Definitie


LH-regime





Het LH-regime geeft door middel van Lichtsein informatie voor een goede dienstuitvoering aan de machinist van een goederentrein.

Functie L/H-regime
  • Het L/H-regime dient om te voorkomen dat een zware goederentrein op een helling tot stilstand komt en niet meer op eigen kracht kan wegkomen.
Seinbeelden L/H-regime

Het L/H-regime wordt toegepast in de seingeving. De seinen kunnen geplaatst zijn bij steile hellingen bij bruggen en tunnels.

Er zijn twee verschillende seinbeelden:
  • 1. witte L (gaat altijd vooraf aan een witte H) Betekenis: de snelheid zo begrenzen dat kan worden gestopt voor het verlichte H-sein.
  • 2. witte H Betekenis: stop voor het sein.
Zware goederentrein

De spoorwegonderneming en, op basis van zijn vakmanschap, de machinist, bepalen wanneer een trein een zware goederentrein is.

Geschiedenis

Op het spoorwegnet bevinden zich verschillende hellingen die door een zware goederentrein uit stilstand niet, maar door een rijdende trein nog wel zonder moeilijkheden kunnen worden overwonnen. In de klassieke beveiliging werd daarom dan ook zoveel mogelijk vermeden een sein dicht voor of op een dergelijke helling te plaatsen. Bij de invoering van het lichtseinstelsel in de jaren zestig en de daarmee gepaard gaande verkleining van de blokken, die een vergroting van de capaciteit van een baanvak betekende, werd het onvermijdelijk dat er een sein voor of op een helling kwam te staan. Dat dit het maximale treingewicht voor een goederentrein zou verminderen was niet aanvaardbaar. Als nu de machinist van een zware trein niet zou stoppen op de helling, maar al eerder, op een punt waar nog voldoende ruimte overblijft om de helling met voldoende aanloop te kunnen nemen zonder beperkingen in het treingewicht, zou dit veel voordelen met zich meenemen. Hierdoor ontstond het systeem van L- en H-seinen.

Daar het begrip zwaar voor een trein afhankelijk is van verschillende factoren, zoals steilte en lengte van de helling en het vermogen van de locomotief, werd er een voorschrift uitgegeven waarin voor een helling per locserie werd aangegeven wanneer een trein zo zwaar moet worden geacht dat de machinist de L- en H-seinen moet opvolgen.

De L- en H-seinen werden officieel ingevoerd met Dienstorder nr. 1711 d.d. 1 juli 1964. Bij de hellingen op het baanvak Utrecht - s-Hertogenbosch werden de seinen op 15 juli 1964 voor het eerst in dienst gesteld.

Bron
  • C 7201/A Tijdtafel van de Dienstregeling: Overzicht L-H seinen.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Weggebruikers geven mening over verkeersthema's
Nieuwsbericht
Delen Buitenring Parkstad Limburg dit jaar al in gebruik
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat jaar uitgesteld
Nieuwsbericht
Zin in tuinieren, maar geen tuin. Wat nu?
Nieuwsbericht
Een derde van de bedrijven in bouwsector handhaaft bouwvak nog volledig
Nieuwsbericht
World Efficiency, het platform met projecten en oplossingen voor CO2-reductie en duurzaamheid
Weblogposting
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Royal HaskoningDHV tekent contract afvalwaterzuiveringsinstallatie Vietnam
Nieuwsbericht
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Ballast Nedam verkoopt belang in Concrete Valley
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Milieu en Internationaal bij IenM
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
Orderportefeuille bouw stabiel
Nieuwsbericht
Jaco Uittenbogaard nieuwe directeur Aannemersfederatie Nederland
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht








[Banners]