Definitie


Infraspeed Technical Monitoring Center





Uit het contract van de Staat der Nederlanden met Infraspeed (RIA)is voortgekomen dat er door ProRail een ruimte voor Infraspeed ter beschikking werd gesteld.

De Infraprovider heeft de infrastructuur gebouwd en heeft de verplichting deze infrastructuur ook te onderhouden met een hoge performance.



Om te zorgen dat deze performance ook gehaald wordt heeft Infraspeed de infrastructuur natuurlijk robuust gebouwd maar had daarnaast ook de behoefte een monitoringscentrum in te richten waar 24 uur per dag gedurende 7 dagen in de week de infrastructuur in de gaten kan worden gehouden. Vanuit dit ITMC zou ook de operaties met daarbij de contacten met de Treindienstleider en het Schakel en Meldcentrum SMC en Tunnel Coordinatiecentrum plaatsvinden.

Vanwege de concentratie van de bediensystemen van de HSL infrastructuur in het VL gebouw leek dit ook de meest logische plek voor het inrichten van het ITMC.

Er door ProRail en onder andere Tribase ruimte vrijgemaakt in het VL gebouw waardoor het ITMC hier gevestigd kon worden. Het ITMC is in het gebouw gevestigd direct onder het SMC tegenover de seinzaal van Verkeersleiding.

Het ITMC wordt bemensd door een supervisor van Infraspeed Maintenance BV (IMbv) in een 24uurs roulering. De supervisor stuurt het onderhoudspersoneel van IMbv aan. Door VL worden alle storingen doorgegeven aan het SMC en het SMC registreert deze storingen en meldt ze door aan de supervisor van het ITMC. De supervisor beslist vervolgens over de afhandeling van de storingen. Infraspeed is tenslotte zelf verantwoordelijk voor de performance van de HSL secties en kan zelf beslissen of zij onmiddellijk ofwel later in een standaard onderhoudsvenster de storing verhelpt.

Het contract wat de Staat heeft afgesloten met Infraspeed behelst ook een boeteregiem bij verminderde beschikbaarheid. Een boete betekent minder geld voor Infraspeed en daarom heeft Infraspeed ook gezorgd dat zij veel infrasystemen vanuit het ITMC kan monitoren. Het kan dus goed zijn dat er al indicaties zijn dat een systeem extra onderhoud nodig heeft voordat er een storing optreedt. De supervisor kan dus zelfstandig op de meldingen uit haar systemen reageren om toekomstig uitval en daarmee boetes te voorkomen.

Inmiddels is het begrip ITMC in de Rotterdamse operaties van de treindienst een ingeburgerd begrip geworden. Voor Infraspeed gebruiken de mensen in de operaties vaak de afkorting IMBV. IMBV staat voor Infraspeed Maintenance B.V.. Deze volle dochter van Infraspeed is belast met het totale onderhoud van de HSL infrastructuur.

IMBV heeft haar hoofdvestiging in Dordrecht aan de Kilkade.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]