Definitie


Railprofiel





In het Nederlandse spoornet worden verschillen typen spoorstaven gebruikt. De meest voorkomende zijn 46 E3 (oud NP46), 54 E1 (oud UIC 54) en 60 E1 (oud UIC 60). De naamgeving van deze typen spoorstaven bestaat uit een afkorting + het nominale gewicht per meter spoorstaaf in kilogram.

De NP46 komt vooral nog voor op emplacementen en op een aantal regionale spoorlijnen. De 54 E1 (in het verleden met UIC 54 aangeduid) ligt op de meeste spoorlijnen van het kernnet. De 60 E1 (oud UIC 60) vinden we op een aantal proefstukken, o.a. bij Deurne op de lijn Eindhoven - Venlo, de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) en het A15 tracé (Betuweroute).

Buiten Nederland is de 60 E1 spoorstaaf waarschijnlijk de meest toegepaste spoorstaaf. In de tramwereld worden groefrails gebruikt.

Onderzoek

In de loop van de tijd is het profiel van de spoorstaaf flink veranderd. De eerste spoorstaven in de negentiende eeuw hadden een vorm als een omgekeerde 'U' en lagen op langsliggers (in plaats van dwarsliggers). De vorm van de spoorstaaf (en van de wielband) is bepalend voor de loopeigenschappen van de trein en ook voor de duurzaamheid van het spoor. Er is en wordt met het oog op het verbeteren van bepaalde eigenschappen geëxperimenteerd met railprofielen. In relatie tot geluid zijn de volgende ontwikkelingen van belang:


    Met een iets dikker lijf kon met het Oostenrijkse VA71b profiel een iets lagere geluidemissie worden bereikt. In Nederland leidt een dikker lijf echter juist tot meer geluidemissie, vanwege de relatief hoge stijfheid van de hier gebruikte onderlegplaatjes, zo bleek uit TWINS-studies.

    Bij ingegoten spoorstaven zijn er meer mogelijkheden om het profiel te wijzigen. Een voorbeeld is de SA42 spoorstaaf. Deze is in 1999 ingebouwd op een deel van de betonbaan tussen Best en Boxtel, omwille van zijn geluidsreducerende eigenschappen. Door een installatiefout raakte deze spoorstaaf enigszins beschadigd, waardoor de resultaten tegenvielen. Mede daarom is de SA42 direct na de geluidproeven weer verwijderd.

    In bogen kan een asymmetrisch dwarsprofiel van de kop bijdragen aan de vermindering van booggeluid, doordat het contactvlak hierdoor enigszins wordt verplaatst. Helaas slijt dit speciale profiel weer vrij snel weg.
Eerste versie van artikel geschreven door: Edwin Verheijen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht








[Banners]