Definitie


Actuele treinrit reisinformatie



De bron voor treinrit-vertragingen is VPT (vervoer per Trein), deelsysteem Verkeersleiding.
Deze gegevens kunnen nog handmatig bewerkt worden via de systemen
  • InfoPlus t.b.v. de publicatie via borden en omroep op de stations en
  • AR-NU voor de publicaties binnen de eigen NS distributiekanalen (zoals Intenet en de app).

Treinritten en rit-afwijkingen
Voor alle treinritten incl. afwijkingen is sinds oktober 2006 een compleet nieuw, geheel geautomatiseerd systeem in gebruik. Dit systeem heet AR-NU, actuele reisinformatie 'nu'. De treinritten omvatten alle treinritten in, van en naar Nederland (incl. andere vervoerders) maar excl. ritten van RandstadRail (Zoetermeerlijn + Hofpleinlijn). Deze informatie is zichtbaar via de NS distributie-kanalen.

Het omvat de volgende producten:
  • NS reisplanner
  • Actuele Vertrektijden van alle stations
  • Overstaptijden (voor alle treinen).
De actuele treinritgegevens omvatten:
  • alle geplande treinritten zoals ze nu ook in de NS Reisplanner zijn opgenomen;
  • de laatste stand van de planning voor de komende 24 uur (zoals NS dagelijks de Dienstregeling aan ProRail levert om te 'rijden') ;
    • vervallen treinen incl. ingekorte treinen
    • vertraagde treinen (vanaf 1 minuut, met een verandering van één minuut) incl. vertragingen uit België en Duitsland van naar Nederland rijdende treinen
    • omgeleide treinen
    • stop(s) erbij of eraf; eventueel aangepaste aankomst- of vertrektijden
    • doorgelegde = verlengde treinritten
    • nieuwe, extra treinen (incl. vervangende treinen).
Deze Reisinformatie wordt volledig geautomatiseerd uit VPT (VKL) afgeleid. Bij verstoringen zijn de treinritten tot de prognose van die vertsoring =deels handmatig= bijgewerkt. Actuele spoorinformatie komt uit het InfoPlus systeem (voor fabricage en pubicatie op de stations middels de borden en de omroep).


Afhandeling vertragingen
Vertragingen van treinen worden automatisch m.b.v. bakens langs de baan gemeten in het TNV systeem, gekoppeld aan VPT-VKL. Vertragingen worden eventueel aangevuld en als voorwaardelijke vertraging ingetoetst door treindienst- en netwerk-verkeersleiders, vrnl. bij defect materieel, het wachten op personeel of het overnemen van een aansluiting. Een vertraging wordt meteen doorberekend naar alle komende stops van die trein. Hierbij wordt 8% rijtijdspeling ingecalculeerd èn bij stationnementen van meer dan 2 minuten wordt die rest-tijd op de vertraging in mindering gebracht.

Vertragingen worden ook doorvertaald naar af te splitsen treindelen of treinen die bekend zijn als vaste doorgaande verbinding (maar ook andersom, bij het samenvoegen van treindelen wordt de hoogste vertraging meegenomen). In het algemeen kan gesteld worden dat treinafwijkingen voldoende juist, tijdig en volledig bekend zijn (hoewel 'stilstand' onderweg nog niet kan worden gemeten, immers geen passage van een baken).


Actuele reisplanner
Een reisplanner zoekt altijd naar de snelste èn comfortabelste (= minder overstappen) reismogelijkheden. Dit kan =zeker in een actuele situatie= soms tot onverwachte, en ook lastig te verifiëren adviezen leiden. Overigens staan de NS reisregels dergelijke (omreis)adviezen wel toe.

In het algemeen worden tegelijkertijd 5 reisadviezen getoond; de middelste is het optimale advies dat het dichtst bij de gevraagde vertrek- of aankomsttijd ligt. Het optimale advies is een advies dat mogelijk" is, dus niet vervallen.

