Definitie


Automatische halve overwegbomen





De Automatische Halve OverwegBomen (AHOB) vormen één van de beveiligingstypes voor Overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen, bellen die gaan rinkelen en spoorbomen die de weg voor het wegverkeer afsluiten als er een Trein aan komt.

Uiterlijk

Aan beide rechter zijden van de weg staat er een steller. Standaard bestaat die uit onder andere de volgende onderdelen:
  • Een vertikale paal, voor bevestiging van de volgende onderdelen.
  • Twee rode lampen naast elkaar aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van de paal, die gaan knipperen als er er een trein aan komt.
  • Een mechanische of elektronische bel, die gaat rinkelen als er een trein aan komt.
  • Een spoorboom, die daalt als er een trein aankomt. Op de boom zitten drie rode lampjes waarvan de eerste twee met de grote lampen meeknipperen en de toplamp blijft branden.
  • Een andreaskruis, die op openbare wegen aangeeft dat het wegverkeer voorrang aan de trein moet verlenen. Voor één spoorbaan wordt er een enkel andreaskruis gebruikt, voor twee of meer spoorbanen een dubbel andreaskruis.
Op deze standaard bestaan er allerlei variaties, afhankelijk van de omstandigheden, zoals de aanwezigheid van vrijliggende voet- en fietspaden en zijwegen en de kruisingshoek van de weg met het spoor. Zo kan er aan beide linker zijden van de weg een zwart-wit gestreepte paal met twee rode lampen staan, die eveneens gaan knipperen als er een trein aankomt. Voor fietsers en voetgangers kunnen er extra bomen of zelfs stellers geplaatst zijn.

De "halve bomen" betekenen dat de bomen in horizontale stand tot aan het midden van de weg reiken. Dit is nodig om te zorgen dat verkeer dat nog net tijdens het dalen van de bomen de spoorbaan wil oversteken, achter de overweg niet alsnog voor een gesloten boom komt te staan. Dit wordt de ontsnappingsruimte genoemd. Oorspronkelijk waren de spoorbomen altijd van hout, maar steeds meer worden ze door aluminium bomen vervangen.

Een bijzondere soort AHOB is de Mini-AHOB, die ontworpen is voor smalle overwegen van tussen de 3 en 5 meter breedte. De spoorbomen hiervan zijn van aluminium en staan in open stand 15° uit het lood. Dat wordt gedaan om de overweg beter te laten opvallen in een omgeving met rechtop staande bomen en lantaarns. Bij de uitrusting van de Mini-AHOB horen standaard de borden F5 en F6, die de doorgang van gemotoriseerd verkeer op de smalle overweg moeten regelen.

Voorkomen in Nederland

De eerste AHOB is in 1959 in Nederland geplaatst. Tegenwoordig staan er bijna 1100 (begin 2006). Met het AKI-AHOB-ombouwprogramma van ProRail is het aantal Mini-AHOB's de laatste jaren sterk toegenomen.

Sterk op de AHOB gelijkende beveiligingen zijn: Mini-Ahob, Automatische overwegbomen(AOB), Automatische dubbele overwegbomen(ADOB), Half-automatische overwegbomen (HAHOB), Handbediende halve overwegbomen(HBHOB), Electrisch bediende overwegbomen (EBO) (zie Overweg). Onderstaand overzicht geeft van de AHOB-achtigen de aantallen in Nederland vanaf eind 2000.

Datum AHOB Mini-AHOB AOB ADOB HAHOB HBHOB EBO
Totaal
2000-12-31 1023 0 118 1 15 2 8
1167
2001-12-31 1087 0 117 1 15 2 8
1230
2002-12-31 1094 112 115 1 15 2 8
1347
2003-12-31 1088 207 115 1 15 2 6
1434
2004-12-31 1087 348 115 1 14 2 5
1572
2005-12-31 1073 416 115 1 12 0 4
1621


Zie ook
  • Lijst van Nederlandse overwegtypes


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat: voornemen tot gunning opdracht project Afsluitdijk bekend
Nieuwsbericht
Maritieme sector tekent voor duurzame toekomst
Nieuwsbericht
Organisaties tekenen overeenkomst voor beheer riviernatuur
Nieuwsbericht
'Groene Loper' uit voor de koning bij project A2 Maastricht
Nieuwsbericht
Hackathon de Smart Charging Challenge op 9 en 10 maart
Nieuwsbericht
Aankondiging intensieve samenwerking Martens beton en MBI
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles bouw stabiel
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht








[Banners]