Definitie


Groepsrisico





Het groepsrisico is een term uit de normering voor Externe veiligheid  

Het groepsrisico is een maat voor de maatschappelijke ontwrichting. Groepsrisico

beschouwt de aanvaardbaarheid van grote rampen met een kleine kans van optreden.

Het groepsrisico wordt bepaald door de cumulatieve kans per kilometer per jaar dat in

één keer een groep van ten minste een bepaalde grootte zal overlijden als gevolg van

een ongeval tijdens de beschouwde activiteit.

Het groepsrisico (GR) wordt gepresenteerd in een figuur (fN-curve) waarin het aantal

slachtoffers (N) wordt uitgezet tegen de cumulatieve kans op ongevallen met dit aantal

slachtoffers. Strikt genomen is er van groepsrisico sprake als er door een incident

gelijktijdig 10 of meer mensen kunnen overlijden. In de praktijk worden in GRberekeningen

ook lagere slachtofferaantallen meegenomen.

Voor transportroutes wordt het groepsrisico gepresenteerd voor routes (of routedelen)

met een lengte van 1 kilometer. De oriënterende waarde is een maximum aantal van

10 slachtoffers bij een frequentie van optreden van 10^-4^ per jaar en een maximum

aantal van 100 slachtoffers bij een frequentie van optreden van 10^-6^ per jaar.

In de circulaire RNVGS is opgenomen dat bij een overschrijding van de oriëntatiewaarde

en/of een toename van het groepsrisico een verantwoording van het groepsrisico

nodig is. Bij de verantwoording van het groepsrisico is het nodig, dat wordt aangegeven

hoe hoog het groepsrisico is en in welke mate dit verandert ten gevolge van de

voorgestelde ontwikkeling, wat de personendichtheid in het invloedsgebied is, wat de

mogelijkheden zijn voor de beperking van het risico, de zelfredzaamheid en hulpverlening

in geval een calamiteit daadwerkelijk optreedt. Tevens moet worden aangegeven

welke alternatieven er zijn: wat zijn de voor- en nadelen van andere ruimtelijke

ontwikkelingen.

Toetsingkader

Voor de verantwoording van het groepsrisico is een concept-handreiking beschikbaar

(''Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico, J. van der Schaaf e.a.

conceptrapport min. BZK en min. VROM, augustus 2004_) en het Toetsingskader Externe Veiligheid (_Toetsingskader externe veiligheid spoorzone Dordrecht/Zwijndrecht,

T. Wiersma, M. Molag, J.W. Ekelenkamp, TNO-rapport R2004/105''). In dit toetsingskader wordt invulling

gegeven aan de lokale verantwoordingsplicht. De criteria Zelfredzaamheid (= mogelijkheid

van de aanwezigen om zichzelf in veiligheid te brengen), Beheersbaarheid (=

mogelijkheden hulpverlening) en Resteffect (= gevolgen van de calamiteit) worden in

de toetsingskader verder uitgewerkt. Deze criteria spelen een belangrijke rol in de

verantwoording van het groepsrisico. Bij toepassen van het Toetsingskader speelt het

identificeren en kwalificeren van de mogelijke risicoreducerende maatregelen een

belangrijke rol.

Eerste versie geschreven door: Carsten Busch

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht
Kom langs bij Open Monumentendag 2019
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen
Nieuwsbericht
Training elektrische veiligheid: Machineveiligheid & elektrische veiligheid (IEC 60204-1)
Weblogposting
5 miljoen voor laadpalen van de toekomst
Nieuwsbericht
Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen
Nieuwsbericht
Lichte afname werkvoorraad bouw in juni
Nieuwsbericht
Van Leeuwen Buizen Groep neemt BENTELER Distribution over
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]