Definitie


Jan van Stappen Spoorprijs





Wat is de Van Stappen Spoorprijs?

De Van Stappen Spoorprijs is een prijs voor medewerkers die een bijzondere prestatie leveren of hebben geleverd aan de kwaliteitsverbetering van de dienstverlening aan de reiziger. De prijs is genoemd naar ingenieur Jan van Stappen die van 1922 tot 1940 bij NS werkte. Hij liet NS een legaat na, voor dit doel te gebruiken. De Jan van Stappen Stichting beheert het legaat en reikt daaruit sinds 1994 de prijs uit.

Kwaliteitsverbetering van dienstverlening aan klanten

Kwaliteitsverbetering is één van de belangrijkste speerpunten van de bedrijven (pm: welke bedrijven?). Dat is onder meer te bereiken door de dienstverlening aan de reiziger te optimaliseren en door service en punctualiteit te verbeteren. Een prestatie van kwaliteit levert een tevreden reiziger op en werkt intern motiverend. Er zijn verschillende instrumenten om op de reiziger gerichte kwaliteitsverbetering zichtbaar te maken en te belonen. De Van Stappen Spoorprijs - kwaliteitsprijs voor medewerkers - is zo'n instrument waarmee managers hun medewerkers (onder wie het middenmanagement) kunnen belonen voor hun bijdrage aan verbetering van de dienstverleningskwaliteit.

Kwaliteitverbetering kan direct en indirect betrekking hebben op dienstverlening aan zowel interne als externe klanten. Het kan gekoppeld worden aan bestaande acties en/of aan gedrag van een medewerk(st)er die een opmerkelijke bijdrage heeft geleverd. In het gedachtegoed van Jan van Stappen zou het gaan om persoonlijke inzet die herkenbaar (ver) uitgaat boven wat functioneel van de medewerk(st)er verwacht zou mogen worden. Uitgangspunt is dat de prijs medewerkers (verder) motiveert om (nog meer) op de reiziger gerichte kwaliteit te leveren.

Bedrijfsonderdelen doen de voordrachten

De opzet van de kwaliteitsprijs is dat elke bedrijfsdirectie eigen medewerkers prikkelt tot het doen van voordrachten, en deze - bv. via de directiesecretaris - inzamelt. De directies van de bedrijfsonderdelen/bedrijven zijn vervolgens verantwoordelijk voor het beoordelen, en het wel of niet voordragen van (eigen) medewerkers voor de prijs. Basiscriterium is dat de medewerker een uitzonderlijke prestatie of inspanning leverde qua op de reiziger gerichte kwaliteit, die in 100 woorden scherp, begrijpelijk en overtuigend aan een niet-NS-er is uit te leggen. Op dit criterium selecteren de directies binnen hun bedrijf. Een gecombineerde voordracht met een ander bedrijf mag: voorwaarde is dat beide directies samen de gecombineerde voordracht doen. Een groep voordragen kan, maar in dat geval wijst de directie voor het bijwonen van het feest maximaal twee personen aan als groepsvertegenwoordigers.

Het Bestuur van de Jan van Stappen Stichting accepteert, binnen de vooraf gestelde grenzen voor wat betreft groepen en het maximum aantal personen, elke voordracht van een directie. De directie vertelt zelf aan elke voorgedragene en diens direct leidinggevende dat de voordracht is gedaan, en waarom. Daarmee wordt voorkomen dat een voorgedragene geen idee heeft waarom hij voor de Van Stappen Spoorprijs is uitgenodigd.
  • Het bedrijfsonderdeel /bedrijf zorgt voor kandidaten voor een voordracht
  • Het bedrijf meldt de voorgedragenen aan bij de Jan van Stappen Stichting
  • Alle voorgedragenen zijn feestgangers
  • Het stichtingsbestuur kiest uit de voorgedragenen vijf genomineerden
  • Uit de genomineerden kiest het stichtingsbestuur een prijswinnaar
  • De prijswinnaar wordt tijdens een feestelijke bijeenkomst bekend gemaakt


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2020, doorwerken aan de delta: nuchter, alert en voorbereid
Nieuwsbericht
Septembercirculaire: groei van het gemeentefonds en provinciefonds
Nieuwsbericht
Prinsjesdag: eerste reactie VNG op Rijksbegroting 2020
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Investeringen en lastenverlichting centraal in Miljoenennota 2020
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Kabinet onderzoekt opties financiering investeringsagenda TenneT
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]