Definitie


Kabelkoker





De betonnen kabelkoker komt het meest voor. Dit is veelal een goot van 1 meter lang en 30 cm breed waar een betonnen deksel op kan worden gelegd dat het geheel afsluit. De betonnen kabelkokers worden koud tegen elkaar gelegd. In deze koker liggen bijvoorbeeld seinkabels en stroomtoevoerkabels tot 3 kV.

Kabelkokers worden gebruikt omdat het veel minder werk met zich meebrengt dan het ingraven van kabels. Kabels die in de sleuf liggen zijn daarnaast storingsgevoeliger tijdens graafwerkzaamheden. Verder zijn kabels in kabelkokers sneller te vinden, te vernieuwen en te repareren.

Ook zijn er kabelbuizen (patentbuizen). Dit zijn polyethyleenbuizen van maximaal 10 meter lengte die geopend kunnen worden door een slee door de koker te halen. Deze opent de buis tijdelijk zodat er kabels in de koker kunnen worden gelegd. Daarna word de buis afgesloten door plastic pennen die in de slotjes van de buis worden geklikt. Het koppelen van de kabelbuizen geschiedt middels een mof die om de buizen geklikt wordt en vastgezet wordt met vleugelmoeren. Deze buizen mogen alleen als tijdelijk worden gebruikt (bijvoorbeeld als de kabels tijdelijk bovengronds worden gelegd).

Tegenwoordig worden er ook kunststofkokers gebruikt omdat deze lichter zijn dan de betonnen kabelkokers. Deze zijn bijvoorbeeld bij de HSL-Zuid gebruikt.

Kabelkokers hebben ook scheidingswanden omdat niet alle kabels bij elkaar mogen liggen vanwege warmteontwikkeling. In tunneltracés worden bijvoorbeeld de 3kV-kabels in kabelkokers gelegd met zo'n scheidingswand.

Voor de wisselverwarming worden ook betonnen kokers gebruikt; het is hetzelfde type als van de kabelkokers, met als verschil dat het deksel voorzien is van de ingegoten tekst GAS.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]