Definitie


Automatische halve overwegbomen





De Automatische Halve OverwegBomen (AHOB) vormen één van de beveiligingstypes voor Overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen, bellen die gaan rinkelen en spoorbomen die de weg voor het wegverkeer afsluiten als er een Trein aan komt.

Uiterlijk

Aan beide rechter zijden van de weg staat er een steller. Standaard bestaat die uit onder andere de volgende onderdelen:
  • Een vertikale paal, voor bevestiging van de volgende onderdelen.
  • Twee rode lampen naast elkaar aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van de paal, die gaan knipperen als er er een trein aan komt.
  • Een mechanische of elektronische bel, die gaat rinkelen als er een trein aan komt.
  • Een spoorboom, die daalt als er een trein aankomt. Op de boom zitten drie rode lampjes waarvan de eerste twee met de grote lampen meeknipperen en de toplamp blijft branden.
  • Een andreaskruis, die op openbare wegen aangeeft dat het wegverkeer voorrang aan de trein moet verlenen. Voor één spoorbaan wordt er een enkel andreaskruis gebruikt, voor twee of meer spoorbanen een dubbel andreaskruis.
Op deze standaard bestaan er allerlei variaties, afhankelijk van de omstandigheden, zoals de aanwezigheid van vrijliggende voet- en fietspaden en zijwegen en de kruisingshoek van de weg met het spoor. Zo kan er aan beide linker zijden van de weg een zwart-wit gestreepte paal met twee rode lampen staan, die eveneens gaan knipperen als er een trein aankomt. Voor fietsers en voetgangers kunnen er extra bomen of zelfs stellers geplaatst zijn.

De "halve bomen" betekenen dat de bomen in horizontale stand tot aan het midden van de weg reiken. Dit is nodig om te zorgen dat verkeer dat nog net tijdens het dalen van de bomen de spoorbaan wil oversteken, achter de overweg niet alsnog voor een gesloten boom komt te staan. Dit wordt de ontsnappingsruimte genoemd. Oorspronkelijk waren de spoorbomen altijd van hout, maar steeds meer worden ze door aluminium bomen vervangen.

Een bijzondere soort AHOB is de Mini-AHOB, die ontworpen is voor smalle overwegen van tussen de 3 en 5 meter breedte. De spoorbomen hiervan zijn van aluminium en staan in open stand 15° uit het lood. Dat wordt gedaan om de overweg beter te laten opvallen in een omgeving met rechtop staande bomen en lantaarns. Bij de uitrusting van de Mini-AHOB horen standaard de borden F5 en F6, die de doorgang van gemotoriseerd verkeer op de smalle overweg moeten regelen.

Voorkomen in Nederland

De eerste AHOB is in 1959 in Nederland geplaatst. Tegenwoordig staan er bijna 1100 (begin 2006). Met het AKI-AHOB-ombouwprogramma van ProRail is het aantal Mini-AHOB's de laatste jaren sterk toegenomen.

Sterk op de AHOB gelijkende beveiligingen zijn: Mini-Ahob, Automatische overwegbomen(AOB), Automatische dubbele overwegbomen(ADOB), Half-automatische overwegbomen (HAHOB), Handbediende halve overwegbomen(HBHOB), Electrisch bediende overwegbomen (EBO) (zie Overweg). Onderstaand overzicht geeft van de AHOB-achtigen de aantallen in Nederland vanaf eind 2000.

Datum AHOB Mini-AHOB AOB ADOB HAHOB HBHOB EBO
Totaal
2000-12-31 1023 0 118 1 15 2 8
1167
2001-12-31 1087 0 117 1 15 2 8
1230
2002-12-31 1094 112 115 1 15 2 8
1347
2003-12-31 1088 207 115 1 15 2 6
1434
2004-12-31 1087 348 115 1 14 2 5
1572
2005-12-31 1073 416 115 1 12 0 4
1621


Zie ook
  • Lijst van Nederlandse overwegtypes


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Structuurvisie voor de ondergrond
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 200.000 mensen uit de file op de fiets
Nieuwsbericht
Start aanpak knelpunten A2 en A58
Nieuwsbericht
Gunning project De Nieuwe N200 aan Combinatie KWS-Van Hattum & Blankevoort
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel start aanbesteding Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht
LeasePlan: Maandelijkse kosten elektrische auto's dalen heel hard
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Ruim 40 bedrijven willen helft minder CO2 uitstoten bij zakelijke reizen
Nieuwsbericht








[Banners]