Definitie


Knoop-plaatswaardemodel





Het Knoop/plaatswaardemodel is ontworpen door Luca Bertolini. Dit model is bedoeld om de functionaliteit van een knooppunt of stationslocatie te bepalen. Een Station is functioneel wanneer de knoop- en plaatswaarde met elkaar overeenstemmen.

Bij knoopwaarde moet worden gedacht aan het aanwezige aanbod van Infrastructuur en vervoerssystemen: de frequentie van het Openbaar vervoer dat een knoop aandoet, het bereik van het netwerk dat op de knoop is aangesloten, en de vervoersmodaliteiten dat de knoop kan bereiken. De plaatswaarde wordt bepaald door het ruimtelijk bereik van de in en rondom de knoop aanwezige functies en activiteiten: wonen, werken, openbare functies, vermaak en aan de mate waarin deze functies met elkaar vermengd zijn. Een knooppunt waar alleen kantoorruimte te vinden is, heeft een lagere plaatswaarde dan een knooppunt dat zowel woon als werkfuncties bedient.

600px

Het knoop/plaatswaardemodel illustreert de optimale samenhang tussen knoop- en plaatswaarde. In de figuur komt dat overeen met de ligging van een station op de diagonaal. Stations die zich buiten de 'rugbybal' bevinden zijn onevenwichtig verdeeld. Een station buiten evenwicht duidt op ontwikkelingskansen (overmatige knoop kan door plaatsontwikkeling benut worden, of andersom) en bedreigingen (overmatige knoop ontbreekt draagvlak om op dit niveau te blijven functioneren, of andersom).

Verder laat de figuur zien dat een knooppunt slecht gedijt wanneer de plaat- en de knoopwaarde laag zijn(afhankelijkheid). Wanneer er een overmatige knoop- en plaatswaarde is bij een stations zal dat tot problemen leiden (spanning). In dat geval zullen vervoersfuncties en plaatsfuncties elkaar in de weg gaan zitten.

Bron
  • Bertolini, L. (1999) Spatial Development Patterns and Public Transport: The Application of an Analytical Model in the Netherlands in: Planning Practice & Research, Vol. 14, No. 2, 199± 210, 1999


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Meer duurzaam en slim transport tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen
Nieuwsbericht
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht








[Banners]