Veiligheidsfunctionaris

Voor het borgen van een aantal veiligheidsaspecten bestaan bij de infrabeheerders, de spoorwegbedrijven en haar contractanten diverse (veiligheids)functionarissen voor wie het borgen van de veiligheid een hoofdtaak of een belangrijk taakelement is.

Veilig rijden van de trein

  • Machinist (Mcn)
  • Hoofdconducteur (HC)

Veilige bereidbaarheid van de infrastructuur

  • Controleur veilige berijdbaarheid (CVB)

Arboveiligheid Wettelijk kader

De functionarissen zijn benoemd in de Spoorwegwet of onderliggende Ministeriele Regelingen en Besluiten en de [Arbowet|Arbeidsomstandighedenwet. De volgende functies zijn benoemd in het Besluit spoorwegpersoneel (geldend op: 25-01-2007)

Artikel 2. Aanwijzing veiligheidsfuncties

Als veiligheidsfuncties binnen het hoofdspoorwegverkeerssysteem, andere dan de functie van Machinist, worden aangewezen de functies van:

a. Rangeerder;

b. wagencontroleur;

c. Treindienstleider;

d. leider werkplekbeveiliging;

e. Veiligheidsman;

f. Werktreinbegeleider.

Binnen de veiligheidsfunctie worden in het Besluitgradaties onderscheiden.

In de Arbeidsomstandighedenwet zijn benoemd:

  • V&G coordinator ontwerpfase (VGC-O)
  • V&G coordinator uitvoeringsfase (VGC-U)

Mentorschap en begeleiding:

Artikel 38 van het besluit spoorwegpersoneel zegt het volgende:

Het bedrijf dient een vakinhoudelijke leidinggevende te benoemen voor de functies die onder de spoorwegwet vallen. Deze mag instrueren, beoordelen en corrigeren. De eisen voor mentor van machinisten zijn verder uitgewerkt in de regeling voor spoorwegpersoneel. (zie artikel 12 van de regeling).

Bedrijfseigenreglement ProRail

Op basis van een bedrijfseigenreglement, zoals het NVW van ProRail, of zelfs projectspecifiek, kunnen in aanvulling op de wetgeving, functionarissen met een veiligheidstaak benoemd worden. In het NVW worden, aansluitend op de wet, de volgende functionarissen benoemd:

  • VGC-O
  • VGC-U

In het Voorschrif Veilig Werken (VVW, de praktische invulling die ProRail geeft aan het NVW)komen onder andere de volgende functionarissen aan de orde:

  • VGC-U
  • WB-O
  • WB-U
  • WB-V
  • LWB
  • Lokale Leider Veiligheid (LLV)
  • Veiligheidsman (Vhm)
  • Grenswachter
  • WTB
  • Gereedschapmachinist
  • Werkvarantwoordelijke
  • Ploegleider en vakbekwaam persoon

In onderstaand schema wordt het in het VVW opgenomen overzicht van de bij het proces van werkzaamheden betrokken

functies opgenomen. De in VVW als veiligheidskritische functie genoemde functies zijn middels een dikke onderbroken lijn

aangegeven.

De voorloper van het NVW, het RVW, kende de volgende inmiddels vervallen functie:

  • Extra VHM

Sinds 2003(4?) is de inzet van deze functionaris verboden.

Verdere invulling door aannemers

In bepaalde gevallen voorziet zowel de wet als het bedrijfseigen reglement van Prorail niet direct in een specifieke functionaris. Dat is beijvoorbeeld het geval bij de Voertuigbegeleider (VB) die door de aannemer ingezet wordt als geen WTB vereist is, maar er toch een bepaald risico beheerst moet worden.

Veiligheidsfunctionaris | Infrasite

Veiligheidsfunctionaris

Voor het borgen van een aantal veiligheidsaspecten bestaan bij de infrabeheerders, de spoorwegbedrijven en haar contractanten diverse (veiligheids)functionarissen voor wie het borgen van de veiligheid een hoofdtaak of een belangrijk taakelement is.

Veilig rijden van de trein

  • Machinist (Mcn)
  • Hoofdconducteur (HC)

Veilige bereidbaarheid van de infrastructuur

  • Controleur veilige berijdbaarheid (CVB)

Arboveiligheid Wettelijk kader

De functionarissen zijn benoemd in de Spoorwegwet of onderliggende Ministeriele Regelingen en Besluiten en de [Arbowet|Arbeidsomstandighedenwet. De volgende functies zijn benoemd in het Besluit spoorwegpersoneel (geldend op: 25-01-2007)

Artikel 2. Aanwijzing veiligheidsfuncties

Als veiligheidsfuncties binnen het hoofdspoorwegverkeerssysteem, andere dan de functie van Machinist, worden aangewezen de functies van:

a. Rangeerder;

b. wagencontroleur;

c. Treindienstleider;

d. leider werkplekbeveiliging;

e. Veiligheidsman;

f. Werktreinbegeleider.

Binnen de veiligheidsfunctie worden in het Besluitgradaties onderscheiden.

In de Arbeidsomstandighedenwet zijn benoemd:

  • V&G coordinator ontwerpfase (VGC-O)
  • V&G coordinator uitvoeringsfase (VGC-U)

Mentorschap en begeleiding:

Artikel 38 van het besluit spoorwegpersoneel zegt het volgende:

Het bedrijf dient een vakinhoudelijke leidinggevende te benoemen voor de functies die onder de spoorwegwet vallen. Deze mag instrueren, beoordelen en corrigeren. De eisen voor mentor van machinisten zijn verder uitgewerkt in de regeling voor spoorwegpersoneel. (zie artikel 12 van de regeling).

Bedrijfseigenreglement ProRail

Op basis van een bedrijfseigenreglement, zoals het NVW van ProRail, of zelfs projectspecifiek, kunnen in aanvulling op de wetgeving, functionarissen met een veiligheidstaak benoemd worden. In het NVW worden, aansluitend op de wet, de volgende functionarissen benoemd:

  • VGC-O
  • VGC-U

In het Voorschrif Veilig Werken (VVW, de praktische invulling die ProRail geeft aan het NVW)komen onder andere de volgende functionarissen aan de orde:

  • VGC-U
  • WB-O
  • WB-U
  • WB-V
  • LWB
  • Lokale Leider Veiligheid (LLV)
  • Veiligheidsman (Vhm)
  • Grenswachter
  • WTB
  • Gereedschapmachinist
  • Werkvarantwoordelijke
  • Ploegleider en vakbekwaam persoon

In onderstaand schema wordt het in het VVW opgenomen overzicht van de bij het proces van werkzaamheden betrokken

functies opgenomen. De in VVW als veiligheidskritische functie genoemde functies zijn middels een dikke onderbroken lijn

aangegeven.

De voorloper van het NVW, het RVW, kende de volgende inmiddels vervallen functie:

  • Extra VHM

Sinds 2003(4?) is de inzet van deze functionaris verboden.

Verdere invulling door aannemers

In bepaalde gevallen voorziet zowel de wet als het bedrijfseigen reglement van Prorail niet direct in een specifieke functionaris. Dat is beijvoorbeeld het geval bij de Voertuigbegeleider (VB) die door de aannemer ingezet wordt als geen WTB vereist is, maar er toch een bepaald risico beheerst moet worden.