Definitie


ERTMS Key Management Centre





De taak van het KMC is het genereren van encryptiesleutels voor treinen die op Nederlandse ERTMS baanvakken rijden. Dit vloeit voort uit een Europese regelgeving. De invoering van ERTMS betekent, dat het beveiligingssysteem aan baanzijde via radiocommunicatie rijtoestemmingen verleent aan treinen die willen rijden op een traject beveiligd met ERTMS (bijvoorbeeld de Betuweroute en deHSL-zuid).

Per 1 maart 2008 is bij Prorail het ERTMS Key Management Center (KMC) operationeel. Organisatorisch is het KMC bij de afdeling Prorail/Inframanagement/Treinbeveiligingssystemen geplaatst.

De rijtoestemmingen zijn veiligheidsrelevant en daardoor is een beveiliging met een encryptiesleutel nodig. Zonder deze sleutel kan er geen radiocommunicatie tot stand komen met als gevolg dat de ERTMS trein niet kan rijden. Daarom krijgen alle ERTMS treinen een unieke sleutel die wordt opgenomen in de ERTMS treinapparatuur. De overeenkomstige sleutel wordt ook aan de baanzijde in de Radio Block Centers van het ERTMS baanvak opgenomen.

Deze sleutel wordt gegenereerd door het ERTMS Key Management Center van ProRail. De sleutel moet in de ERTMS treinapparatuur worden opgenomen door de vervoerder. Het verzenden van de sleutel van het KMC aan de vervoerder wordt beveiligd met een transportsleutel. Deze transportsleutel wordt ook gegenereerd door het KMC.

ERTMS key management omvat het genereren en beheren van deze encryptiesleutels. Key management omvat ook het opstellen, afspreken en beheren van procedures met de vervoerders om sleutels veilig te gebruiken en dat gebruik op efficiënte wijze in te passen in de toelating van de treinen op de ERTMS infrastructuur. De procedures en werkwijzen van het KMC zijn onlangs met succes door een Notified Body beoordeeld.

Voor meer informatie is het ERTMS Key Management Center te bereiken via: kmc@prorail.nl.

Bron: Apropos

Eerste versie geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht








[Banners]