Definitie


Conditionering





Conditionering is het treffen van voorbereidingen zodanig dat aan de voorwaarden (condities) voldaan is om met het daadwerkelijke bouwen te kunnen beginnen.

Werkveld

Het werkveld conditionering betreft alle processen die aan het bouwen vooraf gaan. Het gaat hierbij om zaken als:
  • het bijdragen aan de planologische onderleggers
  • het verwerven van de benodigde grond met de daarbij behorende procedures van overleg en onteigening
  • het bijdragen aan bestemmingsplannen en de daarvoor benodigde procedures
  • het in kaart brengen van alle kabels en leidingen, waarmee men in de aanleg te maken krijgt
  • het regelen van alle milieuvraagstukken rond de aanleg, waarbij Geluid een grote rol speelt
  • het verkrijgen van de Vergunningen bij de desbetreffende instanties
Aspecten

Aspecten die aandacht verdienen:
  • Archeologie
  • Bodemonderzoek (op aanwezigheid van munitie uit de oorlog)
  • Voorlichting (frequent en maximaal toegankelijk)
  • Overleg met Standorganistatiess om condities voor individueel overleg met eigenaren te scheppen
  • Grondverwerving ondergronds (bij tunnels)
  • Milieuproblematiek binnen grondverwerving en grondverwerving om milieuproblemen op te lossen zoals verlegging van leefgebieden
  • Kavelruil om bijzondere oplossingen te leveren, die eigenaren tegemoet komen
  • Verplaatsingen, die een duidelijke positieve invloed op de ontwikkeling hebben
  • Acties in stedelijke gebieden met verplaatsing woonwijken
  • Werkwijze ontwikkelen waarop een algemeen kader kan worden neergelegd (rapport Commissie Grondverwerving) dat aan alle partijen kan worden overlegd om rechtvaardigheid en doelmatigheid te dienen.
Maatschappelijk draagvlak

Bij het uitvoeren van de conditionerende taken heeft het Maatschappelijk draagvlak of het ontbreken daarvan op een aantal momenten in het proces invloed, met name in de uitvoering.

Bij de juridische procedures rond het tracébesluit, bestemmingsplannen en vergunningen hebben betrokken personen en organisaties de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.

: Bij de Betuweroute heeft binnen het werkveld betrekking gehad op 5000 objecten (of percelen) met 1200 eigenaren en 300 huurders of pachters die daar ook een belang bij hadden. Er waren onder meer 1200 eigenaren en 300 dossiers, en veel meer bezwaren dan bij andere projecten door negatieve beeldvorming (10 % in plaats van gebruikelijke 4 a 5 %).

Het is bij de conditionering de kunst om zo goed mogelijk te laveren tussen de beschikbare middelen en de wensen en eisen van betrokkenen. Zorgvuldig te woord staan en tegemoet komen aan mensen, die door de bouw benadeeld kunnen worden.

Maatwerk

Bij grote projecten is het van belang dat enerzijds maatwerk wordt geleverd maar ook dat consistent wordt gehandeld. Veel verschillende situaties kenmerken meestal het werk: van verplaatsing van gehele woonwijken met meer dan 100 woningen tot individuele gevallen waar gesprekken aan de keukentafel oplossingen moesten brengen.

: Bij de Betuweorute is tijdens het bovenstaande proces de complexiteit van het geheel beïnvloed door onder meer wijziging van de tracewet en andere wetgeving en door wijziging van het Besluit Geluidhinder Spoorwegen. In sommige gevallen hadden deze wijzigingen tot gevolg dat het werk opnieuw gedaan moest worden, om toch langs de gehele route hetzelfde beleid te kunnen handhaven.

Organisatie

Conditioneringswerkzaamheden worden vaak verricht door de afdeling GJZ van ProRail, die dan ten dienste van het project werkt. Dit heeft als voordeel dat alle projectactiviteiten op het terrein van wetgeving, procedures en vastgoedaspecten geborgd zijn binnen één organisatie die bovendien bijzondere wettelijke bevoegdheden heeft.

Bronnen
  • Basisset conditionering van de Projectorganistatie Betuweroute (PoBR)
Eerste versie geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]