Definitie


VKL-systeem





Het VKL-systeem (VKL staat voor 'Verkeersleiding') is een onderdeel van het VPT-systeem, dat door ProRail Verkeersleiding, NSR en andere vervoerders wordt gebruikt voor de landelijke be- en bijsturing van de treindienst.

Het VKL-systeem toont de actuele dienstregeling in de vorm van een Tijd-Wegdiagram. De deelsystemen Materieel- en Personeelsbalans worden door NSR gebruikt om materieel en personeel bij te sturen.

Naast planningsinformatie toont het systeem de actuele treinposities op dienstregelpuntniveau. Door de vergelijking van planning en uitvoering kan VKL de eventuele vertraging van een trein bepalen. Deze informatie is vervolgens beschikbaar voor VKL-gebruikers, maar ook voor gebruikers van afnemende systemen als PRL. Deze uitvoeringsgegevens worden ook doorgesluisd naar de vervoersgegevensbank alwaar zij de basis vormen van de berekening van punctualiteitscijfers.

De belangrijkste elementen van het VKL systeem zijn:
  • het plan,
  • de registratie/meting van de actuele toestand
  • de automatische vergelijking van het plan met de actuele toestand,
  • de geautomatiseerde communicatie van planwijzigingen en afwijkingen in de uitvoering met andere posten en systemen.
VKL biedt meerdere toepassingen voor ondersteuning van eindgebruikers, zoals:
  • de geplande vervoersproductie d.m.v. Presenteren Muteren Dienstregeling (PMD)
  • de werkelijke situatie d.m.v. Presenteren Volgen Trein (PVT)
  • de materieelinzet d.m.v. MaterieelBaLans (MBL)*
  • de personeelsdiensten d.m.v. PersoneelsBaLans (PBL)*
  • personeels-, vertragings- en dienstregelingberichten d.m.v. Presenteren Beheren Berichten (PBB)(MBL en PBL worden alleen gebruikt door NSR)
Naast ondersteuning van de eindgebruikers fungeert VKL als een cruciale schakel voor gegevensuitwisseling met andere Post21 systemen. De belangrijkste zijn:
  • TNV (TreinNummerVolgsysteem). VKL ontvangt van TNV de meldingen van treinverplaatsingen. Door vergelijking met de in VKL aanwezige dagplannen (de dienstregeling) worden vertragingen vastgesteld. Deze gegevens worden door VKL aan Reisinformatie systemen en aan Procesleiding doorgegeven.
  • VGB (VervoersGegevensBank). VKL stuurt 2 maal per dag (een voorlopige en later een definitieve) exportfile van plannings- en uitvoeringsgegevens naar de VGB. Deze gegevens worden gebruikt voor managementrapportages, waarbij het vaststellen van de punctualiteitcijfers het meest cruciaal is.
  • Dienstkaartjes: VKL levert aan NSR de ruwe informatie waarmee voor het rijdend personeel het persoonlijke dagrooster wordt opgesteld. Conducteurs en Machinisten kunnen deze gegevens lezen in een handheldcomputer, de Railpocket.
  • EuroptiRails: VKL is inmiddels ook gekoppeld aan het systeem EuroptiRails. Middels deze interface wordt uitvoerings/vertragingsinformatie uitgewisseld met diverse Inframanagers in Europa (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italie en Frankrijk). In de toekomst zal ook dienstregelingsinfromatei uitgewisseld gaan worden.
VKL is één van de oudere onderdelen van Post21 (ca 2005). Softwareversie 19.0 van VKL is vanaf december 2006 uitgerold op alle verkeersleidingsposten. Deze release maakt het mogelijk dat de infrapaden gebruikt worden voor de bijsturing. Die infrapaden zijn vanuit het planningsproces bekende vrije ruimtes in de planning waarin een trein ingepland kan worden. Het voordeel van infrapaden is dat deze het inleggen van treinen vergemakkelijken en dat (onder de juiste omstandigheden) de ingelegde treinen automatisch voldoen aan de vereiste normen.

De door Dagplan (leverancier van de planning) geleverde infrapaden zijn thans te zien in VKL en kunnen dus door de netwerkbestuurders gebruikt worden voor de orderverwerking van goederentreinen. Dit is een verbetering in de functionaliteit van het VKL. ProRail Verkeersleiding heeft nu een mogelijkheid haar functie van bijsturing beter te verrichten. Dit onder andere met het doel de Punctualiteit te verbeteren.

Momenteel wordt het VKL-systeem herbouwd. Hiervoor is het programma HERMAN opgestart. Herman vervangt het dienstregelingdeel van het VKL-systeem.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]