Definitie


Wisselverwarmingsinstallatie





Alle centraal bediende wissels zijn voorzien van wisselverwarming met verschillende verwarmingscapaciteit. Tot 2001 werd alleen gebruik gemaakt van de energiebronnen aardgas en elektriciteit. Vanaf 2002 zijn er praktijkproeven gestart met de alternatieve energiebron aardwarmte (zie Icesolution). Gebruik van aardwarmte lijkt positief. Maar aardwarmtesystemen zijn duur in aanschaf en aanleg. Bovendien vertonen aardwarmtesystemen dezelfde zwakke punten als centrale buis systemen omdat hun modulaire opbouw identiek is (dezelfde zwakke schakels als binnen een CB-systeem zijn binnen het aardwarmtesysteem aanwezig nl: lekkages in het secundaire leidingnet). Daarbij komt dat er ook nog een complex primair leidingnet aan toe gevoegd is. Wisselverwarming op aardwarmte is momenteel (november 2007) door Prorail (nog) niet vrijgegeven (zie Wisselverwarming).

Er zijn vier verschillende uitvoeringsvormen mogelijk:
  1. Aardgas met branders (gasinfrarood); vrijgegeven door Prorail,
  2. Aardgas met verwarmingsbuis (CB); vrijgegeven door Prorail,
  3. Elektrische elementen (ESE); vrijgegeven door Prorail,
  4. Aardwarmte (met verwarmingsbuis en warmtepomp); niet vrijgegeven door Prorail.
Tot ongeveer 1990 werden wisselverwarmingssystemen in- en uitgeschakeld op grond van min of meer onvolledige weersinformatie. Daarna werden de eerste weerstations toegepast die op meerdere parameters konden inschakelen (omgevingstemperatuur, neerslag en dauwpunt). Tesamen met de koude spoorstaaftemperatuur wordt vanaf 2002 op basis van vier meteorologische scenarios ingeschakeld.

Vanaf 1990 zijn de wisselverwarmingsinstallaties standaard uitgerust met interne monitoringssystemen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]