Definitie


Draagconstructie





Algemeen

In Nederland zijn stalen en betonnen draagconstructies in gebruik. Na de 2e wereldoorlog zijn, door gebrek aan staal, bij de herelektrificatie betonnen draagconstructies toegepast.

Draagconstructiecomponenten

Componenten van de draagconstructie zijn:
  • funderingen,
  • ankerblokken,
  • palen,
  • balken,
  • balkaansluitingen,
  • hangsteunen,
  • vaste armen,
  • trekschoren.
Doel van de componenten
  • Het doel van de funderingen is het ondersteunen van de palen en worden prefab op de werkplek geleverd.
  • Het doel van de ankerblokken is het bevestigen van trekschoren voor het opvangen van de trekkracht van afgespannen draden.
  • Het doel van de paal is het bevestigen van de balk en de de zijwaartse pijp.
  • Het doel van de balk is het bevestigen van de draagkabel steunpunten en de hangsteunen.
  • Het doel van de balkaansluiting is het bevestigen van de balk aan de paal.
  • Het doel van de hangsteun is het bevestigen van de zijwaartse pijp.
  • Het doel van de vaste arm is draagconstructie toepassen bij enkelspoor en bij dubbelspoor waar geen balk toegepast kan worden.
  • Het doel van de trekschoor is het verbinden van de paal en het ankerblok voor het opvangen van de trekkracht van afgespannen draden.
Funderingen

Toelichting op de stalen draagconstructie.
  • Als fundering worden de typen V2a, V2b, F6, F7, F8, F5, F15 en F16 toegepast.
  • Als ankerblok wordt het type AN4 toegepast.
  • Als palen worden de typen HE220, HE240, HE300, DLO en SLO toegepast.
  • Als balk worden de typen HE160, BK, KB en RHS toegepast.
  • Als vaste armen worden de typen AEL en ADL toegepast.
  • Als trekschoor worden de typen TRA, TRB, TRC, TRD, TRF, TRV toegepast.
  • Het gewicht van de funderingen varieert van 4,5 tot 32,3 ton.
  • De verschillende typen funderingen zijn verschillend van vorm.
  • De funderingen worden prefab op het werk aangeleverd.
  • De prefab platen van de funderingen F5, F15 en F16 worden op het werk gekoppeld.
  • De funderingen zijn voorzien van ingestorte ankers waarop de palen worden bevestigd.
  • Het gewicht van het AN4 ankerblok is 4,3 ton.
Palen
  • De palen zijn voorzien van een voetplaat waarmee ze op de fundering worden bevestigd.
  • De HE palen worden geleverd in verschillende standaard lengten.
  • De DLO en SLO palen zijn samengesteld uit 2, met platen aan elkaar gelaste, UNP profielen
Balken
  • De HE balken zijn vervaardigd van HE160B profiel en worden toegepast voor overspanningen van 8 tot 10,27 meter.
  • De BK balken zijn vervaardigd van UNP profielen en worden toegepast voor overspanningen van 8,26 tot 24 meter.
  • De KB balken zijn vervaardigd van UNP profielen en worden toegepast voor overspanningen van 9,65 tot 45,65 meter.
  • DE RHS balken zijn vervaardigd van kokerprofiel 250x250, 300x300 of 300x400 en worden toegepast voor overspanningen van 12 tot 25 meter.
Balkaansluitingen
  • De HE balken worden met aansluitingen type5 aan de paal bevestigd
  • De RHS balken worden met UNP profielen aan de paal bevestigd
  • De BK en KB balken worden met hoekijzers aan de paal bevestigd
Betonnen draagconstructie

Er zijn 3 soorten betonnen draagconstructie zijn toegepast van het type GP, SP en Utrecht-Hilversum

GP-draagconstructie

In Noord Brabant is betonnen draagconstructie van het type GP toegepast. Deze bestaan uit ronde betonnen palen met een gebogen betonnen balk.

SP-draagconstructie

Ten Noorden en Oosten van Amersfoort is betonnen draagconstructie van het type SP toegepast. Deze bestaan uit betonnen, taps toelopende, vakwerk palen met een betonnen U vormige balk.

Utrecht-Hilversum-draagconstructie

Op het baanvak Utrecht - Hilversum zijn unieke betonnen vakwerk portalen toegepast.

Eerste versie geschreven door: Arie Flantua

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Heijmans groot onderhoud aan rijksweg A79
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
Deltares Software Dagen (DSD-NL): Webinar: Probabilistic Toolkit: Deel 1, Introductie - Effecten van onzekerheden
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Gezamenlijke oproep AFNL-NOA, Cumela en Onderhoud NL: ook na de bouwvak mogelijkheid tot NOW
Nieuwsbericht
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
EIB: Sterke afname orderportefeuilles in de burgerlijke- en utiliteitsbouw
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Coronavirus: overbruggingskrediet gericht op startups en scale-ups vanaf 29 april beschikbaar
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen trapt campagne '#werkenindeinfra' af
Nieuwsbericht
Coronacrisis leidt tot substantiële daling uitstoot in 2020
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Equigy-platform biedt Europese consumenten toegang tot de duurzame energiemarkt van morgen
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen neemt maatregelen voor versnelling infraprojecten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]