OV-chipkaart

Met de OV-chipkaart kunnen reizigers de poortjes openen die worden geplaatst op een aantal Stations. Doel van het plaatsen van poortjes is het verhogen van de sociale veiligheid. De OV-chipkaart is de sleutel die de poortjes opent en toegang geeft tot het station. In de eindsituatie komt minimaal 90% van de NS treinreizigers onderweg een poortje tegen. Op de stations zonder poortjes komen losse kaartlezers waarmee reizigers met de OV-chipkaart kunnen in- en uitchecken.

Gedurende een nader te bepalen overgangsfase is het ook nog mogelijk om met papieren vervoerbewijzen te reizen. Reizigers met een traditioneel vervoerbewijs kunnen de poortjes op de Hoekse Lijn openen met de gele kaartlezer ("topbox") die bij de poortjes staat. Op termijn kan nog slechts met de OV-chipkaart worden gereisd. Een einddatum voor deze zogenaamde "duale periode" wordt op een later moment vastgesteld, mede op basis van de ontwikkeling in klantacceptatie.

Fasering

De OV-chipkaart wordt stap voor stap ingevoerd in Nederland:

  • Sinds 19 juni 2006 kunnen reizigers de OV-chipkaart bij NS gebruiken op de Hoekse Lijn, tussen Rotterdam en Hoek van Holland Strand. De Hoekse Lijn is een testgebied. Op de Hoekse Lijn doet NS ervaring op voor de landelijke introductie van de OV-chipkaart.
  • Als eerste ontvingen 40.000 NS-medewerkers en hun gezinsleden hun NS OV-chipkaart. Vervolgens viel in juni 2006 de OV-chipkaart in de bus bij 500 NS- en OV-Jaarabonnementhouders en bij 30.000 Voordeelurenabonnementhouders in de regio Rotterdam. Eind juni 2006 werd het mogelijk voor reizigers om een persoonlijke OV-chipkaart aan de servicebalie aan te vragen en een anonieme OV-chipkaart te kopen bij de OV-chipkaartautomaat of aan de servicebalie.
  • Sinds juni 2006 is het mogelijk om met een NS OV-chipkaart te reizen bij andere vervoerders (RET, Connexxion, later ook GVB). En andersom: reizigers met een RET, Connexxion of GVB OV-chipkaart kunnen bij NS op de Hoekse Lijn reizen (interoperabel reizen).
  • In de zomer van 2006 zijn de voorbereidingen gestart om op alle stations losse (OV-chip)kaartlezers en OV-chipkaartautomaten te plaatsen en bestaande automaten aan te passen.
  • In augustus 2006 is gestart met de voorbereidingen voor het plaatsen van poortjes op de Schiphol- / Flevolijn.
  • Op 1 februari 2007 heeft de minister van Verkeer &Waterstaat het startschot gegeven van een landelijke OV-brede mediacampagne om het algemeen publiek te informeren over de komst van de OV-chipkaart en de poortjes. De campagne verwijst door naar een OV-brede website waar reizigers meer informatie kunnen vinden over de introductie van de OV-chipkaart: ov-chipkaart.nl .

Partners in het OV-chipkaart en poortjes project

NS werkt bij de invoering van de OV-chipkaart samen met vier OV-bedrijven: GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam), HTM (Den Haag) en Connexxion . Samen met NS bedienen deze bedrijven zo’n 80% van de OV-markt. Voor de gezamenlijke ontwikkeling van de OV-chipkaart hebben zij Trans Link Systems (TLS) opgericht. TLS is de kaartuitgever en verantwoordelijk voor de OV-brede administratie van de OV-chipkaart waar onder meer de verrekening van geld tussen de OV-bedrijven plaats vindt.

OV-chipkaart | Infrasite

OV-chipkaart

Met de OV-chipkaart kunnen reizigers de poortjes openen die worden geplaatst op een aantal Stations. Doel van het plaatsen van poortjes is het verhogen van de sociale veiligheid. De OV-chipkaart is de sleutel die de poortjes opent en toegang geeft tot het station. In de eindsituatie komt minimaal 90% van de NS treinreizigers onderweg een poortje tegen. Op de stations zonder poortjes komen losse kaartlezers waarmee reizigers met de OV-chipkaart kunnen in- en uitchecken.

Gedurende een nader te bepalen overgangsfase is het ook nog mogelijk om met papieren vervoerbewijzen te reizen. Reizigers met een traditioneel vervoerbewijs kunnen de poortjes op de Hoekse Lijn openen met de gele kaartlezer ("topbox") die bij de poortjes staat. Op termijn kan nog slechts met de OV-chipkaart worden gereisd. Een einddatum voor deze zogenaamde "duale periode" wordt op een later moment vastgesteld, mede op basis van de ontwikkeling in klantacceptatie.

Fasering

De OV-chipkaart wordt stap voor stap ingevoerd in Nederland:

  • Sinds 19 juni 2006 kunnen reizigers de OV-chipkaart bij NS gebruiken op de Hoekse Lijn, tussen Rotterdam en Hoek van Holland Strand. De Hoekse Lijn is een testgebied. Op de Hoekse Lijn doet NS ervaring op voor de landelijke introductie van de OV-chipkaart.
  • Als eerste ontvingen 40.000 NS-medewerkers en hun gezinsleden hun NS OV-chipkaart. Vervolgens viel in juni 2006 de OV-chipkaart in de bus bij 500 NS- en OV-Jaarabonnementhouders en bij 30.000 Voordeelurenabonnementhouders in de regio Rotterdam. Eind juni 2006 werd het mogelijk voor reizigers om een persoonlijke OV-chipkaart aan de servicebalie aan te vragen en een anonieme OV-chipkaart te kopen bij de OV-chipkaartautomaat of aan de servicebalie.
  • Sinds juni 2006 is het mogelijk om met een NS OV-chipkaart te reizen bij andere vervoerders (RET, Connexxion, later ook GVB). En andersom: reizigers met een RET, Connexxion of GVB OV-chipkaart kunnen bij NS op de Hoekse Lijn reizen (interoperabel reizen).
  • In de zomer van 2006 zijn de voorbereidingen gestart om op alle stations losse (OV-chip)kaartlezers en OV-chipkaartautomaten te plaatsen en bestaande automaten aan te passen.
  • In augustus 2006 is gestart met de voorbereidingen voor het plaatsen van poortjes op de Schiphol- / Flevolijn.
  • Op 1 februari 2007 heeft de minister van Verkeer &Waterstaat het startschot gegeven van een landelijke OV-brede mediacampagne om het algemeen publiek te informeren over de komst van de OV-chipkaart en de poortjes. De campagne verwijst door naar een OV-brede website waar reizigers meer informatie kunnen vinden over de introductie van de OV-chipkaart: ov-chipkaart.nl .

Partners in het OV-chipkaart en poortjes project

NS werkt bij de invoering van de OV-chipkaart samen met vier OV-bedrijven: GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam), HTM (Den Haag) en Connexxion . Samen met NS bedienen deze bedrijven zo’n 80% van de OV-markt. Voor de gezamenlijke ontwikkeling van de OV-chipkaart hebben zij Trans Link Systems (TLS) opgericht. TLS is de kaartuitgever en verantwoordelijk voor de OV-brede administratie van de OV-chipkaart waar onder meer de verrekening van geld tussen de OV-bedrijven plaats vindt.