Definitie


Hoofdmonteur





De mensen bij de technische dienst van NS gingen werken, kwamen vaak overal vandaan, b.v. elektriciëns uit de bouw of zwakstroommonteurs bij de PTT vandaan enz. Omdat de techniek binnen de spoorse omgeving veel meer eisen stelde t.a.v. Veiligheid van personen en Treinen (zie ook Spoorwegwet), had NS een eigen opleidings instituut (NSO).

Ook al had je al veel technische ervaring met diploma's en al, je begon bij NS weer van onder af aan als aspirant Monteur. Afhankelijk van de afdeling waar je werkte (Seinwezen, Energie Voorziening of Telecom) werd je tot monteur binnen dat techniek veld opgeleid.

Nadat je een aantal jaren als monteur had gewerkt, kwam je afhankelijk van de beoordelingen over je inzet en kwaliteiten in aanmerking voor een opleiding tot Hoofdmonteur.

Van een Hoofdmonteur wordt verwacht dat hij zelfstandig kan werken op alle terreinen van het techniekveld (Seinwezen, Energievoorziening of Telecom) waarin hij werkzaam is. Ook moet hij leiding kunnen geven aan een kleine groep monteurs. Verder moet hij werkplanningen kunnen opstellen, documentatie en tekeningen kunnen opstellen en bijhouden, ook de communicatie naar andere afdelingen kunnen verzorgen m.b.t. verwachte hersteltijden of Buitendienststellingen.

Van een goede Hoofdmonteur verwachten we het volgende:
  1. Kan geheel zelfstandig alle voorkomende werkzaamheden uitvoeren.
  2. Kan leiding geven aan een groep monteurs.
  3. Kan zich snel nieuwe technieken eigen maken, hiervoor werkwijzen en werkmethodes opstellen en dit aan monteurs overdragen.
  4. Draait bij toerbeurt wachtdienst in de avonden en weekends om voorkomende Storingen te verhelpen, hierbij draagt de Hoofdmonteur alle verantwoording voor de inzet van een of meer monteurs en de te hanteren oplossingsmethode.
  5. Kan zelfstandig onderhoudsplanningen opstellen, incluisief materiaalvoorziening (bestellen van onderdelen) en leiding geven aan een groep monteurs die het geplande onderhoud uitvoeren. Het uitvoeren van steekproefsgewijze controle en terugkoppeling over de bevindingen hoort daar ook bij.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting








[Banners]