Definitie


Dynamisch verkeersmanagement





Vanouds wordt er bij de spoorwegen gewerkt volgens een plan waarin alle treinbewegingen van te voren gepland zijn. Aan dit plan wordt zoveel mogelijk vastgehouden, ook bij kleine vertraging van de betrokken trein(en). Dit heeft tot gevolg dat een trein die op tijd is, mogelijk moet wachten op een trein die een paar minuten te laat is, als ze over hetzelfde (perron)spoor moeten.

Bij Dynamisch Verkeers Management (DVM) gaat dit anders: daar zal de trein die als eerste komt, ook als eerste de rijweg krijgen. Mits het treinverkeer homogeen is, is het gevolg hiervan dat het betreffende stuk spoor steeds optimaal gebruikt wordt en de doorstroming maximaal is. DVM biedt vooral voordelen daar waar de capaciteit lokaal beperkt is, een zogenoemde flessenhals, zoals bijvoorbeeld de Schipholtunnel. Vanaf december 2006 zal DVM daar dan ook als eerste geïntroduceerd worden.

Naast het principe 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' (First Come, First Served (FCFS)) zal ook gebruik worden gemaakt van een zogenoemde Cross Platform Switch (XPS). Dit betekent dat een trein zal worden binnen genomen op het eerst beschikbare perronspoor links of recht van het geplande perroneiland, in plaats van op het geplande perronspoor. Ook dit verkleint eventuele wachttijden en bevordert de doorstroming. Vanzelfsprekend moet ook de reiziger hierover geïnformeerd worden. Dit wordt gedaan door op de betreffende eilandperrons op Schiphol extra reisinformatieschermenop te hangen.

Deze schermen tonen steeds de twee eerstvolgende treinen die vanaf dat perron zullen vertrekken. Zodra vanuit DVM het perronspoor bekend is wordt dit met een pijl naar links of naar rechts voor de betreffende trein op het bord aangegeven. Op dat moment worden ook de bestaande CTA's ingesteld.

Bij het ontwerpen van de dienstregeling wordt het stationnement te Schiphol verminderd tot het absolute minimum van één minuut. Het surplus van de speling wordt vervolgens in de rijtijd op het baanvak gestopt. Ook is de werkwijze gekozen dat in de planning een trein een eenmaal bij Hoofddorp of Amsterdam Riekerpolder aansluiting gekozen spoor (binnen-/buitenspoor) blijft volgen en in Schiphol zelf niet meer wisselt. Door het opbreken van wisselverbindingen is dit ook technisch niet meer mogelijk.

Eerste versie geschreven door: Brandt

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018
Event
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht
CertiQ certificeert in 2017 een recordhoeveelheid groene stroom
Nieuwsbericht
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles in de bouw gestegen
Nieuwsbericht
EenVandaag bericht over staat van bruggen en viaducten Noord-Holland
Nieuwsbericht
Uber maakt verkeersdata Amsterdam publiekelijk toegankelijk
Nieuwsbericht








[Banners]