Definitie


ERTMS Key Management Centre





De taak van het KMC is het genereren van encryptiesleutels voor treinen die op Nederlandse ERTMS baanvakken rijden. Dit vloeit voort uit een Europese regelgeving. De invoering van ERTMS betekent, dat het beveiligingssysteem aan baanzijde via radiocommunicatie rijtoestemmingen verleent aan treinen die willen rijden op een traject beveiligd met ERTMS (bijvoorbeeld de Betuweroute en deHSL-zuid).

Per 1 maart 2008 is bij Prorail het ERTMS Key Management Center (KMC) operationeel. Organisatorisch is het KMC bij de afdeling Prorail/Inframanagement/Treinbeveiligingssystemen geplaatst.

De rijtoestemmingen zijn veiligheidsrelevant en daardoor is een beveiliging met een encryptiesleutel nodig. Zonder deze sleutel kan er geen radiocommunicatie tot stand komen met als gevolg dat de ERTMS trein niet kan rijden. Daarom krijgen alle ERTMS treinen een unieke sleutel die wordt opgenomen in de ERTMS treinapparatuur. De overeenkomstige sleutel wordt ook aan de baanzijde in de Radio Block Centers van het ERTMS baanvak opgenomen.

Deze sleutel wordt gegenereerd door het ERTMS Key Management Center van ProRail. De sleutel moet in de ERTMS treinapparatuur worden opgenomen door de vervoerder. Het verzenden van de sleutel van het KMC aan de vervoerder wordt beveiligd met een transportsleutel. Deze transportsleutel wordt ook gegenereerd door het KMC.

ERTMS key management omvat het genereren en beheren van deze encryptiesleutels. Key management omvat ook het opstellen, afspreken en beheren van procedures met de vervoerders om sleutels veilig te gebruiken en dat gebruik op efficiënte wijze in te passen in de toelating van de treinen op de ERTMS infrastructuur. De procedures en werkwijzen van het KMC zijn onlangs met succes door een Notified Body beoordeeld.

Voor meer informatie is het ERTMS Key Management Center te bereiken via: kmc@prorail.nl.

Bron: Apropos

Eerste versie geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]