Definitie


Ballastbed





Het ballastbed vormt de ondersteuning van Rails en Dwarsliggers en zorgt voor de verdeling van de krachten in de Rails (horizontale krachten door temperatuurverschillen in de rails, verticale krachten door passerende treinen) over het baanlichaam, zijdelingse krachten veroorzaakt door temperatuurverschillen én passerende treinen. Tevens zorgt het ballastbed voor vering en demping van trillingen en verzekert het een snelle afvoer van regenwater.

Het ballastbed bestond vroeger uit zand, schelpen of grind. Tegenwoordig wordt vanwege de grotere krachten op het spoor meestal Steenslag (Porfier, ook wel graniet genaamd) gebruikt; door de hoekige vormen van de stenen grijpen deze in elkaar en blijven ze beter liggen. Het ballastbed functioneert alleen goed als het niet dichtloopt met zand of plantengroei. Reiniging van het ballastbed geschiedt door de Kettinghor.

Het ballastbed heeft effect op de manier hoe het Geluid van treinen zich verspreid. Ballast heeft gunstiger absoberende eigenschappen dan ballastloos spoor.

Ballastloos

Tegenwoordig bestaat er ook Ballastloos spoor: de rails zijn hierbij direct met klemmen of schroeven op een (meestal) betonnen onderbouw gemonteerd, of zijn de betonnen dwarsliggers in beton gestort. Voordeel hierbij is dat er minder onderhoudswerkzaamheden zijn. Zo hoeft er niet [gestopt|Stoppen te worden.

Ballastloos spoor wordt veel toegepast bij Metro's. Ook op de HSL-Zuid is ballastloos spoor gelegd; niet alleen wordt hierdoor een grotere stabiliteit bereikt, ook wordt voorkomen dat er door de hoge snelheid van de treinen stukken steenslag worden losgesleurd en de trein beschadigen.

Een nadeel van ballastloos spoor is dat deze bovenbouw nauwelijks geluid absorbeert. Dit kan worden gecompenseerd door andere maatregelen te nemen, zoals Raildempers of ingegoten spoorstaven.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





EU-commissie co-financiert MEGA-E project met 29 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Meer zand voor Texel van Westerslag tot De Koog
Nieuwsbericht
In 2017 meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto
Nieuwsbericht
Transferium Maasvlakte geopend
Nieuwsbericht
Fryslân investeert in verkeersveiligheid en IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte groeit naar Vakbeurs Openbare Ruimte
Weblogposting
Ontwerp Afsluitdijk toegelicht
Nieuwsbericht
Uitloop renovatie sluis Hengelo
Nieuwsbericht
Onderzoek naar invloed ondergrondse warmtebronnen op drinkwatertemperatuur
Nieuwsbericht
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht








[Banners]