Definitie


VKL-systeem





Het VKL-systeem (VKL staat voor 'Verkeersleiding') is een onderdeel van het VPT-systeem, dat door ProRail Verkeersleiding, NSR en andere vervoerders wordt gebruikt voor de landelijke be- en bijsturing van de treindienst.

Het VKL-systeem toont de actuele dienstregeling in de vorm van een Tijd-Wegdiagram. De deelsystemen Materieel- en Personeelsbalans worden door NSR gebruikt om materieel en personeel bij te sturen.

Naast planningsinformatie toont het systeem de actuele treinposities op dienstregelpuntniveau. Door de vergelijking van planning en uitvoering kan VKL de eventuele vertraging van een trein bepalen. Deze informatie is vervolgens beschikbaar voor VKL-gebruikers, maar ook voor gebruikers van afnemende systemen als PRL. Deze uitvoeringsgegevens worden ook doorgesluisd naar de vervoersgegevensbank alwaar zij de basis vormen van de berekening van punctualiteitscijfers.

De belangrijkste elementen van het VKL systeem zijn:
  • het plan,
  • de registratie/meting van de actuele toestand
  • de automatische vergelijking van het plan met de actuele toestand,
  • de geautomatiseerde communicatie van planwijzigingen en afwijkingen in de uitvoering met andere posten en systemen.
VKL biedt meerdere toepassingen voor ondersteuning van eindgebruikers, zoals:
  • de geplande vervoersproductie d.m.v. Presenteren Muteren Dienstregeling (PMD)
  • de werkelijke situatie d.m.v. Presenteren Volgen Trein (PVT)
  • de materieelinzet d.m.v. MaterieelBaLans (MBL)*
  • de personeelsdiensten d.m.v. PersoneelsBaLans (PBL)*
  • personeels-, vertragings- en dienstregelingberichten d.m.v. Presenteren Beheren Berichten (PBB)(MBL en PBL worden alleen gebruikt door NSR)
Naast ondersteuning van de eindgebruikers fungeert VKL als een cruciale schakel voor gegevensuitwisseling met andere Post21 systemen. De belangrijkste zijn:
  • TNV (TreinNummerVolgsysteem). VKL ontvangt van TNV de meldingen van treinverplaatsingen. Door vergelijking met de in VKL aanwezige dagplannen (de dienstregeling) worden vertragingen vastgesteld. Deze gegevens worden door VKL aan Reisinformatie systemen en aan Procesleiding doorgegeven.
  • VGB (VervoersGegevensBank). VKL stuurt 2 maal per dag (een voorlopige en later een definitieve) exportfile van plannings- en uitvoeringsgegevens naar de VGB. Deze gegevens worden gebruikt voor managementrapportages, waarbij het vaststellen van de punctualiteitcijfers het meest cruciaal is.
  • Dienstkaartjes: VKL levert aan NSR de ruwe informatie waarmee voor het rijdend personeel het persoonlijke dagrooster wordt opgesteld. Conducteurs en Machinisten kunnen deze gegevens lezen in een handheldcomputer, de Railpocket.
  • EuroptiRails: VKL is inmiddels ook gekoppeld aan het systeem EuroptiRails. Middels deze interface wordt uitvoerings/vertragingsinformatie uitgewisseld met diverse Inframanagers in Europa (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italie en Frankrijk). In de toekomst zal ook dienstregelingsinfromatei uitgewisseld gaan worden.
VKL is één van de oudere onderdelen van Post21 (ca 2005). Softwareversie 19.0 van VKL is vanaf december 2006 uitgerold op alle verkeersleidingsposten. Deze release maakt het mogelijk dat de infrapaden gebruikt worden voor de bijsturing. Die infrapaden zijn vanuit het planningsproces bekende vrije ruimtes in de planning waarin een trein ingepland kan worden. Het voordeel van infrapaden is dat deze het inleggen van treinen vergemakkelijken en dat (onder de juiste omstandigheden) de ingelegde treinen automatisch voldoen aan de vereiste normen.

De door Dagplan (leverancier van de planning) geleverde infrapaden zijn thans te zien in VKL en kunnen dus door de netwerkbestuurders gebruikt worden voor de orderverwerking van goederentreinen. Dit is een verbetering in de functionaliteit van het VKL. ProRail Verkeersleiding heeft nu een mogelijkheid haar functie van bijsturing beter te verrichten. Dit onder andere met het doel de Punctualiteit te verbeteren.

Momenteel wordt het VKL-systeem herbouwd. Hiervoor is het programma HERMAN opgestart. Herman vervangt het dienstregelingdeel van het VKL-systeem.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht
Vergeet je telefoon niet, want de praatpaal verdwijnt
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag 2017
Event
Verplichte stresstest wateroverlast voor waterschappen en gemeenten
Nieuwsbericht
25 jaar Railforum
Nieuwsbericht
Gerenoveerde monumentale ruimtes en nieuwe trappen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht








[Banners]