Definitie


Arbeidshygienische strategie





Arbeidshygiënische strategie

De arbeidshygiënische strategie moet worden toegepast bij het vaststellen van het veiligheidsniveau waarop het werk wordt uitgevoerd. Nadat de omvang van het risico is vastgesteld, dient in principe voor het hoogste niveau van veiligheid te worden gekozen, tenzij er duidelijke redenen zijn om hiervan af te wijken, waarbij het redelijkerwijsprincipe (afweging van technische, operationele- en economische- aspecten) geldt en naar de stand der techniek wordt gekeken. Bij iedere volgende stap in de arbeidshygiènische strategie moet de afweging opnieuw worden gemaakt; gemotiveerd en aantoonbaar. De volgorde van de niveaus is als volgt:

Methoden van werkplekbeveiliging

De belanglangrijkste elementen hiervoor zijn:
  • Het voorkomen/elimeren van de bron
  • Het Beperken/Isoleren van de bron
  • Het Collectief beschermen van de bron
  • De Individuele bescherming
  • Persoonlijke bescherming
Keuze voor een niveau van 'lagere' orde wordt slechts gemaakt voor zover een 'hogere' orde niet mogelijk is of niet in redelijkheid kan worden gevergd. Zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer geven binnen hun eigen rol, taak en verantwoordelijkheid, toepassing aan de Arbeidshygiënische strategie, zoals vastgelegd in de Arbeidsomstandighedenwet.

Al in de ontwerpfase dient de opdrachtgever de risico's verbonden aan de werkzaamheden te inventariseren en evalueren en dient de opdrachtgever, via bestek of anderszins dwingend voor te schrijven welke minimale veiligheidsmaatregelen moeten worden getroffen om veilig werken aan het spoor mogelijk te maken.

De Arbeidsinspectie acht die minimale beheersmaatregelen van groot belang omdat de aard van de werkzaamheden in de uitvoeringsfase voor een groot deel wordt bepaald door beslissingen van de opdrachtgever in de ontwerpfase.

Beslissingen in de ontwerpfase zijn direct of indirect van invloed op de risico's die tijdens de uitvoeringsfase voor de Veiligheid en de gezondheid van de werknemers kunnen ontstaan.

De opdrachtnemer heeft daarop veelal geen invloed. De opdrachtgever, zeker de professionele, dient daarom, naast het formuleren van de kaders, ook zo veel mogelijk maatregelen voor te schrijven en de opdrachtnemer, gezien zijn veelal beperkte invloed, niet voor onmogelijke keuzes te plaatsen.

Hierbij dient de arbeidshygiënische strategie te worden gevolgd op basis van artikel 3 en 5 eerste lid van de arbeidsomstandighedenwet. In de arbeidshygiënische strategie is een aflopende volgorde van prioriteit bepaald. Deze loopt van, het voorkomen of uitsluiten van risico's tot het toepassen van persoonlijke beschermingsmiddelen. De opdrachtgever moet de afwegingen zichtbaar maken hoe hij tot het uiteindelijke veiligheidsniveau is gekomen.

Dit betekent dat alle werkzaamheden in PVR (Profiel van Vrije Ruimte) worden uitgevoerd volgens het hoogst mogelijke veiligheidsniveau.

De te onderscheiden veiligheidsmaatregelen die horen bij de niveaus van de arbeidshygiënische strategie, zijn in volgorde:

A. Buitendienststelling (BD),
B. Fysieke afscherming (conform beleidsregel 3.16 lid 6 tot 2010, na 2010 vervangen door arbocatalogus),
C. Beheerste toelating(BT) van treinen met afbakening ,
D. Gegarandeerde waarschuwing (GW) met afbakening ,
E. Persoonlijke waarneming (PW) met afbakening .


Eenvoudig gezegd worden alle werkzaamheden binnen het PVR uitgevoerd in BD, tenzij.

Afwijkingen van het hoogste veiligheidsniveau (tenzij...) moeten overtuigend door de werkgever zijn onderbouwd.

bron: projectverslag Veiligheid Baanwerkers A564-2002, 5 aug 2003, Arbeidsinspectie, Den Haag en actueel verslag van de Arbeidsinspectie tbv inspectieproject baanwerkers 2007

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]