Definitie


Bovenleiding





De bovenleiding in Nederland bestaat uit een of twee rijdraden, waar de Stroomafnemer de stroom aan onttrekt. De rijdraden zijn met hangdraden aan de draagkabel opgehangen.

Om de stroomafnemer gelijkmatig te laten afslijten, wordt de rijdraad zigzag boven het spoor gespannen.

Boven een recht stuk spoor in Nederland is die verschuiving telkens 33 of 20 centimeter (afhankelijk van het bovenleidingsysteem) ten opzichte van hart spoor.

Met beweegbare afspanningen aan begin en aan het eind van een bovenleidingsectie (lengte van een sectie ca. 1500 meter) wordt het uitzetten of krimpen van de rijdraden door temperatuur wisselingen opgevangen. Hierdoor blijft de trekkracht in de rijdraad constant.

Op deze manier is ook bij hoge snelheden een goed contact tussen stroomafnemer en rijdraad mogelijk.

Op Baanvakken waar sneller dan 140 km/h mag worden gereden, is het noodzakelijk dat ook de Draagkabel beweegbaar wordt afgespannen.

Dit is in een paar regels dus de bovenleiding. Maar de techniek achter de bovenleiding is niet in een paar regels te vangen, daar zijn boeken over vol geschreven.

Systemen in Nederland

In Nederland kunnen we bovenleiding bouwen volgens 8 systemen.
  • B1 Dit het meest voorkomende systeem ook wel vast of klassiek systeem genoemd.
  • B2 Het vaste systeem voorbereid voor 25 kV.
  • B3 Het eerste beweegbare systeem in Nederland.
  • B4 Een beweegbaar systeem voorbereid voor 25 kV.
  • B5 Een beweegbaar 25 kV systeem gebouwd op de Betuweroute.
  • B6 Een beweegbaar 25 kV systeem voor hoge snelheden (waarschijnlijk wordt het nu gebouwde systeem op de HSL het B6 systeem)
  • B7 Dit is het B4 systeem als het is omgebouwd naar 25 kV
  • B8 Een vast 25 kV systeem
Externe link

Energievoorziening.info

Eerste versie van artikel geschreven door: Theo v Dam

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





N279 ’s-Hertogenbosch – Veghel is nu écht af
Nieuwsbericht
Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen
Nieuwsbericht
Ellen Lastdrager-van der Woude Managing Director Traffic & Transport TNO
Nieuwsbericht
Nieuwe ondertekenaars Green Deal Duurzaam GWW 2.0
Nieuwsbericht
Recordaantal bezoekers op eerste dag Verkeer, Mobiliteit en Parkeren
Weblogposting
Arcadis en Sweco in raamovereenkomst Sterke Lekdijk
Nieuwsbericht
Omzetgroei bouw kleiner, tekort aan personeel groter
Nieuwsbericht
Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht








[Banners]