Definitie


OV-chipkaart





Met de OV-chipkaart kunnen reizigers de poortjes openen die worden geplaatst op een aantal Stations. Doel van het plaatsen van poortjes is het verhogen van de sociale veiligheid. De OV-chipkaart is de sleutel die de poortjes opent en toegang geeft tot het station. In de eindsituatie komt minimaal 90% van de NS treinreizigers onderweg een poortje tegen. Op de stations zonder poortjes komen losse kaartlezers waarmee reizigers met de OV-chipkaart kunnen in- en uitchecken.

Gedurende een nader te bepalen overgangsfase is het ook nog mogelijk om met papieren vervoerbewijzen te reizen. Reizigers met een traditioneel vervoerbewijs kunnen de poortjes op de Hoekse Lijn openen met de gele kaartlezer ("topbox") die bij de poortjes staat. Op termijn kan nog slechts met de OV-chipkaart worden gereisd. Een einddatum voor deze zogenaamde "duale periode" wordt op een later moment vastgesteld, mede op basis van de ontwikkeling in klantacceptatie.

Fasering

De OV-chipkaart wordt stap voor stap ingevoerd in Nederland:
  • Sinds 19 juni 2006 kunnen reizigers de OV-chipkaart bij NS gebruiken op de Hoekse Lijn, tussen Rotterdam en Hoek van Holland Strand. De Hoekse Lijn is een testgebied. Op de Hoekse Lijn doet NS ervaring op voor de landelijke introductie van de OV-chipkaart.
  • Als eerste ontvingen 40.000 NS-medewerkers en hun gezinsleden hun NS OV-chipkaart. Vervolgens viel in juni 2006 de OV-chipkaart in de bus bij 500 NS- en OV-Jaarabonnementhouders en bij 30.000 Voordeelurenabonnementhouders in de regio Rotterdam. Eind juni 2006 werd het mogelijk voor reizigers om een persoonlijke OV-chipkaart aan de servicebalie aan te vragen en een anonieme OV-chipkaart te kopen bij de OV-chipkaartautomaat of aan de servicebalie.
  • Sinds juni 2006 is het mogelijk om met een NS OV-chipkaart te reizen bij andere vervoerders (RET, Connexxion, later ook GVB). En andersom: reizigers met een RET, Connexxion of GVB OV-chipkaart kunnen bij NS op de Hoekse Lijn reizen (interoperabel reizen).
  • In de zomer van 2006 zijn de voorbereidingen gestart om op alle stations losse (OV-chip)kaartlezers en OV-chipkaartautomaten te plaatsen en bestaande automaten aan te passen.
  • In augustus 2006 is gestart met de voorbereidingen voor het plaatsen van poortjes op de Schiphol- / Flevolijn.
  • Op 1 februari 2007 heeft de minister van Verkeer & Waterstaat het startschot gegeven van een landelijke OV-brede mediacampagne om het algemeen publiek te informeren over de komst van de OV-chipkaart en de poortjes. De campagne verwijst door naar een OV-brede website waar reizigers meer informatie kunnen vinden over de introductie van de OV-chipkaart: ov-chipkaart.nl .
Partners in het OV-chipkaart en poortjes project

NS werkt bij de invoering van de OV-chipkaart samen met vier OV-bedrijven: GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam), HTM (Den Haag) en Connexxion . Samen met NS bedienen deze bedrijven zo'n 80% van de OV-markt. Voor de gezamenlijke ontwikkeling van de OV-chipkaart hebben zij Trans Link Systems (TLS) opgericht. TLS is de kaartuitgever en verantwoordelijk voor de OV-brede administratie van de OV-chipkaart waar onder meer de verrekening van geld tussen de OV-bedrijven plaats vindt.



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 04, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting








[Banners]