Definitie


Veiligheidsman





De Veiligheidsman, afgekort VHM, is verantwoordelijk voor het signaleren van een Trein of Werktrein voordat deze de werkplek bereikt en voor het waarschuwen van de werkenden zodat deze minimaal 15 seconden voor het passeren van de (werk)trein op een veilige Wijkplaats staan.

De veiligheidsman wordt ingezet in de klasse Persoonlijke waarneming.

De VHM heeft hierbij de volgende (kern)taken:
  • Het aantoonbaar beoordelen van de veiligheidinstructie op veilige uitvoerbaarheid en het beargumenteren van zijn beoordeling als de veiligheidsmaatregelen niet voldoen.
  • Verzorgen van een aantoonbare veiligheidsinstructie aan uitvoerenden, tenzij de Leider Werkplek Beveiliging of Leider Locale Veiligheid dit verzorgt.
  • Het uitvoeren van de veiligheidstaken.
  • Het houden van toezicht op de naleving van veiligheidsmaatregelen, zelf het goede voorbeeld geven, en stopzetten van het werk als de veiligheid dit naar zijn oordeel vereist.
  • Het evalueren van de veiligheidsmaatregelen en de veiligheidsorganisatie met de LWB of LLV na afloop van de werkzaamheden.
Meewerken door een Veiligheidsman is verboden, omdat gegarandeerd moet worden dat de Veiligheidsman de werkenden op een doeltreffende manier waarschuwt.

Signalen kunnen worden gegeven met een
  • Signaalhoorn.
  • Fluit.
  • Rode vlag.

    De fluit wordt alleen gebruikt als de signaalhoorn weigert. De V&G-coördinator uitvoeringsfase kan andere of aanvullende ondersteunende middelen voorschrijven.Een Veiligheidsman mag op baanvakken met minder dan twee treinen per uur maximaal voor een aaneengesloten duur van één uur met zijn veiligheidstaak worden belast. De V&G-coördinator uitvoeringsfase legt dit aantoonbaar vast bij het inrichten van de veiligheidsorganisatie.
In de werkplekbeveiligingklasse Persoonlijke waarneming (PW) gebruikt de VHM de volgende hulpmiddelen:
  • Waarschuwingsinstallatie bij uitzicht belemmerende objecten (WUBO)
  • Waarchuwingsinstallatie bij bruggen (WIBR)
  • Waarschuwingsinstallatie in tunnels (WIT)
  • Mini Automatische waarschuwingsapparatuur en mini Tijdelijke automatische waarschuwingsapparatuur op de Vrije baan
Communicatie

De VHM communiceert volgens het NATO alfabet:

A. Alfa,

B. Bravo,

C. Charlie,

D. Delta,

E. Echo,

F. Foxtrot,

G. Golf,

H. Hotel,

I. India,

J. Juliet,

K. Kilo,

L. Lima,

M. Mike,

N. November,

O. Oscar,

P. Papa,

Q. Quebec,

R. Romeo,

S. Sierra,

T. Tango,

U. Uniform,

V. Victor,

W. Whisky,

X. X-Ray,

Y. Yankee,

Z. Zulu.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 29, 2008 by spoorwegveiligheid.hans@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]