Definitie


Groepsrisico





Het groepsrisico is een term uit de normering voor Externe veiligheid  

Het groepsrisico is een maat voor de maatschappelijke ontwrichting. Groepsrisico

beschouwt de aanvaardbaarheid van grote rampen met een kleine kans van optreden.

Het groepsrisico wordt bepaald door de cumulatieve kans per kilometer per jaar dat in

één keer een groep van ten minste een bepaalde grootte zal overlijden als gevolg van

een ongeval tijdens de beschouwde activiteit.

Het groepsrisico (GR) wordt gepresenteerd in een figuur (fN-curve) waarin het aantal

slachtoffers (N) wordt uitgezet tegen de cumulatieve kans op ongevallen met dit aantal

slachtoffers. Strikt genomen is er van groepsrisico sprake als er door een incident

gelijktijdig 10 of meer mensen kunnen overlijden. In de praktijk worden in GRberekeningen

ook lagere slachtofferaantallen meegenomen.

Voor transportroutes wordt het groepsrisico gepresenteerd voor routes (of routedelen)

met een lengte van 1 kilometer. De oriënterende waarde is een maximum aantal van

10 slachtoffers bij een frequentie van optreden van 10^-4^ per jaar en een maximum

aantal van 100 slachtoffers bij een frequentie van optreden van 10^-6^ per jaar.

In de circulaire RNVGS is opgenomen dat bij een overschrijding van de oriëntatiewaarde

en/of een toename van het groepsrisico een verantwoording van het groepsrisico

nodig is. Bij de verantwoording van het groepsrisico is het nodig, dat wordt aangegeven

hoe hoog het groepsrisico is en in welke mate dit verandert ten gevolge van de

voorgestelde ontwikkeling, wat de personendichtheid in het invloedsgebied is, wat de

mogelijkheden zijn voor de beperking van het risico, de zelfredzaamheid en hulpverlening

in geval een calamiteit daadwerkelijk optreedt. Tevens moet worden aangegeven

welke alternatieven er zijn: wat zijn de voor- en nadelen van andere ruimtelijke

ontwikkelingen.

Toetsingkader

Voor de verantwoording van het groepsrisico is een concept-handreiking beschikbaar

(''Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico, J. van der Schaaf e.a.

conceptrapport min. BZK en min. VROM, augustus 2004_) en het Toetsingskader Externe Veiligheid (_Toetsingskader externe veiligheid spoorzone Dordrecht/Zwijndrecht,

T. Wiersma, M. Molag, J.W. Ekelenkamp, TNO-rapport R2004/105''). In dit toetsingskader wordt invulling

gegeven aan de lokale verantwoordingsplicht. De criteria Zelfredzaamheid (= mogelijkheid

van de aanwezigen om zichzelf in veiligheid te brengen), Beheersbaarheid (=

mogelijkheden hulpverlening) en Resteffect (= gevolgen van de calamiteit) worden in

de toetsingskader verder uitgewerkt. Deze criteria spelen een belangrijke rol in de

verantwoording van het groepsrisico. Bij toepassen van het Toetsingskader speelt het

identificeren en kwalificeren van de mogelijke risicoreducerende maatregelen een

belangrijke rol.

Eerste versie geschreven door: Carsten Busch

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Innovatie in Brabant 3D-geprinte fietsbrug en complete rotonde ingeschoven
Nieuwsbericht
INTERMAT CONFERENTIE: BOUW EN INFRASTRUCTUUR: GROEIMARKTEN EN -PERSPECTIEVEN IN DE EMEA-LANDEN
Weblogposting
Water in de Openbare Ruimte: Weerrecord gebroken, warmste 16 oktober ooit
Weblogposting
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Slimme mobiliteit als nationaal speerpunt
Weblogposting
Onderbreking werkzaamheden groot onderhoud bruggen zeesluizen Farmsum
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Heijmans benoemt Hans Janssen tot lid raad van bestuur
Nieuwsbericht
Zandsuppleties Waddeneilanden deels stilgelegd
Nieuwsbericht
Forse groei autokilometers
Nieuwsbericht
Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden
Artikel
Shell zet volgende stap in elektrische mobiliteit met overname NewMotion
Nieuwsbericht
CityChallenge startsein voor herinrichting stadshart Eindhoven
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Hartelijk dank!
Weblogposting
Aantal verkeersongevallen stijgt in 4 jaar met 27%
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt Solar Highways aan Heijmans
Nieuwsbericht
Overeenkomst Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat voor 7500 ha riviernatuur
Nieuwsbericht
Onderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland
Nieuwsbericht
Informatie over betonnen vloeren in gebouwen naar gemeenten
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting augustus 2017
Nieuwsbericht
Veiligheid vraagt om gedragsverandering
Nieuwsbericht








[Banners]