Definitie


Ballastbed





Het ballastbed vormt de ondersteuning van Rails en Dwarsliggers en zorgt voor de verdeling van de krachten in de Rails (horizontale krachten door temperatuurverschillen in de rails, verticale krachten door passerende treinen) over het baanlichaam, zijdelingse krachten veroorzaakt door temperatuurverschillen én passerende treinen. Tevens zorgt het ballastbed voor vering en demping van trillingen en verzekert het een snelle afvoer van regenwater.

Het ballastbed bestond vroeger uit zand, schelpen of grind. Tegenwoordig wordt vanwege de grotere krachten op het spoor meestal Steenslag (Porfier, ook wel graniet genaamd) gebruikt; door de hoekige vormen van de stenen grijpen deze in elkaar en blijven ze beter liggen. Het ballastbed functioneert alleen goed als het niet dichtloopt met zand of plantengroei. Reiniging van het ballastbed geschiedt door de Kettinghor.

Het ballastbed heeft effect op de manier hoe het Geluid van treinen zich verspreid. Ballast heeft gunstiger absoberende eigenschappen dan ballastloos spoor.

Ballastloos

Tegenwoordig bestaat er ook Ballastloos spoor: de rails zijn hierbij direct met klemmen of schroeven op een (meestal) betonnen onderbouw gemonteerd, of zijn de betonnen dwarsliggers in beton gestort. Voordeel hierbij is dat er minder onderhoudswerkzaamheden zijn. Zo hoeft er niet [gestopt|Stoppen te worden.

Ballastloos spoor wordt veel toegepast bij Metro's. Ook op de HSL-Zuid is ballastloos spoor gelegd; niet alleen wordt hierdoor een grotere stabiliteit bereikt, ook wordt voorkomen dat er door de hoge snelheid van de treinen stukken steenslag worden losgesleurd en de trein beschadigen.

Een nadeel van ballastloos spoor is dat deze bovenbouw nauwelijks geluid absorbeert. Dit kan worden gecompenseerd door andere maatregelen te nemen, zoals Raildempers of ingegoten spoorstaven.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Circulair viaduct wint Betonprijs 2019
Nieuwsbericht
Pilot 'flexibele kribben in de IJssel' van start
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Stikstof en PFAS Maatregelen kabinet kosten te veel tijd
Nieuwsbericht
Kabinet neemt maatregelen voor natuur, bouw en infrastructuur
Nieuwsbericht
VNO-NCW: Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet
Nieuwsbericht
Stikstof en PFAS-crisis in cruciale fase, Bouwend Nederland in afwachting van concrete maatregelen
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Minister-president in gesprek met bouwers over stikstof en PFAS
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Benoeming programmadirecteur-generaal Stikstof bij ministerie LNV
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Heijmans krijgt voorlopige gunning Schiphol voor verdubbeling rijbaanstelsel Quebec
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Kabinet neemt extra maatregelen voor klimaatdoelen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]