Definitie


Normenkader Veilig Werken





Doel en uitgangspunten Normenkader Veilig Werken (NVW)

Met het Normenkader Veilig Werken zal ProRail voldoen aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van Veiligheid, uiteraard voor zover haar verantwoordelijkheid strekt. Daarboven heeft ProRail in het NVW een aantal aanvullende eisen opgenomen die de veiligheid te goede komen.

Doel van het NVW is het handhaven, dan wel het bereiken van een aantoonbaar redelijkerwijs haalbaar veiligheidsniveau en het sturen op het verbeteren van de veiligheidsprestaties bij het uitvoeren van werkzaamheden in of nabij de railinfra.

ProRail realiseert dat doel door:
  • Het invullen van de eigen verantwoordelijkheid van Prorail op het gebied van veiligheid in relatie met haar opdrachtnemers gegeven de geldende wet- en regelgeving;
  • Het verbeteren van de veiligheidscultuur (houding en gedrag) in de eigen organisatie en de organisatie van opdrachtnemers door ondermeer de zorg voor veiligheid verder te professionaliseren;
  • Het aantoonbaar toepassen van risicomanagment en de Arbeidshygiënische strategie in de Levenscyclus van systemen (ontwerp, realisatie, onderhoud-/exploitatiefase en sloop);
  • Het operationeel maken van de normenkader door ondermeer veilig ontwerpen en het beschikbaar stellen van een veilige, bruikbare en toegangkelijke werkplek aan opdrachtnemers;
  • Duidelijke eisen te stellen aan haar opdrachtnemers, in de contracten helder vast te leggen wat ProRail van haar opdrachtnemers verwacht, toe te zien op de naleving en de resultatenvan toezicht te gevruiken voor bijsturing en verbetering.
Voor alle duidelijkheid: Het NVW behelst de beleidsuitgangspunten die ProRail hanteert bij het vervullen van haar opdrachtgever- en werkgeversrol voor de veiligheid in relatie tot de geldende wet- en regelgeving.

ProRail vertaalt deze beleidsuitgangspunten naar voorschriften, richtlijnen, acties en maatregelen. Deze voorschriften, richtlijnen, acties en maatregelen zijn tevens input voor de opdrachtnemers voor de te nemen opetationele maatregelen.

De acties leiden tot een aantoonbaar redelijkerwijs haalbaar nieau van veiligheid en tot een inzichtelijke verantwoording van het vastgestelde veiligheidsniveau en gekozen veiligheidsmaatregelen. Vervolgens biedt dat weer de mogelijkheid tot sturing, bijstelling en innovatie.

Deze regelgeving wordt toegepast in de Spoorwegveiligheid.

Railpedia 2008-03-24 Corina de Jongh directeur Railforum



Op 1 juli 2010 is een nieuwe versie van de Normenkader Veilig Werken-documenten gepubliceerd. De datum van inwerkingtreding is gesteld op 1 oktober 2010. De documenten kunt u vinden op de website van Stichting railAlert onder Uitwerken Regelgeving. Daar vindt u ook een verschillenanalyse, waarin per wijziging ten opzichte van NVW 2009 de reden en de verwachte impact zichtbaar zijn gemaakt.

C. Ketelaar-Damen hoofdredacteur Infrasite, 2011-03-07


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on 2011-03-07 by C.Ketelaar-Damen, hoofdredacteur Infrasite


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]