Definitie


LH-regime





Het LH-regime geeft door middel van Lichtsein informatie voor een goede dienstuitvoering aan de machinist van een goederentrein.

Functie L/H-regime
  • Het L/H-regime dient om te voorkomen dat een zware goederentrein op een helling tot stilstand komt en niet meer op eigen kracht kan wegkomen.
Seinbeelden L/H-regime

Het L/H-regime wordt toegepast in de seingeving. De seinen kunnen geplaatst zijn bij steile hellingen bij bruggen en tunnels.

Er zijn twee verschillende seinbeelden:
  • 1. witte L (gaat altijd vooraf aan een witte H) Betekenis: de snelheid zo begrenzen dat kan worden gestopt voor het verlichte H-sein.
  • 2. witte H Betekenis: stop voor het sein.
Zware goederentrein

De spoorwegonderneming en, op basis van zijn vakmanschap, de machinist, bepalen wanneer een trein een zware goederentrein is.

Geschiedenis

Op het spoorwegnet bevinden zich verschillende hellingen die door een zware goederentrein uit stilstand niet, maar door een rijdende trein nog wel zonder moeilijkheden kunnen worden overwonnen. In de klassieke beveiliging werd daarom dan ook zoveel mogelijk vermeden een sein dicht voor of op een dergelijke helling te plaatsen. Bij de invoering van het lichtseinstelsel in de jaren zestig en de daarmee gepaard gaande verkleining van de blokken, die een vergroting van de capaciteit van een baanvak betekende, werd het onvermijdelijk dat er een sein voor of op een helling kwam te staan. Dat dit het maximale treingewicht voor een goederentrein zou verminderen was niet aanvaardbaar. Als nu de machinist van een zware trein niet zou stoppen op de helling, maar al eerder, op een punt waar nog voldoende ruimte overblijft om de helling met voldoende aanloop te kunnen nemen zonder beperkingen in het treingewicht, zou dit veel voordelen met zich meenemen. Hierdoor ontstond het systeem van L- en H-seinen.

Daar het begrip zwaar voor een trein afhankelijk is van verschillende factoren, zoals steilte en lengte van de helling en het vermogen van de locomotief, werd er een voorschrift uitgegeven waarin voor een helling per locserie werd aangegeven wanneer een trein zo zwaar moet worden geacht dat de machinist de L- en H-seinen moet opvolgen.

De L- en H-seinen werden officieel ingevoerd met Dienstorder nr. 1711 d.d. 1 juli 1964. Bij de hellingen op het baanvak Utrecht - s-Hertogenbosch werden de seinen op 15 juli 1964 voor het eerst in dienst gesteld.

Bron
  • C 7201/A Tijdtafel van de Dienstregeling: Overzicht L-H seinen.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]