Definitie


Beveiliging





Beveiliging staat voor beveiligingssysteem, in het Engels interlocking system. Door de eigenschap van treinen dat het wiel-railcontact weinig wrijving geeft is de remweg van een trein lang. Hierdoor is het voor een machinist niet mogelijk om met hoge snelheid op zicht te rijden. Het beveiligingssysteem is een technisch systeem dat ervoor zorgt dat treinen wel veilig met hoge snelheid kunnen rijden. De huidige systemen doen dat hoofdzakelijk door het tonen van lichtseinen.

Geschiedenis

Toen in de negentiende eeuw het spoorverkeer zijn intrede deed kwam men er al snel achter dat om botsingen te voorkomen het nodig was om de machnist te ondersteunen met technische systemen. Dit leidde tot de ontwikkeling van de beveiligingssystemen. Globaal zijn er in die ontwikkeling drie groepen te onderscheiden:
  1. de klassieke of machanische beveiliging
  2. de relaisbeveiliging
  3. de electronische beveiliging
Bij een mechanische beveiliging vindt de bediening van de seinen (armseinen in dit geval) en wissels plaats door middel van trekdraden. De mechanische beveiliging voorkomt dat een Sein ten onrechte op veilig gezet kan worden met behulp van een stelsel van linealen en nokken. Pas in de tweede helft van de twintigste eeuw is op grote schaal overgeschakeld op elektrische apparatuur. De armseinen werden vervangen door lichtseinen en de wissels voorzien van een elektromotor, genaamd Wisselsteller. Het mechanische beveiligingssysteem met de linealen en nokken werd vervangen door een elektrische schakeling bestaande uit een groot aantal relais. Voor het veiligheidsgedeelte worden hiervoor B-relais gebruikt. Vanaf de jaren tachtig van de twintigste eeuw is begonnen met het vervangen van de relaisbeveiligingen door electronische beveiligingen. Deze systemen bevatten microprocessors in plaats van relais en software in plaats van bedrading.

Functie van de beveiliging

De huidige beveiligingssystemen moeten reageren op bedienopdrachten van de Treindienstleider of VPT. De treindienstleider kan het beveiligingssysteem opdracht geven om een rijweg voor een trein in te stellen. Het beveiligingssysteem voert daarop een aantal controles uit, stuurt de wissels naar de gevraagde stand en controleert of aan allerlei veiligheidseisen is voldaan. Als aan alle eisen is voldaan zal het systeem het sein van rood naar geel of groen sturen. Naast dit voorbeeld kunnen er in een beveiligingssysteem functies zitten voor de sturing van overwegen, wissels, handwissels, enz. Deze struring vindt plaats vanuit de uitgangen van het beveiligingssysteem. Naast deze uitgangen heeft het systeem ingangen die zijn aangesloten op de wissels, treindetectieapparatuur, enz. om de toestand van de spoor-Infrastructuur te controleren.

Constructie van de beveiliging

De belangrijkste eigenschap van beveiligingssystemen is dat ze Fail-safe geconstrueerd zijn. Dit houdt in dat als er een storing optreedt dat het systeem gegarandeerd in een veilige toestand terecht moet komen: seinen worden rood gestuurd en de ATB-code wordt afgeschakeld. Tegenwoordig wordt de fail-safe eis geleidelijk vervangen door eisen aan het SIL-level van het systeem.

Het verschil tussen beveiliging en beheersing

Het belangrijkste verschil tussen een beveiligingssysteem en een beheersingssysteem is dat het beveiligingssysteem de veiligheid van het spoorverkeer moet garanderen en het beheersingssysteem voor de besturing moet zorgen. In het beheersingssysteem zit daarom de Dienstregeling van het treinverkeer. Momenteel zijn er verschillen typen beveiligingssystemen in gebruik in Nederland: systemen met B-relais en verschillende electronische systemen van de leveranciers Alstom, Bombardier en Siemens. Het treinbeheersingssysteem is wel gestandaardiseerd en heet het VPT systeem. Om al deze beveiligingssystemen aan VPT te koppelen zijn een ongeveer even groot aantal interfacesystemen ontwikkeld. De namen van deze interfacesystemen zijn EBP, KEV, VIA, PIA en VIS, waarvan vaak ook nog verschillende versies bestaan.

Eerste versie van artikel geschreven door: Daan van der Meij

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Maatregelen tegen droogte blijven van kracht
Nieuwsbericht
Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw met een tiende gestegen
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Watertekort blijft, extra actie tegen verzilting
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Tien jaar zand voor kustonderhoud en bouw
Nieuwsbericht








[Banners]