Definitie


Groepsrisico





Het groepsrisico is een term uit de normering voor Externe veiligheid  

Het groepsrisico is een maat voor de maatschappelijke ontwrichting. Groepsrisico

beschouwt de aanvaardbaarheid van grote rampen met een kleine kans van optreden.

Het groepsrisico wordt bepaald door de cumulatieve kans per kilometer per jaar dat in

één keer een groep van ten minste een bepaalde grootte zal overlijden als gevolg van

een ongeval tijdens de beschouwde activiteit.

Het groepsrisico (GR) wordt gepresenteerd in een figuur (fN-curve) waarin het aantal

slachtoffers (N) wordt uitgezet tegen de cumulatieve kans op ongevallen met dit aantal

slachtoffers. Strikt genomen is er van groepsrisico sprake als er door een incident

gelijktijdig 10 of meer mensen kunnen overlijden. In de praktijk worden in GRberekeningen

ook lagere slachtofferaantallen meegenomen.

Voor transportroutes wordt het groepsrisico gepresenteerd voor routes (of routedelen)

met een lengte van 1 kilometer. De oriënterende waarde is een maximum aantal van

10 slachtoffers bij een frequentie van optreden van 10^-4^ per jaar en een maximum

aantal van 100 slachtoffers bij een frequentie van optreden van 10^-6^ per jaar.

In de circulaire RNVGS is opgenomen dat bij een overschrijding van de oriëntatiewaarde

en/of een toename van het groepsrisico een verantwoording van het groepsrisico

nodig is. Bij de verantwoording van het groepsrisico is het nodig, dat wordt aangegeven

hoe hoog het groepsrisico is en in welke mate dit verandert ten gevolge van de

voorgestelde ontwikkeling, wat de personendichtheid in het invloedsgebied is, wat de

mogelijkheden zijn voor de beperking van het risico, de zelfredzaamheid en hulpverlening

in geval een calamiteit daadwerkelijk optreedt. Tevens moet worden aangegeven

welke alternatieven er zijn: wat zijn de voor- en nadelen van andere ruimtelijke

ontwikkelingen.

Toetsingkader

Voor de verantwoording van het groepsrisico is een concept-handreiking beschikbaar

(''Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico, J. van der Schaaf e.a.

conceptrapport min. BZK en min. VROM, augustus 2004_) en het Toetsingskader Externe Veiligheid (_Toetsingskader externe veiligheid spoorzone Dordrecht/Zwijndrecht,

T. Wiersma, M. Molag, J.W. Ekelenkamp, TNO-rapport R2004/105''). In dit toetsingskader wordt invulling

gegeven aan de lokale verantwoordingsplicht. De criteria Zelfredzaamheid (= mogelijkheid

van de aanwezigen om zichzelf in veiligheid te brengen), Beheersbaarheid (=

mogelijkheden hulpverlening) en Resteffect (= gevolgen van de calamiteit) worden in

de toetsingskader verder uitgewerkt. Deze criteria spelen een belangrijke rol in de

verantwoording van het groepsrisico. Bij toepassen van het Toetsingskader speelt het

identificeren en kwalificeren van de mogelijke risicoreducerende maatregelen een

belangrijke rol.

Eerste versie geschreven door: Carsten Busch

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]