Definitie


Profiel van vrije ruimte





Er zijn verschillende 'ruimteprofielen' voor treinen.


    Het profiel van vrije ruimte (PVR) is de minimale ruimte die vrijgehouden moet houden boven en naast het Spoor.
  • Het rode meetgebied is een, qua maatvoering vastgelegd, toeslaggebied rondom het PVR
  • Zone A.
PVR

Het is de ruimte die een Trein nodig heeft om ongehinderd te kunnen rijden en zonder objecten in de omgeving te raken. Het geeft de begrenzingen aan van het oppervlak waarbinnen geen andere objecten dan het verkeer mogen voorkomen; dit profiel wordt bepaald in een verticaal vlak loodrecht op de as van de (spoor)weg. Het profiel van vrije ruimte wordt ook gebruikt bij het ontwerpen van dwarsprofielen van autosnelwegen, tunnels en bijv. spoorwegen (bron: http://www.ipl.citg.tudelft.nl/lexicon/Definities_P/basis/basis_profiel_ruimte.htm)



Het PVR voor Nederland is o.a. vastgelegd in het Ontwerpvoorschrift Profiel van Vrije Ruimte, Rode Meetgebied (PVR-NL)en Ruimtereservering (PVR-GC). (OVS00026, Proraildocument). Het OVS Profiel van vrije ruimte en Rode Meetgebied is van toepassing op nieuw aan te leggen en/of te wijzigen bestaande spoorwegtracés. Dit ontwerpvoorschrift bevat eisen en randvoorwaarden met betrekking tot het Profiel van Vrije Ruimte en het Rode Meetgebied.

Objecten die een (mogelijke) belemmering vormen, en al of niet met toestemming binnen het het Rode Meetgebied of zelfs het Profiel van Vrije Ruimte vallen, worden geïnventariseerd en bijgehouden door ProRail Inframanagement InfraInformatie Infradatacenter (Cluster Railgeometrie). Met deze gegevens kan ProRail bepalen of en hoe uitzonderlijk vervoer (goederen vervoer waarvan de lading buiten het PVR komt) plaats kan vinden. Omleidingsroutes of (tijdelijk) weg te halen obstakels kunnen zo bepaald worden.

Bij het medegebruik van het spoor door Tramtrein speelt er een probleem met de vrije ruimte omdat deze voertuigen aan lage Perrons halteren. In de OVS en soortgelijke documenten zijn die uitzonderen beschreven.

Rode meetgebied

Is het gebied rondom een spoor dat geheel vrij dient te blijven van vaste obstakels. Het is zodanig gekozen dat alle vormen van Railtransport kunnen plaatsvinden. Blijf je buiten het Rode Meetgebied is elke vorm van aanrijding(sgevaar) in principe uitgesloten.
  • In het Rode meetgebied mag alleen door Baanwerkers gewerkt worden in de werkplekbeveiligsklasse Buitendienststelling.
Het Rode Meetgebied (RM) is een, qua maatvoering vastgelegd, toeslaggebied rondomhet PVR - NL waarbinnen zich in principe eveneens geen vaste voorwerpen mogen bevinden,die het railvervoer (zouden) kunnen hinderen en/of in gevaar (zouden) kunnen brengen.

Het OVS Profiel van vrije ruimte en Rode Meetgebied (OVS00026) is van toepassing op nieuw aan te leggen en/of te wijzigen bestaande spoorwegtracé's.Dit ontwerpvoorschrift bevat eisen en randvoorwaarden met betrekking tot het Profiel van vrije ruimte en het Rode Meetgebied. Bij elke nieuwbouw of grote vernieuwbouw van spoorwegtracé's dient de OVS te worden nageleefd.

Zone A

Binnen het PVR is het aanrijdgevaar voor mensen groot.

De denkbeeldige ruimtelijke tunnelfiguur waarbinnen een trein kan bewegen is voor de Arbeidsveiligheid het gebied begrensd op 1.5 meter tot de dichtstbijzijnde Spoorstaaf.

Dit gebied wordt ook wel Zone A genoemd.

Informatie en bronnen

PVR en omgrenzingsprofiel zijn gedetailleerd beschreven in http://nl.wikipedia.org/wiki/PVR

Regelgeving: o.a. Ontwerpvoorschrift Profiel van Vrije Ruimte, Rode Meetgebied (PVR-NL)en Ruimtereservering (PVR-GC). (OVS00026, Proraildocument).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië
Nieuwsbericht
Lightwell ISO-9001 en ISO-14001 gecertificeerd
Weblogposting
Opbrengst Making Waves: twee winnaars én concrete deals
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat werkt mee aan het eerste circulaire viaduct van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]