MISTRAL

MISTRAL (acroniem voor Migratiestrategie Treinbeveiliging Integraal) is de naam van een grootschalig vervangings- en vernieuwingsproject voor de [beveiligingssystemen|Beveiligingssysteem van het Nederlandse Hoofdrailnet.

Niet alleen de verouderde onderliggende beveiligingstechniek wordt vervangen, maar te zijner tijd wordt ook overgegaan op de trein-wal-communicatie volgens Europese ERTMS-standaarden. Dit betekent dat er ook ingrijpende veranderingen zullen optreden in onder meer de treinapparatuur, de signalering richting de Machinist en in de wet- en regelgeving. Ook op het gebied van systeemconfiguratie, testen, documentatie en beheer vinden ingrijpende veranderingen plaats. Een deel van de hiervoor benodigde ontwikkelingen heeft plaatsgevonden binnen het project BB21.

Een belangrijk doel van het project is het verlagen van de systeemkosten over de totale levensduur; in het Engels heet dit [Life Cycle costs dan wel Total Costs of Ownership|Life Cycle Costs.

Projectvoortgang

Het wordt een uitgebreid project, wat zo’n 20 jaar zal gaan duren. De eerste Corridors waar ERTMS binnen het project uitgerold gaat worden en die als pilots beschouwd moeten worden, zijn drie Spoorlijnen:

  • Apeldoorn – Deventer
  • Maastricht  –  Sittard
  • Amersfoort  –  Baarn – Den Dolder

ERTMS wordt ook op Amsterdam-Utrecht, HSL-Zuid en Betuweroute toegepast, maar maakt geen onderdeel uit van Mistral.