Conditionering is het treffen van voorbereidingen zodanig dat aan de voorwaarden (condities) voldaan is om met het daadwerkelijke bouwen te kunnen beginnen.
Werkveld Het werkveld conditionering betreft alle processen die aan het bouwen vooraf gaan. Het gaat hierbij om zaken als:
- het bijdragen aan de planologische onderleggers
- het verwerven van de benodigde grond met de daarbij behorende procedures van overleg en onteigening
- het bijdragen aan bestemmingsplannen en de daarvoor benodigde procedures
- het in kaart brengen van alle kabels en leidingen, waarmee men in de aanleg te maken krijgt
- het regelen van alle milieuvraagstukken rond de aanleg, waarbij Geluid een grote rol speelt
- het verkrijgen van de Vergunningen bij de desbetreffende instanties
Aspecten Aspecten die aandacht verdienen:
- Archeologie
- Bodemonderzoek (op aanwezigheid van munitie uit de oorlog)
- Voorlichting (frequent en maximaal toegankelijk)
- Overleg met Standorganistatiess om condities voor individueel overleg met eigenaren te scheppen
- Grondverwerving ondergronds (bij tunnels)
- Milieuproblematiek binnen grondverwerving en grondverwerving om milieuproblemen op te lossen zoals verlegging van leefgebieden
- Kavelruil om bijzondere oplossingen te leveren, die eigenaren tegemoet komen
- Verplaatsingen, die een duidelijke positieve invloed op de ontwikkeling hebben
- Acties in stedelijke gebieden met verplaatsing woonwijken
- Werkwijze ontwikkelen waarop een algemeen kader kan worden neergelegd (rapport Commissie Grondverwerving) dat aan alle partijen kan worden overlegd om rechtvaardigheid en doelmatigheid te dienen.
Maatschappelijk draagvlak Bij het uitvoeren van de conditionerende taken heeft het Maatschappelijk draagvlak of het ontbreken daarvan op een aantal momenten in het proces invloed, met name in de uitvoering.
Bij de juridische procedures rond het tracébesluit, bestemmingsplannen en vergunningen hebben betrokken personen en organisaties de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.
: Bij de Betuweroute heeft binnen het werkveld betrekking gehad op 5000 objecten (of percelen) met 1200 eigenaren en 300 huurders of pachters die daar ook een belang bij hadden. Er waren onder meer 1200 eigenaren en 300 dossiers, en veel meer bezwaren dan bij andere projecten door negatieve beeldvorming (10 % in plaats van gebruikelijke 4 a 5 %).
Het is bij de conditionering de kunst om zo goed mogelijk te laveren tussen de beschikbare middelen en de wensen en eisen van betrokkenen. Zorgvuldig te woord staan en tegemoet komen aan mensen, die door de bouw benadeeld kunnen worden.
Maatwerk Bij grote projecten is het van belang dat enerzijds maatwerk wordt geleverd maar ook dat consistent wordt gehandeld. Veel verschillende situaties kenmerken meestal het werk: van verplaatsing van gehele woonwijken met meer dan 100 woningen tot individuele gevallen waar gesprekken aan de keukentafel oplossingen moesten brengen.
: Bij de Betuweorute is tijdens het bovenstaande proces de complexiteit van het geheel beïnvloed door onder meer wijziging van de tracewet en andere wetgeving en door wijziging van het Besluit Geluidhinder Spoorwegen. In sommige gevallen hadden deze wijzigingen tot gevolg dat het werk opnieuw gedaan moest worden, om toch langs de gehele route hetzelfde beleid te kunnen handhaven.
Organisatie Conditioneringswerkzaamheden worden vaak verricht door de afdeling GJZ van ProRail, die dan ten dienste van het project werkt. Dit heeft als voordeel dat alle projectactiviteiten op het terrein van wetgeving, procedures en vastgoedaspecten geborgd zijn binnen één organisatie die bovendien bijzondere wettelijke bevoegdheden heeft.
Bronnen- Basisset conditionering van de Projectorganistatie Betuweroute (PoBR)
Eerste versie geschreven door: Hein B.A. de Jong
Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Kabinet zet in op groenere benzine
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland