Definitie


Kabelkoker





De betonnen kabelkoker komt het meest voor. Dit is veelal een goot van 1 meter lang en 30 cm breed waar een betonnen deksel op kan worden gelegd dat het geheel afsluit. De betonnen kabelkokers worden koud tegen elkaar gelegd. In deze koker liggen bijvoorbeeld seinkabels en stroomtoevoerkabels tot 3 kV.

Kabelkokers worden gebruikt omdat het veel minder werk met zich meebrengt dan het ingraven van kabels. Kabels die in de sleuf liggen zijn daarnaast storingsgevoeliger tijdens graafwerkzaamheden. Verder zijn kabels in kabelkokers sneller te vinden, te vernieuwen en te repareren.

Ook zijn er kabelbuizen (patentbuizen). Dit zijn polyethyleenbuizen van maximaal 10 meter lengte die geopend kunnen worden door een slee door de koker te halen. Deze opent de buis tijdelijk zodat er kabels in de koker kunnen worden gelegd. Daarna word de buis afgesloten door plastic pennen die in de slotjes van de buis worden geklikt. Het koppelen van de kabelbuizen geschiedt middels een mof die om de buizen geklikt wordt en vastgezet wordt met vleugelmoeren. Deze buizen mogen alleen als tijdelijk worden gebruikt (bijvoorbeeld als de kabels tijdelijk bovengronds worden gelegd).

Tegenwoordig worden er ook kunststofkokers gebruikt omdat deze lichter zijn dan de betonnen kabelkokers. Deze zijn bijvoorbeeld bij de HSL-Zuid gebruikt.

Kabelkokers hebben ook scheidingswanden omdat niet alle kabels bij elkaar mogen liggen vanwege warmteontwikkeling. In tunneltracés worden bijvoorbeeld de 3kV-kabels in kabelkokers gelegd met zo'n scheidingswand.

Voor de wisselverwarming worden ook betonnen kokers gebruikt; het is hetzelfde type als van de kabelkokers, met als verschil dat het deksel voorzien is van de ingegoten tekst GAS.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]