Veiligheidsbericht

Een veiligheidsbericht is een spoedmelding van ProRail aan betrokken partijen over een Storing die in het beveiligingssysteem kan optreden die de Veiligheid van mensen bedreigt.

Als blijkt dat in een bepaald onderdeel van het beveiligingssysteem een gevaarlijke storing kunnen optreden, kan ProRail een veiligheidsbericht doen uitgaan. Dit bericht gaat dan naar de interne en externe partijen die hierin actie dienen te ondernemen. In het veiligheidsbericht staat deze actie omschreven.

Klassificatie

Aan een veiligheidsbericht wordt een classificatie toegekend, die de ernst van het gevaar aanduidt. Klasse 1 is het ernstigst.

Klasse Omschrijving
1 Direct gevaar als faalwijze optreedt. De faalwijze heeft inmiddels tot een ongeval geleid.
2 Direct gevaar als faalwijze optreedt. Bij ProRail IM Treinbeveiligingssystemen zijn gevaarlijke situaties a.g.v. deze faalwijze bekend.
3 Direct gevaar als faalwijze optreedt. ProRail IM Treinbeveiligingssystemen heeft nog geen melding ontvangen dat deze faalwijze is opgetreden.
4 Potentieel, doch geen direct gevaar. Als de faalwijze optreedt, is een tweede fout nodig om een onveilige situatie te veroorzaken.

Geschiedenis

In 1991 is bij het toenmalige NS voor het eerst met veiligheidsberichten gewerkt. Bij vier AHOB-stellers was toen gesignaleerd dat de overwegbomen een te lange daaltijd hadden. Omdat dit probleem zich ook bij andere AHOB-overwegen zou kunnen voordoen, is er toen een veiligheidsbericht uitgegaan. Tot en met 2005 zijn er sindsdien 23 berichten uitgegaan.

Veiligheidsbericht | Infrasite

Veiligheidsbericht

Een veiligheidsbericht is een spoedmelding van ProRail aan betrokken partijen over een Storing die in het beveiligingssysteem kan optreden die de Veiligheid van mensen bedreigt.

Als blijkt dat in een bepaald onderdeel van het beveiligingssysteem een gevaarlijke storing kunnen optreden, kan ProRail een veiligheidsbericht doen uitgaan. Dit bericht gaat dan naar de interne en externe partijen die hierin actie dienen te ondernemen. In het veiligheidsbericht staat deze actie omschreven.

Klassificatie

Aan een veiligheidsbericht wordt een classificatie toegekend, die de ernst van het gevaar aanduidt. Klasse 1 is het ernstigst.

Klasse Omschrijving
1 Direct gevaar als faalwijze optreedt. De faalwijze heeft inmiddels tot een ongeval geleid.
2 Direct gevaar als faalwijze optreedt. Bij ProRail IM Treinbeveiligingssystemen zijn gevaarlijke situaties a.g.v. deze faalwijze bekend.
3 Direct gevaar als faalwijze optreedt. ProRail IM Treinbeveiligingssystemen heeft nog geen melding ontvangen dat deze faalwijze is opgetreden.
4 Potentieel, doch geen direct gevaar. Als de faalwijze optreedt, is een tweede fout nodig om een onveilige situatie te veroorzaken.

Geschiedenis

In 1991 is bij het toenmalige NS voor het eerst met veiligheidsberichten gewerkt. Bij vier AHOB-stellers was toen gesignaleerd dat de overwegbomen een te lange daaltijd hadden. Omdat dit probleem zich ook bij andere AHOB-overwegen zou kunnen voordoen, is er toen een veiligheidsbericht uitgegaan. Tot en met 2005 zijn er sindsdien 23 berichten uitgegaan.