Definitie


Dienstregeling 2007





Werknaam voor een nieuw patroon van treindiensten op het gehele Nederlandse spoorwegnet ingaande het dienstregelingjaar 2007 en gebaseerd op het in gebruik nemen van de hoge snelheidslijn zuid, de Betuweroute en het project 4 sporen Amsterdam - Utrecht. Het nieuwe patroon van treindiensten beoogt daarbij een eerste stap te zijn volgens de visie Bentten en Bouwen. Sleutelbegrippen zijn een grotere capaciteit van het systeem van treindiensten in de spits, gedeeltelijk rijden volgens vaste corridors, een 2 treinensysteem, meer speling in de Dienstregeling en een verschuiving van de Symmetrie-as naar 0 - 30 minuten, waardoor de aansluitingen met het buitenland verbeteren.

Tijdens de voorbereiding bleek dat de 3 genoemde projecten niet tijdig in gebruik genomen konden worden. Op de van belang zijnde trajecten (o.a. Amsterdam - Rotterdam en Amsterdam - Utrecht) is het ontwerp van de dienstregeling 2007 daarom aangepast. De genoemde sleutelbegrippen zijn wel in stand gebleven.

De dienstregeling 2007 kan worden aangemerkt als de grootste wijziging sinds de invoering van Spoorslag 70.

Naar verwachting zal volledige invoering van het per 2007 beoogde systeem eerst in 2009 plaats vinden. De Dienstregeling 2008 is dus een verdere implementatie van de Dienstregeling 2007.

De belangrijkste uitgangspunten die voor de nieuwe dienstregeling gehanteerd zijn:
  • Het verbeteren van het product voor reizigers;
  • Het faciliteren van groei in het reizigers- en goederenvervoer;
  • Verbeteren van de betrouwbaarheid door consequente toepassing van plan- en capaciteitsnormen;
  • Zoveel mogelijk honoreren van wensen van regionale overheden om het regionale vervoer in hunregio te optimaliseren;
  • Inpassen van de HSL-Zuid die gevolgen heeft voor de HSL-stations en de bestaandevervoerrelaties op de corridors tussen Amsterdam en Breda/Roosendaal;
  • Inpassen van de Betuweroute die gevolgen heeft voor frequentie en route van een groot aantal goederentreinen;
  • In gebruik nemen van nieuwe infrastructuur en stations;
  • Symmetrieassen gelijk met het buitenland te maken, zodat de tijdliggingen in Nederland zijn afgestemd op de tijdliggingen in omliggende landen.

    In de dienstregeling 2007 wordt rekening gehouden met afspraken met onze buurlanden over de doorgaande internationale treinen en regionale grensoverschrijdende treinen. In Nederland hanteren wij al tientallen jaren een andere symmetrietijd dan onze buurlanden. Door het wijzigen van de symmetrietijden is het mogelijk de internationale treinen beter in te passen in en aan te sluiten op de Nederlandse dienstregeling.

    Dit leidt tot minder wachttijden aan de grens van internationale treinen, betere aansluitingen van de internationale treinen op de binnenlandse treinen (ook in de grensgebieden) en mindervertragingen door een meer passende structuur.
  • Het invoeren van 3-treintypen: de Hogesnelheidstreinen, Intercity en Sprinter.
Eerste versie geschreven door: Henk Bovenlander

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Meer duurzaam en slim transport tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen
Nieuwsbericht
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht








[Banners]