Definitie


Jan van Stappen Spoorprijs





Wat is de Van Stappen Spoorprijs?

De Van Stappen Spoorprijs is een prijs voor medewerkers die een bijzondere prestatie leveren of hebben geleverd aan de kwaliteitsverbetering van de dienstverlening aan de reiziger. De prijs is genoemd naar ingenieur Jan van Stappen die van 1922 tot 1940 bij NS werkte. Hij liet NS een legaat na, voor dit doel te gebruiken. De Jan van Stappen Stichting beheert het legaat en reikt daaruit sinds 1994 de prijs uit.

Kwaliteitsverbetering van dienstverlening aan klanten

Kwaliteitsverbetering is één van de belangrijkste speerpunten van de bedrijven (pm: welke bedrijven?). Dat is onder meer te bereiken door de dienstverlening aan de reiziger te optimaliseren en door service en punctualiteit te verbeteren. Een prestatie van kwaliteit levert een tevreden reiziger op en werkt intern motiverend. Er zijn verschillende instrumenten om op de reiziger gerichte kwaliteitsverbetering zichtbaar te maken en te belonen. De Van Stappen Spoorprijs - kwaliteitsprijs voor medewerkers - is zo'n instrument waarmee managers hun medewerkers (onder wie het middenmanagement) kunnen belonen voor hun bijdrage aan verbetering van de dienstverleningskwaliteit.

Kwaliteitverbetering kan direct en indirect betrekking hebben op dienstverlening aan zowel interne als externe klanten. Het kan gekoppeld worden aan bestaande acties en/of aan gedrag van een medewerk(st)er die een opmerkelijke bijdrage heeft geleverd. In het gedachtegoed van Jan van Stappen zou het gaan om persoonlijke inzet die herkenbaar (ver) uitgaat boven wat functioneel van de medewerk(st)er verwacht zou mogen worden. Uitgangspunt is dat de prijs medewerkers (verder) motiveert om (nog meer) op de reiziger gerichte kwaliteit te leveren.

Bedrijfsonderdelen doen de voordrachten

De opzet van de kwaliteitsprijs is dat elke bedrijfsdirectie eigen medewerkers prikkelt tot het doen van voordrachten, en deze - bv. via de directiesecretaris - inzamelt. De directies van de bedrijfsonderdelen/bedrijven zijn vervolgens verantwoordelijk voor het beoordelen, en het wel of niet voordragen van (eigen) medewerkers voor de prijs. Basiscriterium is dat de medewerker een uitzonderlijke prestatie of inspanning leverde qua op de reiziger gerichte kwaliteit, die in 100 woorden scherp, begrijpelijk en overtuigend aan een niet-NS-er is uit te leggen. Op dit criterium selecteren de directies binnen hun bedrijf. Een gecombineerde voordracht met een ander bedrijf mag: voorwaarde is dat beide directies samen de gecombineerde voordracht doen. Een groep voordragen kan, maar in dat geval wijst de directie voor het bijwonen van het feest maximaal twee personen aan als groepsvertegenwoordigers.

Het Bestuur van de Jan van Stappen Stichting accepteert, binnen de vooraf gestelde grenzen voor wat betreft groepen en het maximum aantal personen, elke voordracht van een directie. De directie vertelt zelf aan elke voorgedragene en diens direct leidinggevende dat de voordracht is gedaan, en waarom. Daarmee wordt voorkomen dat een voorgedragene geen idee heeft waarom hij voor de Van Stappen Spoorprijs is uitgenodigd.
  • Het bedrijfsonderdeel /bedrijf zorgt voor kandidaten voor een voordracht
  • Het bedrijf meldt de voorgedragenen aan bij de Jan van Stappen Stichting
  • Alle voorgedragenen zijn feestgangers
  • Het stichtingsbestuur kiest uit de voorgedragenen vijf genomineerden
  • Uit de genomineerden kiest het stichtingsbestuur een prijswinnaar
  • De prijswinnaar wordt tijdens een feestelijke bijeenkomst bekend gemaakt


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht








[Banners]