Definitie


Aanrijdgevaar





Definities aanrijdgevaar

Indien aan onderstaande voorwaarden niet wordt voldaan is er in ieder geval sprake van aanrijdgevaar:
  • Spoorbaanwerkers dienen tijdens werkzaamheden bij een  Arbeidshygiënische strategie Buitendienststelling en bij aanwezigheid van werktreinen binnen 15 seconden op de Wijkplaats te staan voordat een trein passeert. Na de passage van de Werktrein mogen de werkzaamheden hervat worden ( Een werktrein rijdt in de nabijheid van mensen 10km/h ).
  • Als er gewerkt wordt in een werkplekbeveiligsklasse met een Fysieke afscheiding blijven de baanwerkers werken achter de fysieke afscheiding. Een Grenswachter ziet er op toe dat door de baanwerkers het PVR niet bedoeld of onbedoeld betreden wordt.
  • Tijdens werkzaamheden met bij een werkplekbeveiligsklasse Gegarandeerde waarschuwing worden de baanwerkers gewaarschuwd door een gehoorsignaal en lichtsignalen of een overweg. Hierna begeven de baanwerkers zich binnen 5 seconden uit het PVR en dienen 15 seconden op de aangegeven Wijkplaats te staan voordat de trein passeert.
    (Vervallen per 1 jan 2008) Tijdens werkzaamheden in een werkplekbeveiligsklasse Persoonlijke waarneming worden de baanwerkers als zij werkzaam zijn in de zone A,B,C,D gewaarschuwd door een Veiligheidsman / Grenswachter. Deze neemt de trein waar in een zichttijd van 30 seconden waarna de mensen zich naar een wijkplaats begeven.
Voor al deze werkzaamheden verzorgt de Werkplekbeveiliger uitvoering voor de WBI. Hiervoor heeft deze, in de voorbereidende fase contact met de V&G - coördinator uitvoeringsfase.

Aanrijdgevaar binnen PVR van het nevenspoor

Baanwerkers die werkzaamheden uitvoeren in het werkspoor en binnen PVR van het Nevenspoor, moeten er rekening mee houden dat het nevenspoor in dienst is. Op dat moment spreekt men over aanrijdgevaar binnen PVR van het nevenspoor. Om het aanrijdgevaar te voorkomen wordt tussen het Werkspoor en het nevenspoor een Fysieke afscheiding geplaatst. Tevens wordt op deze locatie een Grenswachter gesteld die erop toeziet dat het nevenspoor niet bedoeld of onbedoeld wordt betreden.

Aanrijdgevaar wegverkeer

In veel situaties moeten er tijdens een buitendienststelling Overweg en gepasseerd worden door werktreinen. De Werktreinbegeleider (WTB) die verantwoordelijk is voor het veilig passeren van een overweg en hierover continu overleg heeft met de Werktreinmachinist moet altijd rekening houden met alle deelnemers in het wegverkeer. Het Normenkader Veilig Werken heeft hiervoor in het Best Practice werken aan of in nabijheid van overwegenregels vastgesteld.



De WTB heeft kennis betreft de overwegprocedures zodat de overweg veilig gepasseerd wordt door een werktrein.

Door AIen IVW erkende maatregelen ter beheersing van aanrijdgevaar

De maatregelen om aanrijdgevaar bij spoorbaanwerkzaamheden te voorkomen kunnen volgens de

arbeidshygiënische strategie (van bronaanpak naar persoonlijke beschermingsmiddelen) als volgt

worden ingedeeld:

1. BD = Buitendienststelling

2. FA = Fysieke afscherming (valbestendig hekwerk)

3. BT = Beheerste toelating (komt in de praktijk niet voor)

4. GW = Gegarandeerde waarschuwing

5. PW = Persoonlijke waarneming (tot 1 jan 2008)

Onderscheid moet gemaakt worden tussen aanrijdgevaar dat wordt veroorzaakt door het treinverkeer:
  • op het werkspoor, en
  • op het nevenspoor.
Aanrijdgevaar door treinen op het werkspoor kunnen beheerst worden door BD, BT, GW, en PW.

Aanrijdgevaar door treinen op het nevenspoor kunnen, naast bovengenoemde, ook beheerst worden

door FA.

 

Eerste versie van artikel geschreven door: Hans Marijnissen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Heijmans groot onderhoud aan rijksweg A79
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
Deltares Software Dagen (DSD-NL): Webinar: Probabilistic Toolkit: Deel 1, Introductie - Effecten van onzekerheden
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Gezamenlijke oproep AFNL-NOA, Cumela en Onderhoud NL: ook na de bouwvak mogelijkheid tot NOW
Nieuwsbericht
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
EIB: Sterke afname orderportefeuilles in de burgerlijke- en utiliteitsbouw
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Coronavirus: overbruggingskrediet gericht op startups en scale-ups vanaf 29 april beschikbaar
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen trapt campagne '#werkenindeinfra' af
Nieuwsbericht
Coronacrisis leidt tot substantiële daling uitstoot in 2020
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Equigy-platform biedt Europese consumenten toegang tot de duurzame energiemarkt van morgen
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen neemt maatregelen voor versnelling infraprojecten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]