Definitie


Kopstation





Een kopstation is een Station waar het spoor eindigt, zodat treinen slechts aan één zijde het station in en uit kunnen rijden.

Kopstations in Nederland zijn aan de uiteinden van het spoorwegnet te vinden: Roodeschool, Delfzijl, Harlingen Haven, Stavoren, Emmen, Enschede, Kampen, Enkhuizen, Den Helder, Zandvoort, Rhenen, Den Haag Centraal, Hoek van Holland Haven, Hoek van Holland Strand en Vlissingen. Ook Rotterdam Hofplein is een kopstation, maar dit maakt tegenwoordig deel uit van RandstadRail.

Veel andere stations hebben bovendien een aantal kopsporen voor Treindiensten die op het betreffende station beginnen en eindigen, zoals Utrecht Centraal, Haarlem en Leiden Centraal.

Kopstations hebben als nadeel dat alle Treinbewegingen aan één zijde plaatsvinden, waardoor capaciteitsproblemen kunnen ontstaan. Vroeger kwam daar ook het tijdrovende wisselen van Locomotief bij, maar dat is op te vangen door het gebruik van Treinstellen of Trekduwtreinen.

Buitenland

In het buitenland zijn kopstations gangbaarder dan in Nederland. Zo liggen er in Parijs en Londen (en vroeger Berlijn) rond de oude stadskernen een groot aantal kopstations, omdat vroeger elk spoorwegmaatschappij een eigen station zo dicht mogelijk bij het stadscentrum wenste te hebben. Ook in Nederland hadden vroeger verschillende spoorwegmaatschappijen in Amsterdam en Rotterdam hun eigen, inmiddels verdwenen kopstations (Amsterdam Weesperpoort, Rotterdam Maas).

Veel van de grootste en drukste stations van Europa zijn kopstations; behalve de al genoemde stations in Londen en Parijs gaat het om de hoofdstations van Frankfurt, Stuttgart, München, Leipzig, Zürich, Milaan en Rome.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Aug 14, 2008 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]