Definitie


Infra Atlas





Infra Atlas, één van de GIS-applicaties die ProRail kent, ontsluit en beheert landsdekkend specifieke informatie van de spoorwegen-infrastructuur. Het gaat daarbij om de (schematische) railinfrastructuur zelf, inclusief de topologie, alsmede de gebruikswaarde daarvan. Er is zowel een desktop-versie als een web-versie. Die laatste is voor elke ProRailer benaderbaar. OBE-bladen en andere VPT-gegevens zijn zo te ontsluiten. InfraAtlas kent ook een eigen database, waarmee specifieke (vervoers/gebruikswaarden) analyses kunnen worden ondersteund.

Meer details / wat kan er mee

De web-versie van Infra Atlas is een intranetprogramma (dus: alleen binnen ProRail beschikbaar) waarmee specifieke informatie over de spoorwegen-infrastructuur getoond en bevraagd kan worden. De informatie wordt getoond op een kaart. De kaart zelf is een samenstellingen van kaartlagen die kunnen bestaan uit punten, lijnen en vlakken. Over alle kaartonderdelen kunt u informatie opvragen. Bovendien kunt u er ook naar zoeken. Binnen Infra Atlas kunt u informatie opvragen op twee niveaus, het macroniveau en het gedetailleerde microniveau.

* De macroniveaus tonen Nederland in één of meer kaartlagen. Het beeld lijkt geografisch in orde, maar bij nadere bestudering zal opvallen dat de sporen en ook dienstregelpunten niet exact op de juiste plek (RD-coördinaten) liggen ten opzicht van elkaar. Dat komt omdat er in het Macro-niveau voor gekozen is de punten en lijnen zodanig (schematisch) te plaatsen, dat er maximaal onderscheid is te maken tussen de (dienstregel) punten en spoorlijnen. Dit verhoogt de leesbaarheid van de kaart. Op deze ondergrond van infra worden allerlei gebruikswaarden getoond, zoals maximale snelheid, beveiligingstype, bovenleidingsspanning, et cetera.

* Het microniveau toont OBE-bladen, in Infra Atlas ook wel microkaart genoemd.

U kunt niet alleen informatie opvragen over de huidige infrastructuur, maar ook over de vroegere en de toekomstige infrastructuur.

Als laatste kunt u kaarten afdrukken met een bijbehorende legenda.

Achtergrond / ontstaan

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnetwerk in Nederland. Zij moet het beheren, instandhouden en vernieuwen. Om deze taak goed te kunnen uitvoeren, heeft ProRail alle gegevens nodig over de verschillende componenten waaruit het spoorwegnetwerk is opgebouwd: spoorbanen, perrons, stootjukken, wissels, seinen, spoorsecties, bovenleidingportalen en wat al niet meer. Uiteraard houdt ProRail ook de samenhang tussen deze componenten in de gaten.

ProRail is daarnaast verplicht om gegevens ter beschikking te stellen aan de vervoerders. Die hebben kennis over de opbouw en het gebruik van de railinfrastructuur nodig om hun vervoersprocessen te kunnen plannen. Ze zijn daarom niet alleen geïnteresseerd in de huidige situatie van het netwerk, maar ook in toekomstige situaties.

Gegevens over de actuele en toekomstige toestand van het spoorwegnetwerk waren tot voor kort versnipperd aanwezig binnen de ProRail-organisatie. Bovendien vaak in verschillende formaten. Infra Atlas bundelt alle gegevens in één formaat.

Inhoud op macro-niveau

Op Macroniveau kunnen de volgende gegevens getoond worden:
  • Bruggen
  • Baanvakbelasting (Maximaal toegestane ~)
  • Beveiligingssystemen
  • Containerprofielen
  • Dienstregelpunten, w.o. de stations
  • Inhaal- en wachtsporen
  • Laad- en Losplaatsen
  • Milieuvergunningen
  • Onderhoudsbedrijven
  • Opstelterreinen
  • Perronlengte Station
  • ProRail Regio Dienstregelpunten
  • Snelheid (maximaal toegestane ~)
  • Tankplaatsen
  • Tunnels
  • Vrije baan / Sporen
De bron van deze gegevens is veelal de netverklaring en / of ProRail Capaciteitsmanagement.

Inhoud op micro-niveau

Op microniveau worden alle OBE-blad info gegevens ontsloten. De lagen die ook op een OBE-blad staan, en soms meer- kunnen hier stuk voor stuk worden aangezet.

Enkele definities die in Infra Atlas worden gebruikt

Begrip Omschrijving
ATB Automatische treinbeïnvloeding. Een systeem dat dient om de reactie van de machinist op de hem geldende seinen te controleren en zonodig te corrigeren.
Baanvaksnelheid (Km/h) Snelheid dat toegestaan is in het baanvak, uitgedrukt in kilometer per uur.
Dienstregelpunt Een primair gebied, dat een beperkt, aaneengesloten, begrensd deel van het spoorwegnet vormt en een functie vervult bij het opzetten en vastleggen van een dienstregeling. Voorbeelden hiervan zijn: stations, opstelterreinen, post goederen verlaadpunten, enz.
Dp-snelheid (Km/h) voor aslast Snelheidsbeperking per dienstregelpunt
IA-Wisselgebied Een Infra Atlas gebied dat ontstaat uit clustering van dienstregelpunten en – indien van toepassing – een enkele vrije baan, zodanig dat een afgebakende deelverzameling van de landelijke topologie als macro-knooppunt ontstaat.
IA-Verbindingen Een deel van de topologie, waarin geen wissels liggen, dat de verbinding vormt tussen twee wisselgebieden.
Topologie Het geheel van opeenvolgende, met elkaar verbonden geheel van punten, lijnen en vlakken in een kaart. Deze topologie vormt 'de drager' voor het zichtbaar maken van alle gebruikswaarden.
Vrije Baan Een deel van de topologie, waarin geen wissels liggen, dat de verbinding vormt tussen twee dienstregelpunten.


Functioneel beheer

Infra Atlas wordt beheerd door ProRail IM BIM Functioneel Beheer. Er is een Functioneel Beheerder en een Gebruikersoverleg waar ontwikkelingen rondom Infra Atlas besproken en (mede) bepaald wordt. Vragen / opmerkingen / meer gewenste functionaliteit? Meld dit aan functioneel beheer door bijvoorbeeld een e-mail te sturen naar Infra Atlas Functioneel beheer (infraatlasfunctioneelbeheer@prorail.nl).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]