Definitie


Automatische dubbele overwegbomen





De Automatische Dubbele OverwegBomen (ADOB) vormen één van de beveiligingstypes voor Overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen, bellen die gaan rinkelen en spoorbomen die de weg voor het wegverkeer afsluiten als er een Trein aan komt.

Hiermee is de werking van de ADOB ongeveer hetzelfde als die van de Automatische halve overwegbomen(AHOB).

De "dubbele bomen" betekenen dat er aan beide zijden van de overweg twee overwegboomen zijn die de weg samen volledig afsluiten. Hiermee moet voorkomen worden dat het verkeer alsnog de overweg oversteekt. Onder de fiets- en voetpadbomen hangt een kettingwerk om het eronderdoor kruipen te verhinderen.

Werking

Behalve de dubbele bomen zijn enkele kenmerkende eigenschappen van de ADOB de ongelijktijdig dalende bomen en het gebruik van radardetectie. De bomen aan de uitrijzijde van de overweg dalen later dan die aan de aanrijzijde. Zo moet voorkomen worden dat verkeer dat nog net onder een al dalende eerste boom door rijdt, door de tweede boom ingesloten wordt. Met een radarsysteem kan worden gedetecteerd of er zich nog verkeer op de overweg bevindt. Als dat zo is, daalt de boom aan de uitrijzijde langzamer.

In ontwikkeling

De ADOB is een overwegtype in ontwikkeling. Op 15 juli 1999 is de eerste ADOB als pilot in dienst gegaan op de Leijenseweg te Bilthoven. Deze beschikt over Overweg Ontruiming Waarschuwing Seinen (OOWS) die bedoeld waren om de naderende trein te waarschuwen ingeval van een niet ontruimde overweg. De tweede pilot is op 22 januari 2006 in dienst gegaan op de Ouddiemerlaan in Diemen. Met name de radardetectie is hierbij verbeterd. Het streven is om de ADOB in het tweede kwartaal van 2007 als overwegbeveiliging vrij te geven.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel








[Banners]