Definitie


Impressor Buizen





De Impressor buizen zijn beschermbuizen voor kabels en leidingen die door middel van hydraulische spoorboring  worden doorgeperst onder spoordijken van de Nederlandse Spoorwegen. Het doorpersen van beschermbuizen voor kabels en leidingen onder spoordijken is reeds jaren een veel toegepaste techniek.

Een hydraulische spoorboring wordt uitgevoerd vanuit een gegraven persput naar een ontvangstput.

De grondboor wordt net als de te boren buis opgebouwd uit aaneengekoppelde elementen. De avegaar, die in de Impressorbuizen voor de grondafvoer ronddraait, wordt aangedreven door de motor van de boor-installatie. De Impressorbuizen worden hydraulisch door de grond van de spoordijk gedrukt. De af te voeren grond wordt door de spoed van de avegaar naar de persput afgevoerd.

Lengte van de boring

De maximale lengte die men op deze wijze kan boren is afhankelijk van de wrijvingkrachten die tussen de leiding en de grond optreden. In de praktijk geldt hiervoor een maximaal boortraject van 15 tot 20 meter. Gegevens hieromtrent stelt Elektropa Kunststoffen B.V. op verzoek ter beschikking.

Lengte van de buis

Door toepassing van standaard één meter lange Impressor^®^ buizen kan de put klein blijven. Langere lengten zijn op aanvraag leverbaar.

Diameter

De Impressor^®^ buizen zijn verkrijgbaar in de diameters 125 en 170 mm. Door de grote wanddikten hebben de buizen een hoge belastbaarheid, variërend van 65 tot en met 70 kN.

Inbrengen van de buis

Het  inbrengen van de Impressor^®^ buizen is zonder stalen buis mogelijk, waardoor een besparing plaatsvindt van het aantal arbeidsgangen. Omdat de boorkop de uiteindelijke baan bepaalt van het verloop van de spoorboring, moet er op gelet worden dat de boorkop zonder hoekafwijkingen op de buis is geplaatst.

Toepassingen

De Impressor^®^ buizen kunnen gebruikt worden als doorvoerbuis voor kabels en leidingen en als afwateringskanaal. Het buistype met opdruk "NS Railinfra" is specifiek voor spoorweg boringen van NS Railinfrabeheer bestemd.

Grondstof

PVC zonder weekmaker en vulstoffen volgens DIN 19534

Kleur bruin RAL 8023

Productie van de Impressor® buizen volgens:

DIN 19534                              DIN 8061

DIN 4060                                DIN 033

DIN 1986 deel 1-4                  Güter-richtlijn R 7.1.16

Voordelen van Impressor® buizen

1.          Gewicht

Door het geringe gewicht van de Impressor^®^ buizen  ontstaat een aanzienlijke besparing van tijd en kosten.

a)   bij het afladen

b)   bij het inbrengen in de boorput

c)   bij het koppelen en leggen van de buizen.

Tevens is er minder gevaar voor verzakkingen van leidingstraten door het geringe gewicht van de buizen.

2.  Verbindingstechniek

De buis kent een sterke trekvaste verbinding door middel van een uitsparing aan de binnenzijde van één van de buiseinde.

3.  Wrijvingsweerstand

De Impressor^®^ buizen worden onderling met elkaar verbonden door een inwendige schuif-mof verbinding. Een groot voordeel hiervan is dat de verbinding van de Impressor^®^ buizen in- en uitwendig volledig glad blijft waardoor de wrijvingsweerstand tussen buiswand en grond laag is.

Waarmee moet u rekening houden bij doorpersen van de Impressor® buizen ?

Een belangrijke rol bij het doorpersen is de maximale perskracht. De perskracht wordt o.a. beïnvloed door:

a)   de lengte van de doorpersing;

b)   de doorperssnelheid;

c)   de buisdiameter;

d)   de perstechniek;

e)   de kleefkracht van de grond aan de buitenkant van de buis.

D1 s1 l2 en l4 d2 d4      
Buiten-
diameter
in mm.
Wand-
dikte
in mm.
Insteek-
diepte
in mm.
Verbinding
inwendig
in mm.
Verbinding
uitwendig
in mm.
Gewicht
per meter
in kg
Max. werkdruk
in kN*
Pallet
inhoud in meter
125 10,5 80 118,4 118,0 5,6 kg 65,0 34 meter
170 10,0 100 164,4 164,0 7,4 kg 70,0 18 meter


* 1 kN is 0,1 ton.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 14, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Circulair viaduct wint Betonprijs 2019
Nieuwsbericht
Pilot 'flexibele kribben in de IJssel' van start
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Stikstof en PFAS Maatregelen kabinet kosten te veel tijd
Nieuwsbericht
Kabinet neemt maatregelen voor natuur, bouw en infrastructuur
Nieuwsbericht
VNO-NCW: Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet
Nieuwsbericht
Stikstof en PFAS-crisis in cruciale fase, Bouwend Nederland in afwachting van concrete maatregelen
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Minister-president in gesprek met bouwers over stikstof en PFAS
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Benoeming programmadirecteur-generaal Stikstof bij ministerie LNV
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Heijmans krijgt voorlopige gunning Schiphol voor verdubbeling rijbaanstelsel Quebec
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Kabinet neemt extra maatregelen voor klimaatdoelen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]