van werktreinen binnen 15 seconden op de Wijkplaats te staan voordat een trein passeert. Na de passage van de Werktrein mogen de werkzaamheden hervat worden ( Een werktrein rijdt in de nabijheid van mensen 10km/h ).
  • Als er gewerkt wordt in een werkplekbeveiligsklasse met een Fysieke afscheiding blijven de baanwerkers werken achter de fysieke afscheiding. Een Grenswachter ziet er op toe dat door de baanwerkers het PVR niet bedoeld of onbedoeld betreden wordt.
  • Tijdens werkzaamheden met bij een werkplekbeveiligsklasse Gegarandeerde waarschuwing worden de baanwerkers gewaarschuwd door een gehoorsignaal en lichtsignalen of een overweg. Hierna begeven de baanwerkers zich binnen 5 seconden uit het PVR en dienen 15 seconden op de aangegeven Wijkplaats te staan voordat de trein passeert.
    (Vervallen per 1 jan 2008) Tijdens werkzaamheden in een werkplekbeveiligsklasse Persoonlijke waarneming worden de baanwerkers als zij werkzaam zijn in de zone A,B,C,D gewaarschuwd door een Veiligheidsman / Grenswachter. Deze neemt de trein waar in een zichttijd van 30 seconden waarna de mensen zich naar een wijkplaats begeven.
Voor al deze werkzaamheden verzorgt de Werkplekbeveiliger uitvoering voor de WBI. Hiervoor heeft deze, in de voorbereidende fase contact met de V&G - coördinator uitvoeringsfase.

Aanrijdgevaar binnen PVR van het nevenspoor

Baanwerkers die werkzaamheden uitvoeren in het werkspoor en binnen PVR van het Nevenspoor, moeten er rekening mee houden dat het nevenspoor in dienst is. Op dat moment spreekt men over aanrijdgevaar binnen PVR van het nevenspoor. Om het aanrijdgevaar te voorkomen wordt tussen het Werkspoor en het nevenspoor een Fysieke afscheiding geplaatst. Tevens wordt op deze locatie een Grenswachter gesteld die erop toeziet dat het nevenspoor niet bedoeld of onbedoeld wordt betreden.

Aanrijdgevaar wegverkeer

In veel situaties moeten er tijdens een buitendienststelling Overweg en gepasseerd worden door werktreinen. De Werktreinbegeleider (WTB) die verantwoordelijk is voor het veilig passeren van een overweg en hierover continu overleg heeft met de Werktreinmachinist moet altijd rekening houden met alle deelnemers in het wegverkeer. Het Normenkader Veilig Werken heeft hiervoor in het Best Practice werken aan of in nabijheid van overwegenregels vastgesteld.



De WTB heeft kennis betreft de overwegprocedures zodat de overweg veilig gepasseerd wordt door een werktrein.

Door AIen IVW erkende maatregelen ter beheersing van aanrijdgevaar

De maatregelen om aanrijdgevaar bij spoorbaanwerkzaamheden te voorkomen kunnen volgens de

arbeidshygiënische strategie (van bronaanpak naar persoonlijke beschermingsmiddelen) als volgt

worden ingedeeld:

1. BD = Buitendienststelling

2. FA = Fysieke afscherming (valbestendig hekwerk)

3. BT = Beheerste toelating (komt in de praktijk niet voor)

4. GW = Gegarandeerde waarschuwing

5. PW = Persoonlijke waarneming (tot 1 jan 2008)

Onderscheid moet gemaakt worden tussen aanrijdgevaar dat wordt veroorzaakt door het treinverkeer:
  • op het werkspoor, en
  • op het nevenspoor.
Aanrijdgevaar door treinen op het werkspoor kunnen beheerst worden door BD, BT, GW, en PW.

Aanrijdgevaar door treinen op het nevenspoor kunnen, naast bovengenoemde, ook beheerst worden

door FA.

 

Eerste versie van artikel geschreven door: Hans Marijnissen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]