Definitie


Ballastbed





Het ballastbed vormt de ondersteuning van Rails en Dwarsliggers en zorgt voor de verdeling van de krachten in de Rails (horizontale krachten door temperatuurverschillen in de rails, verticale krachten door passerende treinen) over het baanlichaam, zijdelingse krachten veroorzaakt door temperatuurverschillen én passerende treinen. Tevens zorgt het ballastbed voor vering en demping van trillingen en verzekert het een snelle afvoer van regenwater.

Het ballastbed bestond vroeger uit zand, schelpen of grind. Tegenwoordig wordt vanwege de grotere krachten op het spoor meestal Steenslag (Porfier, ook wel graniet genaamd) gebruikt; door de hoekige vormen van de stenen grijpen deze in elkaar en blijven ze beter liggen. Het ballastbed functioneert alleen goed als het niet dichtloopt met zand of plantengroei. Reiniging van het ballastbed geschiedt door de Kettinghor.

Het ballastbed heeft effect op de manier hoe het Geluid van treinen zich verspreid. Ballast heeft gunstiger absoberende eigenschappen dan ballastloos spoor.

Ballastloos

Tegenwoordig bestaat er ook Ballastloos spoor: de rails zijn hierbij direct met klemmen of schroeven op een (meestal) betonnen onderbouw gemonteerd, of zijn de betonnen dwarsliggers in beton gestort. Voordeel hierbij is dat er minder onderhoudswerkzaamheden zijn. Zo hoeft er niet [gestopt|Stoppen te worden.

Ballastloos spoor wordt veel toegepast bij Metro's. Ook op de HSL-Zuid is ballastloos spoor gelegd; niet alleen wordt hierdoor een grotere stabiliteit bereikt, ook wordt voorkomen dat er door de hoge snelheid van de treinen stukken steenslag worden losgesleurd en de trein beschadigen.

Een nadeel van ballastloos spoor is dat deze bovenbouw nauwelijks geluid absorbeert. Dit kan worden gecompenseerd door andere maatregelen te nemen, zoals Raildempers of ingegoten spoorstaven.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]