Definitie


Normenkader Veilig Werken





Doel en uitgangspunten Normenkader Veilig Werken (NVW)

Met het Normenkader Veilig Werken zal ProRail voldoen aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van Veiligheid, uiteraard voor zover haar verantwoordelijkheid strekt. Daarboven heeft ProRail in het NVW een aantal aanvullende eisen opgenomen die de veiligheid te goede komen.

Doel van het NVW is het handhaven, dan wel het bereiken van een aantoonbaar redelijkerwijs haalbaar veiligheidsniveau en het sturen op het verbeteren van de veiligheidsprestaties bij het uitvoeren van werkzaamheden in of nabij de railinfra.

ProRail realiseert dat doel door:
  • Het invullen van de eigen verantwoordelijkheid van Prorail op het gebied van veiligheid in relatie met haar opdrachtnemers gegeven de geldende wet- en regelgeving;
  • Het verbeteren van de veiligheidscultuur (houding en gedrag) in de eigen organisatie en de organisatie van opdrachtnemers door ondermeer de zorg voor veiligheid verder te professionaliseren;
  • Het aantoonbaar toepassen van risicomanagment en de Arbeidshygiënische strategie in de Levenscyclus van systemen (ontwerp, realisatie, onderhoud-/exploitatiefase en sloop);
  • Het operationeel maken van de normenkader door ondermeer veilig ontwerpen en het beschikbaar stellen van een veilige, bruikbare en toegangkelijke werkplek aan opdrachtnemers;
  • Duidelijke eisen te stellen aan haar opdrachtnemers, in de contracten helder vast te leggen wat ProRail van haar opdrachtnemers verwacht, toe te zien op de naleving en de resultatenvan toezicht te gevruiken voor bijsturing en verbetering.
Voor alle duidelijkheid: Het NVW behelst de beleidsuitgangspunten die ProRail hanteert bij het vervullen van haar opdrachtgever- en werkgeversrol voor de veiligheid in relatie tot de geldende wet- en regelgeving.

ProRail vertaalt deze beleidsuitgangspunten naar voorschriften, richtlijnen, acties en maatregelen. Deze voorschriften, richtlijnen, acties en maatregelen zijn tevens input voor de opdrachtnemers voor de te nemen opetationele maatregelen.

De acties leiden tot een aantoonbaar redelijkerwijs haalbaar nieau van veiligheid en tot een inzichtelijke verantwoording van het vastgestelde veiligheidsniveau en gekozen veiligheidsmaatregelen. Vervolgens biedt dat weer de mogelijkheid tot sturing, bijstelling en innovatie.

Deze regelgeving wordt toegepast in de Spoorwegveiligheid.

Railpedia 2008-03-24 Corina de Jongh directeur Railforum



Op 1 juli 2010 is een nieuwe versie van de Normenkader Veilig Werken-documenten gepubliceerd. De datum van inwerkingtreding is gesteld op 1 oktober 2010. De documenten kunt u vinden op de website van Stichting railAlert onder Uitwerken Regelgeving. Daar vindt u ook een verschillenanalyse, waarin per wijziging ten opzichte van NVW 2009 de reden en de verwachte impact zichtbaar zijn gemaakt.

C. Ketelaar-Damen hoofdredacteur Infrasite, 2011-03-07


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on 2011-03-07 by C.Ketelaar-Damen, hoofdredacteur Infrasite


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]