Definitie


Vandalisme





Vandalisme is het opzettelijk aanrichten van vernielingen of beschadigingen of het veroorzaken van verstoringen of van een onveilig gevoel. Het is een algemeen maatschappelijk steeds toenemend probleem, waar we ook in de spoorwereld mee te maken hebben.

Vormen

Op en bij het spoor komen we verschillende vormen van vandalisme tegen, zoals Graffiti, spoorlopen, aan de noodrem trekken, het onklaar maken van apparatuur of Materieel, het bedreigen of belagen van personeel of reizigers, het aanbrengen van obstakels op het spoor en het gooien van voorwerpen naar rijdende voertuigen.

Aanslagen overstijgen de definitie van vandalisme en worden Terrorisme genoemd. Ook Zelfdoding kan er niet onder geschaard worden, omdat dat niet opzettelijk gericht is op veroorzaken van verstoringen. Veel maatregelen ter preventie van vandalisme kunnen echter ook een remmende invloed op zelfdodingen hebben, denk bijvoorbeeld aan hekwerken en andere afscheidingen.

Aanleiding

Over het algemeen zijn het met name jongeren die vandalisme plegen. Zij doen dit vaak om stoer te doen (groepsgevoel, waardering door de groep) of uit sensatiezucht. Jongeren zijn zich echter niet altijd volledig bewust van de mogelijke gevolgen. Met spoorlopen wordt niet altijd bewust een verstoring veroorzaakt. Dit kan dan ook niet altijd als vandalisme gezien worden, maar wordt vaak uit gemakzucht gedaan, om sneller op de gewenste lokatie te komen of om meer ruimte te hebben om de hond uit te laten.

Wettelijk kader

Spoorwegwet (Spw) / Ministeriële Regeling (MR)

Artikel 7 Spoorwegwet

"Onverminderd de krachtens artikel 6 gestelde regels zijn gedeelten van een hoofdspoorweg die niet zijn gelegen in een gelijkvloerse kruising met een weg of in een voor het openbaar verkeer openstaande weg, zodanig afgesloten van de omgeving dat het publiek zich niet of slechts met bijzondere moeite op de spoorweg kan begeven."

Artikel 5 Ministeriële Regeling hoofdspoorweginfrastructuur

"Inrichting van afscherming van de hoofdspoorweginfrastructuur buiten overwegen, wordt vormgegeven op basis van een door de beheerder opgestelde locatiespecifieke risico-analyse."

Dit artikel is een uitwerking van artikel 7 van de Spoorwegwet.

Artikel 5 Toelichting Ministeriële Regeling

"Omdat het niet mogelijk is een limitatieve opsomming voor te schrijven wat exact onder die 'grote moeite' kan worden verstaan, is er bij de uitwerking van dit artikel 7 van de Spoorwegwet voor gekozen op basis van een risico-analyse door de beheerder, afscherming van de hoofdspoorweginfrastructuur vorm te geven. Uit de risico-analyse blijkt in dat geval dat de bestaande, bijvoorbeeld natuurlijke afscherming, voldoende waarborgen biedt voor de ontoegankelijkheid van de infrastructuur."

Maatregelen

Vandalisme kan grote gevolgen hebben. In de ernstigste gevallen leidt het niet alleen tot vertragingen, maar kan het leiden tot ontsporingen en botsingen, met alle rampzalige gevolgen van dien. ProRail is er dan ook alles aan gelegen om vandalisme tegen te gaan. Tegen bijvoorbeeld spoorlopen worden soms hekken geplaatst of wordt toezicht gehouden. Aannemers dienen ervoor te zorgen dat er buiten werktijden geen materialen los liggen die op het spoor gelegd of naar materieel gegooid kunnen worden. Er worden ook al proeven gedaan met camerasystemen die risicovolle lokaties in de gaten moeten houden. Vandalen zullen er echter naar streven niet opgemerkt te worden, zodat het nooit mogelijk zal zijn om alle vandalisme uit te roeien.

Als onderdeel van het programma Integrale Veiligheid Opstelterreinen (2003-2005) van NS, NedTrain en ProRail is het geheel afgesloten Opstelterrein Amsterdam Dijksgracht ingericht. Op dit opstelterrein voorzien van camerabewaking en detecterend schrikdraad kan Materieel dat een langere tijd aan de dienst onttrokken is veilig opgesteld worden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]