Definitie


ERTMS Key Management Centre





De taak van het KMC is het genereren van encryptiesleutels voor treinen die op Nederlandse ERTMS baanvakken rijden. Dit vloeit voort uit een Europese regelgeving. De invoering van ERTMS betekent, dat het beveiligingssysteem aan baanzijde via radiocommunicatie rijtoestemmingen verleent aan treinen die willen rijden op een traject beveiligd met ERTMS (bijvoorbeeld de Betuweroute en deHSL-zuid).

Per 1 maart 2008 is bij Prorail het ERTMS Key Management Center (KMC) operationeel. Organisatorisch is het KMC bij de afdeling Prorail/Inframanagement/Treinbeveiligingssystemen geplaatst.

De rijtoestemmingen zijn veiligheidsrelevant en daardoor is een beveiliging met een encryptiesleutel nodig. Zonder deze sleutel kan er geen radiocommunicatie tot stand komen met als gevolg dat de ERTMS trein niet kan rijden. Daarom krijgen alle ERTMS treinen een unieke sleutel die wordt opgenomen in de ERTMS treinapparatuur. De overeenkomstige sleutel wordt ook aan de baanzijde in de Radio Block Centers van het ERTMS baanvak opgenomen.

Deze sleutel wordt gegenereerd door het ERTMS Key Management Center van ProRail. De sleutel moet in de ERTMS treinapparatuur worden opgenomen door de vervoerder. Het verzenden van de sleutel van het KMC aan de vervoerder wordt beveiligd met een transportsleutel. Deze transportsleutel wordt ook gegenereerd door het KMC.

ERTMS key management omvat het genereren en beheren van deze encryptiesleutels. Key management omvat ook het opstellen, afspreken en beheren van procedures met de vervoerders om sleutels veilig te gebruiken en dat gebruik op efficiënte wijze in te passen in de toelating van de treinen op de ERTMS infrastructuur. De procedures en werkwijzen van het KMC zijn onlangs met succes door een Notified Body beoordeeld.

Voor meer informatie is het ERTMS Key Management Center te bereiken via: kmc@prorail.nl.

Bron: Apropos

Eerste versie geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting
Multi-brand Truck Platooning will become a reality in Europe
Nieuwsbericht








[Banners]