Definitie


Heuvelsysteem





Het heuvelen van goederenwagens is een proces dat al tientallen jaren gebruikt wordt om goederenwagens te sorteren op bestemming en zo, per bestemming, treinen samen te kunnen stellen. De wagens worden gesorteerd met behulp van de zwaartekracht: ze worden over een heuvel geduwd en rollen via een aantal wissels naar één van de verdeelsporen waarop de nieuwe treinen worden samengesteld. Er zijn verschillende manieren om er voor te zorgen dat aankomende wagens niet te hard botsen op de reeds op het verdeelspoor staande wagens.
  • Wagens afremmen door het plaatsen van een remslof op het spoor. Tot 1980 is deze vorm van heuvelen nog toegepast op het rangeeremplacement IJsselmonde.
  • Wagens gaan met een vaste snelheid het verdeelspoor op en worden hier door bepaalde remvoorzieningen afgeremd tot een vaste lage snelheid. Dit systeem wordt toegepast op o.a. het rangeerterrein van Nürnberg.
  • Wagens gaan met een variabele snelheid het verdeelspoor op, waarbij een computersysteem heeft berekend tot de wagens met de juiste snelheid tegen op het verdeelspoor staande wagens botst. Dit systeem noemt men Target shooting systeem. Het rangeerterrein Antwerpen-Noord is onlangs door Siemens nog van een dergelijk systeem voorzien.
  • Wagens gaan met een vaste snelheid het verdeelspoor op. Een bijdrukinrichting haalt de wagens op en druk deze met een vaste snelheid tegen de op het verdeelspoor staande wagens. Dit systeem wordt toegepast op de rangeerterreinen van Maschen (Hamburg), München-Nord, Limmattal (Zürich).
In Nederland is alleen op Kijfhoek nog maar een heuvelsysteem operationeel. Tot 1999 was dat het Target shooting systeem, daarna is het MSR-32 heuvelsysteem van Siemens toegepast. Kort daarna is ook het administratieve systeem KijfDIS geïnstalleerd.

Bij het heuvelen komen de treinen met te sorteren wagens aan op het rangeerterrein op de zogenaamde aankomstsporen. Daar wordt de locomotief weggehaald en worden de koppelingen van de wagens die van elkaar gescheiden moeten worden losgekoppeld of losgedraaid. Vervolgens rijdt een machinist de heuvellocomotief achter de trein op het aankomstspoor en schakelt over op radiografische besturing. Het Heuvelsysteem regelt dan op afstand de snelheid van de locomotief tijdens het heuvelproces. De heuvellocomotief duwt de trein naar de rangeerheuvel.

Wagens met dezelfde bestemming blijven gewoon gekoppeld. Zo'n groepje wagens of een enkele wagen wordt bij het rangeren een afloopje genoemd. Een afloopje tot 200 meter lengte kan zonder problemen geheuveld worden.

Knuppelen Net voordat een afloopje over de heuveltop gaat, wordt de koppeling met het volgende afloopje losgegooid, hiervoor gebruikt men een knuppel, een lange stok van aluminium. De mannen/vrouwen op de heuveltop krijgen per trein een knuppelbriefje waarop staat welke koppelingen ze los moeten gooien. Doordat de koppelingen van de wagens alleen zijn losgedraaid zitten de wagens nog aan elkaar vast en kan de trein nog eenvoudig stoppen als dit nodig zou zijn.

Losgekoppelde afloopjes De losgekoppelde wagens worden door de heuvelloc naar de heuvel gedrukt. Is het afloopje voor meer dan de helft over de heuveltop en loopt de afloop onder invloed van de zwaartekracht versneld de heuvel af. De mannen/vrouwen op de heuveltop krijgen per trein een briefje waarop de afloopscheidingen staan aangegegeven. Zonodig kunnen ze heuvelproces stoppen wanneer ze zien dat de juiste wagens niet ontkoppeld zijn.

Tijdens het heuvelen regelt het heuvelsysteem de snelheid van de heuvellocomotief, zodat de afloopjes niet te dicht achter elkaar naar beneden rijden. Voordat de afloopjes geheuveld worden voorspelt het heuvelsysteem hun rijgedrag. Wanneer voorspeld wordt dat een afloopje sneller zal rollen dan het voorgaande, wordt de afstand tot het voorgaande afloopje vergroot door langzamer over de heuveltop te rijden. Hierbij wordt rekening gehouden met de afstand die de afloopjes achter elkaar zullen afleggen. Wanneer de afloopjes al bij het eerste wissel elk een andere kant opgaan hoeft de heuvelsnelheid minder ver omlaag.

Als de afloopjes te hard gaan, worden ze afgeremd door railremmen. Dit zijn stalen balken die naast de spoorstaven gemonteerd zijn en in de wielen van de wagens kunnen knijpen waardoor ze worden afgeremd.

Tussen de afloopjes door worden de wissels door het heuvelsysteem steeds in de juiste stand gezet zodat elk afloopje het juiste verdeelspoor bereikt. Deze wissels hebben een zeer korte omlooptijd.

Wanneer een afloopje op een verdeelspoor is aangekomen stuurt het heuvelsysteem zogenaamde doorzetkarretjes die het afloopje meenemen naar het eind van het verdeelspoor. Er zijn twee typen te onderscheiden. Ontruimingswagens en bijdrukwagens. Beide typen wagens zijn zeer laag, ze rijden tussen de spoorstaven en worden door een kabel voortgetrokken. De karretjes kunnen elk een armpje opklappen en daarmee tegen een wiel van een wagen duwen om hem mee te nemen. De wagens worden tegen elkaar gereden zodat ze kunnen worden gekoppeld. Hierna kan de locomotief worden aangekoppeld en kan de trein vertrekken.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Sep 21, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]