Definitie


Kopstation





Een kopstation is een Station waar het spoor eindigt, zodat treinen slechts aan één zijde het station in en uit kunnen rijden.

Kopstations in Nederland zijn aan de uiteinden van het spoorwegnet te vinden: Roodeschool, Delfzijl, Harlingen Haven, Stavoren, Emmen, Enschede, Kampen, Enkhuizen, Den Helder, Zandvoort, Rhenen, Den Haag Centraal, Hoek van Holland Haven, Hoek van Holland Strand en Vlissingen. Ook Rotterdam Hofplein is een kopstation, maar dit maakt tegenwoordig deel uit van RandstadRail.

Veel andere stations hebben bovendien een aantal kopsporen voor Treindiensten die op het betreffende station beginnen en eindigen, zoals Utrecht Centraal, Haarlem en Leiden Centraal.

Kopstations hebben als nadeel dat alle Treinbewegingen aan één zijde plaatsvinden, waardoor capaciteitsproblemen kunnen ontstaan. Vroeger kwam daar ook het tijdrovende wisselen van Locomotief bij, maar dat is op te vangen door het gebruik van Treinstellen of Trekduwtreinen.

Buitenland

In het buitenland zijn kopstations gangbaarder dan in Nederland. Zo liggen er in Parijs en Londen (en vroeger Berlijn) rond de oude stadskernen een groot aantal kopstations, omdat vroeger elk spoorwegmaatschappij een eigen station zo dicht mogelijk bij het stadscentrum wenste te hebben. Ook in Nederland hadden vroeger verschillende spoorwegmaatschappijen in Amsterdam en Rotterdam hun eigen, inmiddels verdwenen kopstations (Amsterdam Weesperpoort, Rotterdam Maas).

Veel van de grootste en drukste stations van Europa zijn kopstations; behalve de al genoemde stations in Londen en Parijs gaat het om de hoofdstations van Frankfurt, Stuttgart, München, Leipzig, Zürich, Milaan en Rome.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Aug 14, 2008 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]