Definitie


Kopstation





Een kopstation is een Station waar het spoor eindigt, zodat treinen slechts aan één zijde het station in en uit kunnen rijden.

Kopstations in Nederland zijn aan de uiteinden van het spoorwegnet te vinden: Roodeschool, Delfzijl, Harlingen Haven, Stavoren, Emmen, Enschede, Kampen, Enkhuizen, Den Helder, Zandvoort, Rhenen, Den Haag Centraal, Hoek van Holland Haven, Hoek van Holland Strand en Vlissingen. Ook Rotterdam Hofplein is een kopstation, maar dit maakt tegenwoordig deel uit van RandstadRail.

Veel andere stations hebben bovendien een aantal kopsporen voor Treindiensten die op het betreffende station beginnen en eindigen, zoals Utrecht Centraal, Haarlem en Leiden Centraal.

Kopstations hebben als nadeel dat alle Treinbewegingen aan één zijde plaatsvinden, waardoor capaciteitsproblemen kunnen ontstaan. Vroeger kwam daar ook het tijdrovende wisselen van Locomotief bij, maar dat is op te vangen door het gebruik van Treinstellen of Trekduwtreinen.

Buitenland

In het buitenland zijn kopstations gangbaarder dan in Nederland. Zo liggen er in Parijs en Londen (en vroeger Berlijn) rond de oude stadskernen een groot aantal kopstations, omdat vroeger elk spoorwegmaatschappij een eigen station zo dicht mogelijk bij het stadscentrum wenste te hebben. Ook in Nederland hadden vroeger verschillende spoorwegmaatschappijen in Amsterdam en Rotterdam hun eigen, inmiddels verdwenen kopstations (Amsterdam Weesperpoort, Rotterdam Maas).

Veel van de grootste en drukste stations van Europa zijn kopstations; behalve de al genoemde stations in Londen en Parijs gaat het om de hoofdstations van Frankfurt, Stuttgart, München, Leipzig, Zürich, Milaan en Rome.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Aug 14, 2008 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]