Definitie


Wisselverwarmingsinstallatie





Alle centraal bediende wissels zijn voorzien van wisselverwarming met verschillende verwarmingscapaciteit. Tot 2001 werd alleen gebruik gemaakt van de energiebronnen aardgas en elektriciteit. Vanaf 2002 zijn er praktijkproeven gestart met de alternatieve energiebron aardwarmte (zie Icesolution). Gebruik van aardwarmte lijkt positief. Maar aardwarmtesystemen zijn duur in aanschaf en aanleg. Bovendien vertonen aardwarmtesystemen dezelfde zwakke punten als centrale buis systemen omdat hun modulaire opbouw identiek is (dezelfde zwakke schakels als binnen een CB-systeem zijn binnen het aardwarmtesysteem aanwezig nl: lekkages in het secundaire leidingnet). Daarbij komt dat er ook nog een complex primair leidingnet aan toe gevoegd is. Wisselverwarming op aardwarmte is momenteel (november 2007) door Prorail (nog) niet vrijgegeven (zie Wisselverwarming).

Er zijn vier verschillende uitvoeringsvormen mogelijk:
  1. Aardgas met branders (gasinfrarood); vrijgegeven door Prorail,
  2. Aardgas met verwarmingsbuis (CB); vrijgegeven door Prorail,
  3. Elektrische elementen (ESE); vrijgegeven door Prorail,
  4. Aardwarmte (met verwarmingsbuis en warmtepomp); niet vrijgegeven door Prorail.
Tot ongeveer 1990 werden wisselverwarmingssystemen in- en uitgeschakeld op grond van min of meer onvolledige weersinformatie. Daarna werden de eerste weerstations toegepast die op meerdere parameters konden inschakelen (omgevingstemperatuur, neerslag en dauwpunt). Tesamen met de koude spoorstaaftemperatuur wordt vanaf 2002 op basis van vier meteorologische scenarios ingeschakeld.

Vanaf 1990 zijn de wisselverwarmingsinstallaties standaard uitgerust met interne monitoringssystemen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht








[Banners]