Definitie


Contractsector





Met het begrip contractsector wordt gedoeld op de spoorlijnen die geen deel uitmaken van het hoofdrailnet waarvoor NA een concessie tot 2015 heeft gekregen. Het gaat ruwweg om regionale lijnen of lijnen waarop alleen stoptreindiensten rijden.  

De lijnen uit de contractsector vallen onder het regiem van de Wet personenvervoer 2000, wat betekent dat het vervoer periodiek moet worden aanbesteed door de verantwoordelijke overheid, provincie en/of stadsgewest.

Overzicht spoordiensten

Toen in 1999 onderscheid werd gemaakt tussen hoofdrailnet en contractsector ging het om in totaal 34 spoordiensten. Sindsdien zijn er een aantal teruggegaan naar het hoofdrailnet. De totale lijst (de niet erg voor de hand liggende nummervolgorde is de keuze van het ministerie van Verkeer en Waterstaat) is:

1 Leeuwarden - Harlingen

2 Leeuwarden - Stavoren

3 Winterswijk - Doetinchem

4 Winterswijk - Zutphen

5 Groningen - Delfzijl

6 Groningen - Nieuweschans

7 Groningen - Roodeschool

8 Arnhem - Doetinchem

9 Zutphen - Oldenzaal

10 Apeldoorn - Zutphen (RegioNS)

11 Utrecht - Leiden

12 Alkmaar - Zaandam - Amsterdam

13 Enkhuizen - Zaandam - Amsterdam

14 Utrecht - Rhenen

15 Utrecht - Baarn

16 Lelystad - Weesp - Amsterdam

17 Geldermalsen - Dordrecht

18 Tiel - Arnhem

19 Zoetermeerlijn

20 Hofpleinlijn

21 Hoorn - Alkmaar - Uitgeest

22 Alkmaar - Den Helder

23 Haarlem - Uitgeest

24 Rotterdam - Hoek van Holland

25 Gouda - Alphen

26 Roermond - Nijmegen

27 Maastricht - Kerkrade

28 Amersfoort - Ede-Wageningen

29 Zwolle - Emmen

30 Zwolle - Kampen

31 Zwolle - Almelo

32 Zandvoort - Haarlem

33 Groningen - Leeuwarden

34 Houten - Houten Castellum

Latere wijzigingen

Een aantal lijnen is sinds het opstellen van de lijst teruggegaan naar het hoofdrailnet omdat het afzonderlijk exploiteren ervan niet of nauwelijks mogelijk is: dat geldt voor de lijnen 11, 14, 15 en 16.

Ook de nummers 12/13, 21, 22, 23 en 32 zijn weer onderdeel van het hoofdrailnet. De provincie Noord-Holland wilde de verantwoordelijkheid voor deze lijnen alleen overnemen van het Rijk als ze als een samenhangend geheel konden worden geëxploiteerd inclusief samenloop met NS op een deel van het hoofdrailnet naar Amsterdam. Minister Peijs weigerde dat echter, waarna de provincie ervan af zag de lijnen over te nemen.

De lijnen 19 en 20 zijn tegenwoordig RandstadRail, lijn 34 verdwijnt zodra het traject Utrecht - Geldermalsen viersporig is geworden.

Eerste versie geschreven door: Maurits van den Toorn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV tekent contract afvalwaterzuiveringsinstallatie Vietnam
Nieuwsbericht
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Ballast Nedam verkoopt belang in Concrete Valley
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Milieu en Internationaal bij IenM
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
Orderportefeuille bouw stabiel
Nieuwsbericht
Jaco Uittenbogaard nieuwe directeur Aannemersfederatie Nederland
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht
Jos Melchers directeur Gebiedsontwikkeling Stadsontwikkeling Rotterdam
Nieuwsbericht
Provinciebesluit voorkeursalternatief N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
SPIE bereidt zich voor op overname van Ziut
Nieuwsbericht
Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht
Versterking Nijkerkerbrug (N301) definitief gegund aan Combinatie NU
Nieuwsbericht
Plaatsen liggers fly-overs Knooppunt Joure
Nieuwsbericht








[Banners]