Definitie


RandstadRail





RandstadRail is een Lightrail-project in de regio Den Haag - Zoetermeer - Rotterdam. Twee spoorlijnen zijn aan het hoofdrailnet onttrokken en omgezet in lightrail- en metrolijnen. De spoorlijn Den Haag Centraal - Zoetermeer is verbonden met het HTM tramnet, door middel van een aftakking bij Den Haag Laan van NOI. Vanuit Zoetermeer rijden er twee lightraillijnen naar het zuidwesten van Den Haag door de tramtunnel. Exploitatie en onderhoud valt onder regie van HTM. De andere spoorlijn loopt vanaf Den Haag Centraal over de Hofpleinlijn via Pijnacker en Berkel en Rodenrijs naar Rotterdam. Voorlopig eindigt de lijn op het oude station Rotterdam Hofplein, totdat via de nieuwe boortunnel de verbinding met het Rotterdamse metronet wordt gerealiseerd. Deze lijn wordt door de RET geëxploiteerd en onderhouden. Daarnaast wordt er een nieuwe verbinding aangelegd tussen Rotterdam en Berkel, maar dit wordt een snelbuslijn, ook wel HOV genaamd, wat staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer.

Netwerk

Het RandstadRail netwerk is als volgt opgebouwd:


    RR 3: Loosduinen-Den Haag Centraal-Zoetermeer Centrum West

    De voormalige tramlijn 3 wordt gekoppeld aan de voormalige Zoetermeerlijn. In Zoetermeer wordt er vanuit Den Haag linksom via de Krakeling gereden en eindigt de lijn bij Centrum West. Hier wordt gekeerd en vervolgens weer terug via de Krakeling (rechtsom) naar Den Haag gereden. Tijdens spitsuren wordt deze lijn versterkt tussen het De Savornin Lohmanplein in Den Haag en station Den Haag Centraal, resp. Centrum West.

    RR 4: De Uithof-Den Haag Centraal-Zoetermeer JavalaanRR 4 bestaat in Den Haag voor een groot deel uit de voormalige tramlijn 6, een nieuw traject op de Apeldoornselaan en het traject van lijn 2. In Zoetermeer is een nieuw traject gebouwd: een aftakking van de Krakeling met 3 nieuwe haltes: Willem Dreeslaan, Oosterheem en Javalaan, wat tevens het eindpunt is. Tijdens spitsuren wordt deze lijn versterkt tussen de Monstersestraat in Den Haag en Zoetermeer Javalaan.

    RR Erasmuslijn: Den Haag Centraal-Rotterdam Hofplein (later koppeling aan RET Metro)De Erasmuslijn heeft zijn begin/eindpunt in Den Haag op de sporen 11 en 12 van het station Centraal. Tot en met de halte Leidschenveen rijdt de Erasmuslijn samen met RR3 en RR4 van de HTM. Na Leidschenveen rijdt de metro verder via Nootdorp, Pijnacker en Berkel naar Rotterdam. Zodra de koppeling met het al langer bestaande deel van de Rotterdamse metro een feit is, rijdt de Erasmuslijn door naar het eindpunt Slinge in Rotterdam Zuid.
Voertuigen

Op de RR-lijnen van HTM rijden lage-vloervoertuigen van Alstom: de RegioCitadis.Verder bezit de HTM nog een speciale meettram (PCC) voor meetwerkzaamheden op de RR-sporen.

Op de Erasmuslijn van de RET worden (tijdelijk) RET metro's van het type SG2 ingezet. Deze zijn voorzien van een speciale RandstadRail beschildering en bestickering. Inmiddels heeft de RET nieuwe voertuigen besteld.

Infrastructuur

Ten behoeve van RandstadRail zijn zowel de Zoetermeerlijn als de Hofpleinlijn aangepast. De perrons van de bestaande haltes zijn verlaagd voor de lage-vloervoertuigen danwel juist verhoogd voor de metro. Op het Samenloopdeel tussen Leidschenveen en Den Haag Laan van NOI zijn alle haltes voorzien van zowel hoge als lage perrons.


    BovenleidingDe bovenleiding wordt niet meer door ProRail gevoed met 1500 V maar door eigen RandstadRail gelijkrichterstations voorzien van 750 V. 750 V is de industriestandaard voor sneltrams en metro's. Op de overgang tussen het voormalige hoofdspoor en het HTM-tramnet is een spanningsluis aanwezig, omdat het tramnet van de HTM wordt gevoed met 600 V.

    BeveiligingZoals bij metro's gebruikelijk, en bij sneltrams vereist bij een snelheid van meer dan 70 km/h, is de complete lijn van treinbeveiliging voorzien. Het systeem maakt een hoge opeenvolging van voertuigen mogelijk.
Onderzoek Lightrail

In de periode 2003 tot 2005 is door de projectorganisatie onder leiding van ProRail een onderzoeksplan uitgevoerd dat vragen moest beantwoorden over het gedrag van lightrailvoertuigen op 'conventioneel' spoor. De onderzoeksvragen hadden o.a. verband met detectie en beschikbaarheid, botsveiligheid, geluidemissie en uitgesteld remmen.

Bent u betrokken geweest bij dit onderzoek, dan helpt u Railpedia door de diverse onderzoeksrapporten kort samen te vatten en beschikbaar te maken via Railpedia.

Externe links Eerste versie van artikel geschreven door: Edwin Verheijen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018
Event
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht
CertiQ certificeert in 2017 een recordhoeveelheid groene stroom
Nieuwsbericht
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles in de bouw gestegen
Nieuwsbericht
EenVandaag bericht over staat van bruggen en viaducten Noord-Holland
Nieuwsbericht
Uber maakt verkeersdata Amsterdam publiekelijk toegankelijk
Nieuwsbericht








[Banners]