Machinist

Een machinist (mcn) regelt de snelheid van een trein. Hij volgt daarbij de stand van de seinen, na haltering op een station volgt hij het vertrekbevel van de hoofdconducteur op, voorzover andere voor zijn trein geldende seinen dat niet verbieden. Tevens is de machinist verantwoordelijk voor het tijdens de rit goed functioneren van de techniek van de trein en is hij in staat storingen op te lossen. Tenslotte onderhoudt de machinist contact met de verkeersleiding waarmee hij een belangrijke schakel vormt in de communicatie t.b.v. het voorkomen of oplossen van verstoringen en calamiteiten.

Communicatie

De machinist communiceert volgens het Nato-Alfabet.

Wettelijk kader

Besluit spoorwegpersoneel (geldend op: 25-01-2007)

Artikel 4. Taken en bevoegdheden machinist

1. De machinist met volledige bevoegdheid heeft als taak het besturen, rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen zonder beperkingen aan snelheid en afstand.

2. De machinist met beperkte bevoegdheid heeft als taak het besturen, rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen, met een maximumsnelheid van 40 km per uur en binnen een straal van 25 km vanaf het vertrekpunt van zijn rit.

3. De machinist met minimale bevoegdheid heeft als taak het besturen, rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen, met een maximumsnelheid van 40 km per uur op emplacementen of gedeelten daarvan, die niet zijn voorzien van een technische beveiliging of waar die beveiliging voorkomt dat ander treinverkeer van en naar de betrokken sporen plaatsvindt.

4. De gereedschapsmachinist heeft als taak het besturen van als gereedschap dienende spoorvoertuigen tijdens het gebruik daarvan bij werkzaamheden aan, in of nabij de spoorweginfrastructuur op sporen die buiten dienst zijn gesteld als bedoeld in artikel 64 van de (spoorweg)wet.

originele wet tekst

Machinist | Infrasite

Machinist

Een machinist (mcn) regelt de snelheid van een trein. Hij volgt daarbij de stand van de seinen, na haltering op een station volgt hij het vertrekbevel van de hoofdconducteur op, voorzover andere voor zijn trein geldende seinen dat niet verbieden. Tevens is de machinist verantwoordelijk voor het tijdens de rit goed functioneren van de techniek van de trein en is hij in staat storingen op te lossen. Tenslotte onderhoudt de machinist contact met de verkeersleiding waarmee hij een belangrijke schakel vormt in de communicatie t.b.v. het voorkomen of oplossen van verstoringen en calamiteiten.

Communicatie

De machinist communiceert volgens het Nato-Alfabet.

Wettelijk kader

Besluit spoorwegpersoneel (geldend op: 25-01-2007)

Artikel 4. Taken en bevoegdheden machinist

1. De machinist met volledige bevoegdheid heeft als taak het besturen, rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen zonder beperkingen aan snelheid en afstand.

2. De machinist met beperkte bevoegdheid heeft als taak het besturen, rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen, met een maximumsnelheid van 40 km per uur en binnen een straal van 25 km vanaf het vertrekpunt van zijn rit.

3. De machinist met minimale bevoegdheid heeft als taak het besturen, rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen, met een maximumsnelheid van 40 km per uur op emplacementen of gedeelten daarvan, die niet zijn voorzien van een technische beveiliging of waar die beveiliging voorkomt dat ander treinverkeer van en naar de betrokken sporen plaatsvindt.

4. De gereedschapsmachinist heeft als taak het besturen van als gereedschap dienende spoorvoertuigen tijdens het gebruik daarvan bij werkzaamheden aan, in of nabij de spoorweginfrastructuur op sporen die buiten dienst zijn gesteld als bedoeld in artikel 64 van de (spoorweg)wet.

originele wet tekst