Definitie


Dienstregeling 2007





Werknaam voor een nieuw patroon van treindiensten op het gehele Nederlandse spoorwegnet ingaande het dienstregelingjaar 2007 en gebaseerd op het in gebruik nemen van de hoge snelheidslijn zuid, de Betuweroute en het project 4 sporen Amsterdam - Utrecht. Het nieuwe patroon van treindiensten beoogt daarbij een eerste stap te zijn volgens de visie Bentten en Bouwen. Sleutelbegrippen zijn een grotere capaciteit van het systeem van treindiensten in de spits, gedeeltelijk rijden volgens vaste corridors, een 2 treinensysteem, meer speling in de Dienstregeling en een verschuiving van de Symmetrie-as naar 0 - 30 minuten, waardoor de aansluitingen met het buitenland verbeteren.

Tijdens de voorbereiding bleek dat de 3 genoemde projecten niet tijdig in gebruik genomen konden worden. Op de van belang zijnde trajecten (o.a. Amsterdam - Rotterdam en Amsterdam - Utrecht) is het ontwerp van de dienstregeling 2007 daarom aangepast. De genoemde sleutelbegrippen zijn wel in stand gebleven.

De dienstregeling 2007 kan worden aangemerkt als de grootste wijziging sinds de invoering van Spoorslag 70.

Naar verwachting zal volledige invoering van het per 2007 beoogde systeem eerst in 2009 plaats vinden. De Dienstregeling 2008 is dus een verdere implementatie van de Dienstregeling 2007.

De belangrijkste uitgangspunten die voor de nieuwe dienstregeling gehanteerd zijn:
  • Het verbeteren van het product voor reizigers;
  • Het faciliteren van groei in het reizigers- en goederenvervoer;
  • Verbeteren van de betrouwbaarheid door consequente toepassing van plan- en capaciteitsnormen;
  • Zoveel mogelijk honoreren van wensen van regionale overheden om het regionale vervoer in hunregio te optimaliseren;
  • Inpassen van de HSL-Zuid die gevolgen heeft voor de HSL-stations en de bestaandevervoerrelaties op de corridors tussen Amsterdam en Breda/Roosendaal;
  • Inpassen van de Betuweroute die gevolgen heeft voor frequentie en route van een groot aantal goederentreinen;
  • In gebruik nemen van nieuwe infrastructuur en stations;
  • Symmetrieassen gelijk met het buitenland te maken, zodat de tijdliggingen in Nederland zijn afgestemd op de tijdliggingen in omliggende landen.

    In de dienstregeling 2007 wordt rekening gehouden met afspraken met onze buurlanden over de doorgaande internationale treinen en regionale grensoverschrijdende treinen. In Nederland hanteren wij al tientallen jaren een andere symmetrietijd dan onze buurlanden. Door het wijzigen van de symmetrietijden is het mogelijk de internationale treinen beter in te passen in en aan te sluiten op de Nederlandse dienstregeling.

    Dit leidt tot minder wachttijden aan de grens van internationale treinen, betere aansluitingen van de internationale treinen op de binnenlandse treinen (ook in de grensgebieden) en mindervertragingen door een meer passende structuur.
  • Het invoeren van 3-treintypen: de Hogesnelheidstreinen, Intercity en Sprinter.
Eerste versie geschreven door: Henk Bovenlander

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Weggebruikers geven mening over verkeersthema's
Nieuwsbericht
Delen Buitenring Parkstad Limburg dit jaar al in gebruik
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat jaar uitgesteld
Nieuwsbericht
Zin in tuinieren, maar geen tuin. Wat nu?
Nieuwsbericht
Een derde van de bedrijven in bouwsector handhaaft bouwvak nog volledig
Nieuwsbericht
World Efficiency, het platform met projecten en oplossingen voor CO2-reductie en duurzaamheid
Weblogposting
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Royal HaskoningDHV tekent contract afvalwaterzuiveringsinstallatie Vietnam
Nieuwsbericht
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Ballast Nedam verkoopt belang in Concrete Valley
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Milieu en Internationaal bij IenM
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht








[Banners]