Definitie


Kabelkoker





De betonnen kabelkoker komt het meest voor. Dit is veelal een goot van 1 meter lang en 30 cm breed waar een betonnen deksel op kan worden gelegd dat het geheel afsluit. De betonnen kabelkokers worden koud tegen elkaar gelegd. In deze koker liggen bijvoorbeeld seinkabels en stroomtoevoerkabels tot 3 kV.

Kabelkokers worden gebruikt omdat het veel minder werk met zich meebrengt dan het ingraven van kabels. Kabels die in de sleuf liggen zijn daarnaast storingsgevoeliger tijdens graafwerkzaamheden. Verder zijn kabels in kabelkokers sneller te vinden, te vernieuwen en te repareren.

Ook zijn er kabelbuizen (patentbuizen). Dit zijn polyethyleenbuizen van maximaal 10 meter lengte die geopend kunnen worden door een slee door de koker te halen. Deze opent de buis tijdelijk zodat er kabels in de koker kunnen worden gelegd. Daarna word de buis afgesloten door plastic pennen die in de slotjes van de buis worden geklikt. Het koppelen van de kabelbuizen geschiedt middels een mof die om de buizen geklikt wordt en vastgezet wordt met vleugelmoeren. Deze buizen mogen alleen als tijdelijk worden gebruikt (bijvoorbeeld als de kabels tijdelijk bovengronds worden gelegd).

Tegenwoordig worden er ook kunststofkokers gebruikt omdat deze lichter zijn dan de betonnen kabelkokers. Deze zijn bijvoorbeeld bij de HSL-Zuid gebruikt.

Kabelkokers hebben ook scheidingswanden omdat niet alle kabels bij elkaar mogen liggen vanwege warmteontwikkeling. In tunneltracés worden bijvoorbeeld de 3kV-kabels in kabelkokers gelegd met zo'n scheidingswand.

Voor de wisselverwarming worden ook betonnen kokers gebruikt; het is hetzelfde type als van de kabelkokers, met als verschil dat het deksel voorzien is van de ingegoten tekst GAS.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft aftrap groot onderhoud infrastructuur
Nieuwsbericht
Forse opknapbeurt oude bruggen en tunnels
Nieuwsbericht
Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Wet op de Basisregistratie Ondergrond (BRO) van kracht
Nieuwsbericht
Provinciaal verkeersmanagement Noord-Holland werpt vruchten af
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Platform CB'23 gaat circulair bouwen concreet maken
Nieuwsbericht
Registratie materialen infraprojecten bevordert hergebruik
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
Houten verkozen tot Fietsstad 2018
Nieuwsbericht
Combinatie VolkerWessels Hollandia Infra wint aanbesteding Brug Ouderkerk
Nieuwsbericht
Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
UNETO-VNI wil langdurig werklozen kansen bieden in installatiebranche
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Aanmeldingen voor de Innovation Expo 2018 geopend
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]