De actuele reisplanner past bij overstappen, zoals nu ook, de algemene overstaptijden en de overstapuitzonderingen toe.
Bij een gewijzigd spoor of spoorfase (letter a of b) gelden de volgende regels:
  • bij bestaande treinen een aanpassing van de overstaptijd, zoals die ook zou gelden voor de statische reisplanner;
  • bij nieuwe (extra) treinen geldt de algemene stations-overstaptijd.
De NS Reisplanner is afhankelijk van de aangepaste treinenloop. Zo goed mogelijk wordt geprobeerd in het advies te wijzen op een ernstige verstoring, gedurende de (verwachte) prognose. Bij "Werk aan het Spoor" gebeurt dit ook; alleen is dan zeker dat het reisadvies ook echt is aangepast. Bij een ernstige verstoring hangt dit af van hoever vooruit de treinenloop is aangepast en of het reisadvies nog gebruik maakt van de oorspronkelijk verstoorde route.


Actuele Vertrektijden
Naast de geplande treinrit-gegevens worden de volgende actuele gegevens getoond:
  • vertraging in hele minuten, vanaf 1 minuut
  • teksten als 'Extra trein', 'Rijdt vandaag niet', 'Rijdt via andere route', 'Rijdt niet verder dan...' , 'Rijdt verder naar...' of "niet instappen".
Over het wissen van treinregels: dit vindt plaats als een trein na vertrek ergens wordt gemeten of als de tijd meer dan 5 min. na gepland vertrek + vertraging is gepasseerd. Cta-borden zullen in de praktijk in het algemeen iets sneller worden gewist. Soms wordt ten onrechte gewist als de verkeers- of treindienstleider geen voorwaardelijke vertrekvertraging invoert (bv. a.g.v. langere stilstand op of voor een station). Businzet (bij werkzaamheden) en vervallen treinen worden op geplande vertrektijd gewist.


Actuele Overstapstaat
De overstapstaat is een subset van de Actuele Vertrektijden en getoond in de Interity-treinen (systeem OBIS, de nieuwe Sprinters en op de Railpocket (pda voor het personeel). NS heeft van te voren een tabel ingevuld waarin ze op basis van relatiestatistieken per treinserie en knooppunt aangeeft wat de belangrijke overstappen zijn. Tevens is de bestemming in de vorm van max. twee, makkelijk en herkenbaar te communiceren, niet te ver weggelegen stations ingevuld. Vuistregel is dat met max. 3 overstappen ruim 80% van overstappende klanten moet kunnen worden bediend.

Voor de overstap geldt:
  • de exact benodigde looptijd van spoor(fase) naar spoor(fase) voor het gehele station ingevuld; cross-platform situaties kennen 1 minuut looptijd !
  • We vertalen voor de aankomende, vragende trein een eventueel gewijzigd vertrekspoor naar een aankomstspoor
  • gezocht wordt naar treinen op gelijkheid van die max. 2 stations in verkorte route of bestemming die (gepland) binnen 40 minuten vertrekken.
    Vervallen treinen worden overgeslagen.
De software van de Overstapstaat past geen afspraken rond het overnemen van belangrijke aansluitingen (WRT) toe. Idealiter moet een treindienstleider bij toepassing van de WRT een voorwaardelijke vertrekvertraging aan één van de treinen meegegeven; in dat geval gaat het wel goed. Dit kan wel bij startende treinen, helaas nog niet bij treinen die op het knooppunt aankomen en vertrekken.

Dit lemma stamt uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen. Dit lemma had voorheen de naam: Vertragingsinformatie.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

Deze pagina is het laatst gewijzigd op 16 oktober 2013 door Aad Smid.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht
Veel snelle groeiers in de bouw
Nieuwsbericht
TenneT Halfjaarresultaat 2017
Nieuwsbericht
Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Omvangrijke renovatie Brits snelwegviaduct voor BAM-Morgan Sindall-Volker
Nieuwsbericht
Arcadis Acquires E2 ManageTech
Nieuwsbericht
Sweco en Dynniq maken verkeerslichten slimmer
Nieuwsbericht








[Banners]