Definitie


Automatische dubbele overwegbomen





De Automatische Dubbele OverwegBomen (ADOB) vormen één van de beveiligingstypes voor Overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen, bellen die gaan rinkelen en spoorbomen die de weg voor het wegverkeer afsluiten als er een Trein aan komt.

Hiermee is de werking van de ADOB ongeveer hetzelfde als die van de Automatische halve overwegbomen(AHOB).

De "dubbele bomen" betekenen dat er aan beide zijden van de overweg twee overwegboomen zijn die de weg samen volledig afsluiten. Hiermee moet voorkomen worden dat het verkeer alsnog de overweg oversteekt. Onder de fiets- en voetpadbomen hangt een kettingwerk om het eronderdoor kruipen te verhinderen.

Werking

Behalve de dubbele bomen zijn enkele kenmerkende eigenschappen van de ADOB de ongelijktijdig dalende bomen en het gebruik van radardetectie. De bomen aan de uitrijzijde van de overweg dalen later dan die aan de aanrijzijde. Zo moet voorkomen worden dat verkeer dat nog net onder een al dalende eerste boom door rijdt, door de tweede boom ingesloten wordt. Met een radarsysteem kan worden gedetecteerd of er zich nog verkeer op de overweg bevindt. Als dat zo is, daalt de boom aan de uitrijzijde langzamer.

In ontwikkeling

De ADOB is een overwegtype in ontwikkeling. Op 15 juli 1999 is de eerste ADOB als pilot in dienst gegaan op de Leijenseweg te Bilthoven. Deze beschikt over Overweg Ontruiming Waarschuwing Seinen (OOWS) die bedoeld waren om de naderende trein te waarschuwen ingeval van een niet ontruimde overweg. De tweede pilot is op 22 januari 2006 in dienst gegaan op de Ouddiemerlaan in Diemen. Met name de radardetectie is hierbij verbeterd. Het streven is om de ADOB in het tweede kwartaal van 2007 als overwegbeveiliging vrij te geven.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
New Mobility Foundation en de Zonnebloem slaan handen ineen voor betere mobiliteit
Nieuwsbericht
Geen extra belasting voor vrachtwagens snelweg Leeuwarden-Harlingen
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Mobiliteit bij ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Record aantal ritten OV-fiets eerste maanden 2019
Nieuwsbericht
ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Strukton Civiel heeft samen met Waterbedrijf Groningen en Royal HaskoningDHV een complexe klus uitgevoerd.
Nieuwsbericht
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Onderhoud infrastructuur eindelijk op de politieke kaart: nú doorpakken
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
Duurzaam zoab van KWS krijgt eerste certificaat van Asfaltkwaliteitsloket
Nieuwsbericht
Aandacht voor veiligheid in aanbestedingen en contracten
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Gebruik openbaar vervoer in provincie Utrecht blijft stijgen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]