Definitie


Infrastructurele Barrièrewerking - recreatie





Infrastructurele Barrièrewerking - recreatie is een gezamenlijk project van enkele Nederlandse recreatieve koepelorganisaties, waarin gestreefd wordt naar het zo veel mogelijk voorkomen van hinder voor het recreatieve verkeer, veroorzaakt door grote infrastructurele voorzieningen.

Al tientallen jaren werkt de mens aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen door het aanleggen van Spoorlijnen, snelwegen en kanalen. Daarbij is lang niet altijd rekening gehouden met het langzaamverkeer. De grote infrastructurele voorzieningen zijn daardoor voor het langzaamverkeer een steeds grote berrière gaan vormen en verdelen het landschap steeds meer in kleine afgezonderde hokjes.

Enkele recreatieve koepelorganisaties zijn al vanaf 2002 met ProRail en met de overheid in overleg om bewustwording van dit probleem te bewerken en naar oplossingen te zoeken.

Recreatie & Overwegen

Voorafgaand het het project "Infrastructurele Barrièrewerking - recreatie" hadden de koepelorganisaties het project Recreatie & Overwegen. Dit project had een beperkter doel, namelijk: het behoud van voldoende kruisingsmogelijkheden van langzaamverkeer met Spoorlijnen.

Dit project is in 2002 van start gegaan. Aanleiding tot de oprichting was de constatering door de recreatieve belangenverenigingen dat er steeds meer barrièrewerking door spoorlijnen ontstaat als gevolg van het opheffen van Overwegen door wegbeheerders (meestal gemeentes). Voor dit opheffen van overwegen ontvangen de wegbeheerders een vaste bijdrage van ProRail in het kader van het Programma Verbeteren Veiligheid op Overwegen (PVVO).

Resultaten

Vanaf de oprichting van Recreatie & Overwegen hebben de koepelorganisaties sterk gelobbyd bij ProRail, gemeentes, provincies en Rijksoverheid om de politiek bewust te maken van de problematiek, met als doelstelling een wijziging in het overwegenbeleid. Gevolg was dat dit onderwerp een belangrijk punt voor Tweede-Kamervragen geworden is. Op 27 april 2006 is de achterliggende periode bekroond door het rapport "Als een ommetje een omweg wordt" in Nieuwspoort in Den Haag aan te bieden aan de heer Joop Atsma, CDA-kamerlid en voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat.

Als vervolg op dit project is eind 2006 het bredere project "Infrastructurele Barrièrewerking - recreatie" van start gegaan.

Organisatie

In het project zijn vertegenwoordigd:
  • Stichting Wandelplatform-LAW
  • Stichting Landelijk Fietsplatform
  • Fietsersbond
  • Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
  • ProRail, mede namens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
  • Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]