Definitie


Draagconstructie





Algemeen

In Nederland zijn stalen en betonnen draagconstructies in gebruik. Na de 2e wereldoorlog zijn, door gebrek aan staal, bij de herelektrificatie betonnen draagconstructies toegepast.

Draagconstructiecomponenten

Componenten van de draagconstructie zijn:
  • funderingen,
  • ankerblokken,
  • palen,
  • balken,
  • balkaansluitingen,
  • hangsteunen,
  • vaste armen,
  • trekschoren.
Doel van de componenten
  • Het doel van de funderingen is het ondersteunen van de palen en worden prefab op de werkplek geleverd.
  • Het doel van de ankerblokken is het bevestigen van trekschoren voor het opvangen van de trekkracht van afgespannen draden.
  • Het doel van de paal is het bevestigen van de balk en de de zijwaartse pijp.
  • Het doel van de balk is het bevestigen van de draagkabel steunpunten en de hangsteunen.
  • Het doel van de balkaansluiting is het bevestigen van de balk aan de paal.
  • Het doel van de hangsteun is het bevestigen van de zijwaartse pijp.
  • Het doel van de vaste arm is draagconstructie toepassen bij enkelspoor en bij dubbelspoor waar geen balk toegepast kan worden.
  • Het doel van de trekschoor is het verbinden van de paal en het ankerblok voor het opvangen van de trekkracht van afgespannen draden.
Funderingen

Toelichting op de stalen draagconstructie.
  • Als fundering worden de typen V2a, V2b, F6, F7, F8, F5, F15 en F16 toegepast.
  • Als ankerblok wordt het type AN4 toegepast.
  • Als palen worden de typen HE220, HE240, HE300, DLO en SLO toegepast.
  • Als balk worden de typen HE160, BK, KB en RHS toegepast.
  • Als vaste armen worden de typen AEL en ADL toegepast.
  • Als trekschoor worden de typen TRA, TRB, TRC, TRD, TRF, TRV toegepast.
  • Het gewicht van de funderingen varieert van 4,5 tot 32,3 ton.
  • De verschillende typen funderingen zijn verschillend van vorm.
  • De funderingen worden prefab op het werk aangeleverd.
  • De prefab platen van de funderingen F5, F15 en F16 worden op het werk gekoppeld.
  • De funderingen zijn voorzien van ingestorte ankers waarop de palen worden bevestigd.
  • Het gewicht van het AN4 ankerblok is 4,3 ton.
Palen
  • De palen zijn voorzien van een voetplaat waarmee ze op de fundering worden bevestigd.
  • De HE palen worden geleverd in verschillende standaard lengten.
  • De DLO en SLO palen zijn samengesteld uit 2, met platen aan elkaar gelaste, UNP profielen
Balken
  • De HE balken zijn vervaardigd van HE160B profiel en worden toegepast voor overspanningen van 8 tot 10,27 meter.
  • De BK balken zijn vervaardigd van UNP profielen en worden toegepast voor overspanningen van 8,26 tot 24 meter.
  • De KB balken zijn vervaardigd van UNP profielen en worden toegepast voor overspanningen van 9,65 tot 45,65 meter.
  • DE RHS balken zijn vervaardigd van kokerprofiel 250x250, 300x300 of 300x400 en worden toegepast voor overspanningen van 12 tot 25 meter.
Balkaansluitingen
  • De HE balken worden met aansluitingen type5 aan de paal bevestigd
  • De RHS balken worden met UNP profielen aan de paal bevestigd
  • De BK en KB balken worden met hoekijzers aan de paal bevestigd
Betonnen draagconstructie

Er zijn 3 soorten betonnen draagconstructie zijn toegepast van het type GP, SP en Utrecht-Hilversum

GP-draagconstructie

In Noord Brabant is betonnen draagconstructie van het type GP toegepast. Deze bestaan uit ronde betonnen palen met een gebogen betonnen balk.

SP-draagconstructie

Ten Noorden en Oosten van Amersfoort is betonnen draagconstructie van het type SP toegepast. Deze bestaan uit betonnen, taps toelopende, vakwerk palen met een betonnen U vormige balk.

Utrecht-Hilversum-draagconstructie

Op het baanvak Utrecht - Hilversum zijn unieke betonnen vakwerk portalen toegepast.

Eerste versie geschreven door: Arie Flantua

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]