Definitie


Ballastbed





Het ballastbed vormt de ondersteuning van Rails en Dwarsliggers en zorgt voor de verdeling van de krachten in de Rails (horizontale krachten door temperatuurverschillen in de rails, verticale krachten door passerende treinen) over het baanlichaam, zijdelingse krachten veroorzaakt door temperatuurverschillen én passerende treinen. Tevens zorgt het ballastbed voor vering en demping van trillingen en verzekert het een snelle afvoer van regenwater.

Het ballastbed bestond vroeger uit zand, schelpen of grind. Tegenwoordig wordt vanwege de grotere krachten op het spoor meestal Steenslag (Porfier, ook wel graniet genaamd) gebruikt; door de hoekige vormen van de stenen grijpen deze in elkaar en blijven ze beter liggen. Het ballastbed functioneert alleen goed als het niet dichtloopt met zand of plantengroei. Reiniging van het ballastbed geschiedt door de Kettinghor.

Het ballastbed heeft effect op de manier hoe het Geluid van treinen zich verspreid. Ballast heeft gunstiger absoberende eigenschappen dan ballastloos spoor.

Ballastloos

Tegenwoordig bestaat er ook Ballastloos spoor: de rails zijn hierbij direct met klemmen of schroeven op een (meestal) betonnen onderbouw gemonteerd, of zijn de betonnen dwarsliggers in beton gestort. Voordeel hierbij is dat er minder onderhoudswerkzaamheden zijn. Zo hoeft er niet [gestopt|Stoppen te worden.

Ballastloos spoor wordt veel toegepast bij Metro's. Ook op de HSL-Zuid is ballastloos spoor gelegd; niet alleen wordt hierdoor een grotere stabiliteit bereikt, ook wordt voorkomen dat er door de hoge snelheid van de treinen stukken steenslag worden losgesleurd en de trein beschadigen.

Een nadeel van ballastloos spoor is dat deze bovenbouw nauwelijks geluid absorbeert. Dit kan worden gecompenseerd door andere maatregelen te nemen, zoals Raildempers of ingegoten spoorstaven.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]