Definitie


ERTMS Key Management Centre





De taak van het KMC is het genereren van encryptiesleutels voor treinen die op Nederlandse ERTMS baanvakken rijden. Dit vloeit voort uit een Europese regelgeving. De invoering van ERTMS betekent, dat het beveiligingssysteem aan baanzijde via radiocommunicatie rijtoestemmingen verleent aan treinen die willen rijden op een traject beveiligd met ERTMS (bijvoorbeeld de Betuweroute en deHSL-zuid).

Per 1 maart 2008 is bij Prorail het ERTMS Key Management Center (KMC) operationeel. Organisatorisch is het KMC bij de afdeling Prorail/Inframanagement/Treinbeveiligingssystemen geplaatst.

De rijtoestemmingen zijn veiligheidsrelevant en daardoor is een beveiliging met een encryptiesleutel nodig. Zonder deze sleutel kan er geen radiocommunicatie tot stand komen met als gevolg dat de ERTMS trein niet kan rijden. Daarom krijgen alle ERTMS treinen een unieke sleutel die wordt opgenomen in de ERTMS treinapparatuur. De overeenkomstige sleutel wordt ook aan de baanzijde in de Radio Block Centers van het ERTMS baanvak opgenomen.

Deze sleutel wordt gegenereerd door het ERTMS Key Management Center van ProRail. De sleutel moet in de ERTMS treinapparatuur worden opgenomen door de vervoerder. Het verzenden van de sleutel van het KMC aan de vervoerder wordt beveiligd met een transportsleutel. Deze transportsleutel wordt ook gegenereerd door het KMC.

ERTMS key management omvat het genereren en beheren van deze encryptiesleutels. Key management omvat ook het opstellen, afspreken en beheren van procedures met de vervoerders om sleutels veilig te gebruiken en dat gebruik op efficiënte wijze in te passen in de toelating van de treinen op de ERTMS infrastructuur. De procedures en werkwijzen van het KMC zijn onlangs met succes door een Notified Body beoordeeld.

Voor meer informatie is het ERTMS Key Management Center te bereiken via: kmc@prorail.nl.

Bron: Apropos

Eerste versie geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]