Definitie


Amsterdam Centraal





Amsterdam Centraal ondergaat, als onderdeel van de NSP, een ingrijpende transformatie om te kunnen voldoen aan de eisen van de nieuwe tijd. De vernieuwde, ruime en overzichtelijke stationshallen en voetgangerstunnels worden voorzien van alle gemakken. Maar dit monumentale station is en blijft ook een bijzonder rijksmonument. Daarom worden tegelijk met de moderne toevoegingen in de inrichting, de authentieke kwaliteiten van het originele 19e-eeuwse ontwerp van architect Cuypers in ere hersteld. Op Amsterdam Centraal komen alle OV-functies samen: trein, metro, bus, tram, pont en fiets.

Mede door de komst van de hogesnelheidstrein en de Noord/Zuidlijn - een nieuwe metrolijn - neemt het aantal reizigers flink toe. Met het oog op meer en langere treinen heeft ProRail de perrons verlengd. Daarnaast is de westelijke voetgangerstunnel aanzienlijk verbreed en voorzien van winkels en andere voorzieningen voor de moderne reiziger. Aan de stadszijde wordt het stationsplein opnieuw ingericht voor voetgangers en trams.

En aan de IJ-zijde komt een nieuw, dynamisch busstation voor stads- en streekbussen, met een directe aansluiting op de treinsporen. Liften en (rol)trappen brengen busreizigers direct naar een nieuwe stationshal aan het IJ. Een gigantische glazen kap overdekt zowel het busstation, de stationshal als de buitenruimte langs het IJ. Voetgangers kunnen hier, of op een van de nieuwe pleinen aan het water, genieten van het uitzicht. Autos passeren het station aan de IJ-zijde via een tunnel van oost naar west. Met al deze aanpassingen wordt bovendien een nieuwe visuele verbinding gerealiseerd tussen de stad en het IJ. In 2013 is Amsterdam Centraal een moderne OV-terminal in een beroemd, monumentaal stationsgebouw.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

Amsterdam Centraal is het grootste, drukste en beroemdste stationsgebouw van Nederland. Inmiddels bijna ontelbare keren verbouwd en aangepast, maar qua uiterlijk nog niets van haar karakter verloren. Het enorme stationsgebouw domineert al bijna 120 jaar het uiteinde van het Damrak. De voorgevel is in totaal zo'n 370 meter lang. Dit is inclusief het voormalige stationspostkantoor uit de jaren twintig. Het oorspronkelijke gebouw was met een gevellengte van 306 meter al veruit het grootste stationsgebouw van Nederland. Het station is gebouwd in een neogotische stijl, gebouwd door rijksbouwmeester J.P.H. Cuypers, die veel gebouwen in Amsterdam op zijn naam heeft staan (o.a. het Rijksmuseum) en architect A.L. van Gendt (Utrecht Maliebaan). Het heeft een werkelijk ontelbare hoeveelheid versieringen en ornamenten, zowel van binnen als van buiten. De meest opvallende bevinden zich boven de hoofdingang, op de torens en bij de Koninklijke Wachtkamer.

Het Centraal Station hoort tegenwoordig net zo bij Amsterdam als de Nieuwe Kerk, het Paleis op de Dam of het Rijksmuseum. Dat is wel eens anders geweest; vooral de periode die voorafging aan de bouw hield de gemoederen flink bezig. Het duurde dan ook bijna 17 jaar voordat de eerste paal de grond in ging. Maar ook de bouw van het station verliep verre van vlekkeloos.

Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)

Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)

Architecten: P.J.H. Cuypers en A.L. van Gendt

Bouwjaar: 1881 -1889

Verbouwd: 1920 -1925 (Uitbreiding met sporen 10 tm 15 plus tweede perronkap)

  1922 -1925 (Bouw stationspostkantoor (Ontwerp:J. Th.J. Cuypers)

  1954 -1956 (Aanpassing ingang met twee brede toegangen i.p.v. vijf deuren. Het oude plaatskaartenkantoor -vanwege de vorm bijgenaamd "het Orgel"- verdween en maakte plaats voor een lokkettenwand langs de wanden van de hal.)

  1982 -1996 (Uitbreiding centrale hal en middentunnel + renovatie Stationsgebouw en perronkappen)

  1995 -1996 (Bouw nieuwe ingang IJzijde plus derde perronkap sporen 8-10)

  1998 -1999 (Uitbreiding Westtunnel)

  2003 - heden (Aanleg metrohalte voor Noord-Zuidlijn)

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Sweco vestigt zich in Amsterdam
Nieuwsbericht
Fietsersbond lanceert routeplanner voor speedpedelecs
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Alfen geselecteerd door Solarcentury voor aansluiting twee zonneparken
Nieuwsbericht
Campagne Ik Fiets Vriendelijk - on Tour gaat euregionaal
Nieuwsbericht
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht
Gezocht: circulaire innovaties voor de GWW
Nieuwsbericht








[Banners]