Definitie


Kopstation





Een kopstation is een Station waar het spoor eindigt, zodat treinen slechts aan één zijde het station in en uit kunnen rijden.

Kopstations in Nederland zijn aan de uiteinden van het spoorwegnet te vinden: Roodeschool, Delfzijl, Harlingen Haven, Stavoren, Emmen, Enschede, Kampen, Enkhuizen, Den Helder, Zandvoort, Rhenen, Den Haag Centraal, Hoek van Holland Haven, Hoek van Holland Strand en Vlissingen. Ook Rotterdam Hofplein is een kopstation, maar dit maakt tegenwoordig deel uit van RandstadRail.

Veel andere stations hebben bovendien een aantal kopsporen voor Treindiensten die op het betreffende station beginnen en eindigen, zoals Utrecht Centraal, Haarlem en Leiden Centraal.

Kopstations hebben als nadeel dat alle Treinbewegingen aan één zijde plaatsvinden, waardoor capaciteitsproblemen kunnen ontstaan. Vroeger kwam daar ook het tijdrovende wisselen van Locomotief bij, maar dat is op te vangen door het gebruik van Treinstellen of Trekduwtreinen.

Buitenland

In het buitenland zijn kopstations gangbaarder dan in Nederland. Zo liggen er in Parijs en Londen (en vroeger Berlijn) rond de oude stadskernen een groot aantal kopstations, omdat vroeger elk spoorwegmaatschappij een eigen station zo dicht mogelijk bij het stadscentrum wenste te hebben. Ook in Nederland hadden vroeger verschillende spoorwegmaatschappijen in Amsterdam en Rotterdam hun eigen, inmiddels verdwenen kopstations (Amsterdam Weesperpoort, Rotterdam Maas).

Veel van de grootste en drukste stations van Europa zijn kopstations; behalve de al genoemde stations in Londen en Parijs gaat het om de hoofdstations van Frankfurt, Stuttgart, München, Leipzig, Zürich, Milaan en Rome.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Aug 14, 2008 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]