Definitie


Infra Atlas





Infra Atlas, één van de GIS-applicaties die ProRail kent, ontsluit en beheert landsdekkend specifieke informatie van de spoorwegen-infrastructuur. Het gaat daarbij om de (schematische) railinfrastructuur zelf, inclusief de topologie, alsmede de gebruikswaarde daarvan. Er is zowel een desktop-versie als een web-versie. Die laatste is voor elke ProRailer benaderbaar. OBE-bladen en andere VPT-gegevens zijn zo te ontsluiten. InfraAtlas kent ook een eigen database, waarmee specifieke (vervoers/gebruikswaarden) analyses kunnen worden ondersteund.

Meer details / wat kan er mee

De web-versie van Infra Atlas is een intranetprogramma (dus: alleen binnen ProRail beschikbaar) waarmee specifieke informatie over de spoorwegen-infrastructuur getoond en bevraagd kan worden. De informatie wordt getoond op een kaart. De kaart zelf is een samenstellingen van kaartlagen die kunnen bestaan uit punten, lijnen en vlakken. Over alle kaartonderdelen kunt u informatie opvragen. Bovendien kunt u er ook naar zoeken. Binnen Infra Atlas kunt u informatie opvragen op twee niveaus, het macroniveau en het gedetailleerde microniveau.

* De macroniveaus tonen Nederland in één of meer kaartlagen. Het beeld lijkt geografisch in orde, maar bij nadere bestudering zal opvallen dat de sporen en ook dienstregelpunten niet exact op de juiste plek (RD-coördinaten) liggen ten opzicht van elkaar. Dat komt omdat er in het Macro-niveau voor gekozen is de punten en lijnen zodanig (schematisch) te plaatsen, dat er maximaal onderscheid is te maken tussen de (dienstregel) punten en spoorlijnen. Dit verhoogt de leesbaarheid van de kaart. Op deze ondergrond van infra worden allerlei gebruikswaarden getoond, zoals maximale snelheid, beveiligingstype, bovenleidingsspanning, et cetera.

* Het microniveau toont OBE-bladen, in Infra Atlas ook wel microkaart genoemd.

U kunt niet alleen informatie opvragen over de huidige infrastructuur, maar ook over de vroegere en de toekomstige infrastructuur.

Als laatste kunt u kaarten afdrukken met een bijbehorende legenda.

Achtergrond / ontstaan

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnetwerk in Nederland. Zij moet het beheren, instandhouden en vernieuwen. Om deze taak goed te kunnen uitvoeren, heeft ProRail alle gegevens nodig over de verschillende componenten waaruit het spoorwegnetwerk is opgebouwd: spoorbanen, perrons, stootjukken, wissels, seinen, spoorsecties, bovenleidingportalen en wat al niet meer. Uiteraard houdt ProRail ook de samenhang tussen deze componenten in de gaten.

ProRail is daarnaast verplicht om gegevens ter beschikking te stellen aan de vervoerders. Die hebben kennis over de opbouw en het gebruik van de railinfrastructuur nodig om hun vervoersprocessen te kunnen plannen. Ze zijn daarom niet alleen geïnteresseerd in de huidige situatie van het netwerk, maar ook in toekomstige situaties.

Gegevens over de actuele en toekomstige toestand van het spoorwegnetwerk waren tot voor kort versnipperd aanwezig binnen de ProRail-organisatie. Bovendien vaak in verschillende formaten. Infra Atlas bundelt alle gegevens in één formaat.

Inhoud op macro-niveau

Op Macroniveau kunnen de volgende gegevens getoond worden:
  • Bruggen
  • Baanvakbelasting (Maximaal toegestane ~)
  • Beveiligingssystemen
  • Containerprofielen
  • Dienstregelpunten, w.o. de stations
  • Inhaal- en wachtsporen
  • Laad- en Losplaatsen
  • Milieuvergunningen
  • Onderhoudsbedrijven
  • Opstelterreinen
  • Perronlengte Station
  • ProRail Regio Dienstregelpunten
  • Snelheid (maximaal toegestane ~)
  • Tankplaatsen
  • Tunnels
  • Vrije baan / Sporen
De bron van deze gegevens is veelal de netverklaring en / of ProRail Capaciteitsmanagement.

Inhoud op micro-niveau

Op microniveau worden alle OBE-blad info gegevens ontsloten. De lagen die ook op een OBE-blad staan, en soms meer- kunnen hier stuk voor stuk worden aangezet.

Enkele definities die in Infra Atlas worden gebruikt

Begrip Omschrijving
ATB Automatische treinbeïnvloeding. Een systeem dat dient om de reactie van de machinist op de hem geldende seinen te controleren en zonodig te corrigeren.
Baanvaksnelheid (Km/h) Snelheid dat toegestaan is in het baanvak, uitgedrukt in kilometer per uur.
Dienstregelpunt Een primair gebied, dat een beperkt, aaneengesloten, begrensd deel van het spoorwegnet vormt en een functie vervult bij het opzetten en vastleggen van een dienstregeling. Voorbeelden hiervan zijn: stations, opstelterreinen, post goederen verlaadpunten, enz.
Dp-snelheid (Km/h) voor aslast Snelheidsbeperking per dienstregelpunt
IA-Wisselgebied Een Infra Atlas gebied dat ontstaat uit clustering van dienstregelpunten en – indien van toepassing – een enkele vrije baan, zodanig dat een afgebakende deelverzameling van de landelijke topologie als macro-knooppunt ontstaat.
IA-Verbindingen Een deel van de topologie, waarin geen wissels liggen, dat de verbinding vormt tussen twee wisselgebieden.
Topologie Het geheel van opeenvolgende, met elkaar verbonden geheel van punten, lijnen en vlakken in een kaart. Deze topologie vormt 'de drager' voor het zichtbaar maken van alle gebruikswaarden.
Vrije Baan Een deel van de topologie, waarin geen wissels liggen, dat de verbinding vormt tussen twee dienstregelpunten.


Functioneel beheer

Infra Atlas wordt beheerd door ProRail IM BIM Functioneel Beheer. Er is een Functioneel Beheerder en een Gebruikersoverleg waar ontwikkelingen rondom Infra Atlas besproken en (mede) bepaald wordt. Vragen / opmerkingen / meer gewenste functionaliteit? Meld dit aan functioneel beheer door bijvoorbeeld een e-mail te sturen naar Infra Atlas Functioneel beheer (infraatlasfunctioneelbeheer@prorail.nl).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht
Connekt lanceert Dutch Mobility for Society Challenge
Nieuwsbericht
Samenwerking Europese TSO's voor ontwikkeling North Sea Wind Power Hub
Nieuwsbericht








[Banners]