Definitie


Ruimtelijke ordening



Voor nieuwe fysieke ontwikkelingen of ingrepen in de infrastructuur is een omgevingsvergunning voor bouwen en/of aanleggen vereist. Om die te kunnen verlenen moet het bestemmingsplan dat mogelijk maken. Tegenstanders grijpen de bestemmingsplanprocedure aan om de ontwikkeling tegen te houden via beroep bij de Raad van State. Deze toetst daarbij niet op de inhoud van de ontwikkeling, maar primair op het op de juiste wijze doorlopen van de procedures en de zorgvuldigheid van onderzoek. Zorg daarom dat dit op een goede wijze plaatsvindt.


Inhoud
1 Algemeen
2 Onderbouwing
3 Bronvermeldingen, documenten en links
4 Wijziginghistorie


1. Algemeen
Veranderingen in de fysieke infrastructuur gaan vrijwel altijd gepaard met een ruimtelijke ingreep. En daarmee met een omgevingsvergunning. De ruimtelijke ordening stelt de kaders waarbinnen deze omgevingsvergunning kan worden verleend. Met de komst van de nieuwe Wro in 2007 is de onderlinge verantwoordelijkheid van de drie overheidslagen in de ruimtelijke ordening, rijk, provincie en gemeente, verandert. Elke overheidslaag is daarbij nadrukkelijker verantwoordelijk geworden voor de uitvoering van zijn eigen beleid. Algemene beleidsoverwegingen in structuurvisies binden alleen de overheidslaag die deze heeft opgesteld (bestuurlijke zelfbinding). Doorwerking naar andere overheden en de burger moet nadrukkelijk worden vastgelegd in daarop toegesneden instrumentarium.


2 Onderbouwing
2.1 Huidige ontwikkelingen
Veranderingen in de fysieke infrastructuur gaan vrijwel altijd gepaard met een ruimtelijke ingreep. En daarmee met een omgevingsvergunning. De ruimtelijke ordening stelt de kaders waarbinnen deze omgevingsvergunning kan worden verleend. Met de komst van de nieuwe Wro in 2007 is de onderlinge verantwoordelijkheid van de drie overheidslagen in de ruimtelijke ordening, rijk, provincie en gemeente, verandert. Elke overheidslaag is daarbij nadrukkelijker verantwoordelijk geworden voor de uitvoering van zijn eigen beleid. Algemene beleidsoverwegingen in structuurvisies binden alleen de overheidslaag die deze heeft opgesteld (bestuurlijke zelfbinding). Doorwerking naar andere overheden en de burger moet nadrukkelijk worden vastgelegd in daarop toegesneden instrumentarium.
In de nieuwe Wro is een nadrukkelijk onderscheid gemaakt tussen beleid en regelgeving. Daarbij moet elke overheidslaag haar beleid vastleggen in een structuurvisie.

Wil het rijk dat provincies en gemeenten rekening houden met de daarin vastgelegde beleidskaders dan dient zij deze vast te leggen in een AmvB. Gemeenten moeten dan bij het opstellen van hun bestemmingsplannen rekening houden met die AmvB. Het rijk kan ook een inpassingsplan opstellen. Dit is in feite een door het rijk zelf opgesteld bestemmingsplan, bijvoorbeeld om een rijksweg juridisch-planologisch mogelijk te maken. Voor de tracékeuze voor een infrastructuur heeft het rijk de Tracéwet.
Als provincies hun structuurvisiebeleid willen laten doorwerken naar de gemeentelijke bestemmingsplannen, dan moeten ze dat vastleggen in een Verordening. De provincie mag een bestemmingsplan alleen toetsen aan de regels die ze heeft vastgelegd in haar verordening. Ook de provincie kan een inpassingsplan opstellen.

Op het niveau van de gemeente kan een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling op het gebied van infrastructuur alleen worden gerealiseerd als het bestemmingsplan daar de mogelijkheid voor biedt. Is dat niet het geval dan moet het bestemmingsplan worden herzien, of een afwijkingsprocedure van het bestemmingsplan worden gevolgd. In beide gevallen wordt dit getoets aan de relevante AmvB’s en de provinciale Verordening.
Gemeentelijk Structuurvisiebeleid bevat de beleidsmatige kaders of, en onder welke voorwaarden, de gemeente bereid is haar bestemmingsplannen aan nieuwe infrastructurele ontwikkelingen aan te passen.
Met behulp van de Crisis en herstelwet kunnen procedures versneld worden doorlopen. Daarmee wordt met name de decentrale overheden beperkt in hun mogelijkheden tot beroep. De burger behoudt die rechten wel maar de procedure is wel aangescherpt.

Juridische status
Structuurvisies (rijk, provincie, gemeente) hebben alleen een eigen bestuursbindende status. Derden kunnen daar geen rechten aan ontlenen. Maar structuurvisies kunnen derden ook geen plichten opleggen. Structuurvisies staan daarom ook niet open voor beroep bij de Raad van State.
Inpassingsplan en bestemmingsplan doorlopen de wettelijk vastgelegde procedure (Ontwerpplan – ter visielegging – vaststelling – beroepsmogelijkheid bij de Raad van State).

Een omgevingsvergunning die afwijkt van de regels in het bestemmingsplan of inpassingsplan is mogelijk, maar daar is een besluitvormingsprocedure aan gekoppeld die inhoudelijk, in tijd en in rechten vergelijkbaar is met de procedure voor het bestemmingsplan


3 Bronvermeldingen, documenten en links


4 Wijzigingshistorie
Naar de wijzigingshistorie
Helpen bestaand lemma te verbeteren
Nieuw lemma inbrengen

Laatste aanpassing: 17-01-2012


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Bewuste Bouwers ontwikkelt normkaart Corona voor bouwbedrijven
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder
Nieuwsbericht
Inwerkingtreding Omgevingswet vraagt extra tijd
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Lelystad Airport jaar later open
Nieuwsbericht
Protocol Samen veilig doorwerken voor bouw- en technieksector van kracht
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met spoedwetsvoorstel digitale besluitvorming
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen versoepelt tijdelijk regels voor rij- en rusttijden voor bevoorrading supermarkten en apotheken
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen dringt aan op snelle acties voor luchtvaart en transportsector
Nieuwsbericht
Metaalunie: 'Goede stappen kabinet om ondernemers te ondersteunen'
Nieuwsbericht
Coronavirus: kabinet neemt pakket nieuwe maatregelen voor banen en economie
Nieuwsbericht
AFNL-NOA: Eerste grote stappen kabinet voor ondernemerssteun ogen goed
Nieuwsbericht
EIB: Toename orderportefeuilles bouwnijverheid
Nieuwsbericht
Busdienstregelingen in Brabant aangepast vanwege coronavirus
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
EIB: Woningbouw blijft sterk achter bij huishoudensgroei
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]