Definitie


LH-regime





Het LH-regime geeft door middel van Lichtsein informatie voor een goede dienstuitvoering aan de machinist van een goederentrein.

Functie L/H-regime
  • Het L/H-regime dient om te voorkomen dat een zware goederentrein op een helling tot stilstand komt en niet meer op eigen kracht kan wegkomen.
Seinbeelden L/H-regime

Het L/H-regime wordt toegepast in de seingeving. De seinen kunnen geplaatst zijn bij steile hellingen bij bruggen en tunnels.

Er zijn twee verschillende seinbeelden:
  • 1. witte L (gaat altijd vooraf aan een witte H) Betekenis: de snelheid zo begrenzen dat kan worden gestopt voor het verlichte H-sein.
  • 2. witte H Betekenis: stop voor het sein.
Zware goederentrein

De spoorwegonderneming en, op basis van zijn vakmanschap, de machinist, bepalen wanneer een trein een zware goederentrein is.

Geschiedenis

Op het spoorwegnet bevinden zich verschillende hellingen die door een zware goederentrein uit stilstand niet, maar door een rijdende trein nog wel zonder moeilijkheden kunnen worden overwonnen. In de klassieke beveiliging werd daarom dan ook zoveel mogelijk vermeden een sein dicht voor of op een dergelijke helling te plaatsen. Bij de invoering van het lichtseinstelsel in de jaren zestig en de daarmee gepaard gaande verkleining van de blokken, die een vergroting van de capaciteit van een baanvak betekende, werd het onvermijdelijk dat er een sein voor of op een helling kwam te staan. Dat dit het maximale treingewicht voor een goederentrein zou verminderen was niet aanvaardbaar. Als nu de machinist van een zware trein niet zou stoppen op de helling, maar al eerder, op een punt waar nog voldoende ruimte overblijft om de helling met voldoende aanloop te kunnen nemen zonder beperkingen in het treingewicht, zou dit veel voordelen met zich meenemen. Hierdoor ontstond het systeem van L- en H-seinen.

Daar het begrip zwaar voor een trein afhankelijk is van verschillende factoren, zoals steilte en lengte van de helling en het vermogen van de locomotief, werd er een voorschrift uitgegeven waarin voor een helling per locserie werd aangegeven wanneer een trein zo zwaar moet worden geacht dat de machinist de L- en H-seinen moet opvolgen.

De L- en H-seinen werden officieel ingevoerd met Dienstorder nr. 1711 d.d. 1 juli 1964. Bij de hellingen op het baanvak Utrecht - s-Hertogenbosch werden de seinen op 15 juli 1964 voor het eerst in dienst gesteld.

Bron
  • C 7201/A Tijdtafel van de Dienstregeling: Overzicht L-H seinen.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Norm over verkeers- en bewegwijzeringsborden ter commentaar gepubliceerd
Nieuwsbericht
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht








[Banners]