Definitie


Geluidkaarten





EU-richtlijn omgevingslawaai

Het Europese Parlement heeft middels de EU-richtlijn omgevingslawaai vastgesteld dat inwoners van de Europese Gemeenschap beschermd moeten worden tegen de belangrijkste bronnen van geluid: wegverkeer, industrie, railverkeer en vliegtuigen. Om te inventariseren hoeveel geluid deze bronnen produceren, zijn in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat geluidkaarten gemaakt.



Geluidbelasting door spoor

Geluid van een spoorweg heeft invloed tot enkele kilometers ver weg. Voor de geluidkaart volgens de EU-richtlijn omgevingslawaai moet het geluid vanaf 55 dB in beeld gebracht worden. Geluidniveaus van deze sterkte komen voor tot een afstand van 1200 meter van het spoor. Binnen dit gebied is informatie verzameld over woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen, zoals scholen en gezondheidszorg instellingengebouwen. Het gaat hierbij om in totaal ruim 1,7 miljoen woningen langs de te karteren trajecten.



Uitvoering

ProRail voert als beheerder van de hoofdspoorwegen de verplichtingen uit die volgen uit de EU-richtlijn. De hoofdspoorwegen hebben een totale lengte van ca. 3.000 km. Voor ca. 1.500 km spoor met jaarlijks meer dan 60.000 passerende treinen wordt in 2007 een geluidbelastingkaart en in 2008 een actieplan opgesteld.

Geluidbelastingkaarten

De geluidbelastingkaarten bevatten tabellen en geografische kaarten met geluidniveaus waaraan geluidgevoelige gebouwen en mensen worden blootgesteld. De geluidniveaus zijn uitgedrukt in dB Lden en dB Lnight. De kaarten geven per gemeente informatie over geluidbelastingen van 55 dB en hoger in klassen van 5 dB. Bij Lnight wordt tevens de 50 dB waarde weergegeven. Aanvullend wordt informatie gegeven over de mate van hinder en slaapverstoring.



Voorgeschreven rekenmethode

De geluidbelastingkaarten worden opgesteld op basis van berekeningen voor het jaar 2006. Voor de berekeningen zijn door het Ministerie van VROM rekenregels opgesteld die zijn vastgelegd in het Karteringsvoorschrift. Dit voorschrift is onderdeel van de Regeling omgevingslawaai. Bij de berekeningen is door ProRail de Standaard Karteringsmethode 1 toegepast. Deze methode is omschreven in het Karteringsvoorschrift.

Publicatie

Publicatie van de geluidbelastingkaarten maakt onderdeel uit van de EU-richtlijn omgevingslawaai. Met de publicatie van de geluidbelastingkaarten wordt het publiek geïnformeerd over de plaatselijke geluidsituatie. In één of meer dag-, nieuws, of huis-aan-huisbladen, of op een andere geschikte manier, moet de minister aangeven hoe het publiek kennis kan krijgen van de inhoud van de geluidsbelastingkaart. ProRail publiceert haar geluidbelastingkaarten via internet.



Actieplannen

Als vervolg op de geluidbelastingkaart dient een actieplan opgesteld te worden voor het geluid door het verkeer op delen van de hoofdspoorwegen. Het actieplan gaat over zogenoemde "prioritaire problemen". Daarvan is sprake als een relevante grenswaarde wordt overschreden. Deze grenswaarde is in de Nederlandse wetgeving vertaald in "plandrempel". De minister van Verkeer en Waterstaat bepaalt zelf welke plandrempel voor het geluid door railverkeer wordt aangehouden. De waarden van deze plandrempels worden vastgelegd in het actieplan.

Het plan geeft ook inzicht in voorgenomen maatregelen over een periode van vijf jaar om overschrijding van deze plandrempels ongedaan te maken. Ook laat het actieplan zien welke effecten worden verwacht van deze maatregelen, voor bijvoorbeeld het aantal mensen dat hinder ondervindt van geluid, zowel overdag als s'nachts.

Iedere vijf jaar een nieuw actieplan

Het opstellen van geluidbelastingkaarten en actieplannen wordt iedere vijf jaar herhaald. In de volgende ronde wordt een groter deel van de hoofdspoorwegen betrokken. Alle delen waarop jaarlijks meer dan 30.000 treinen rijden worden dan meegenomen. Deze volgende ronde is in 2012 voor de geluidbelastingkaart en in 2013 voor het actieplan.

Bronnen

ProRail - Dossier Geluid op de website van ProRail



ProRail - Folder EU-geluidkartering

Eerste versie geschreven door: Koenlammertsvanbueren

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht








[Banners]