Definitie


Ballastbed





Het ballastbed vormt de ondersteuning van Rails en Dwarsliggers en zorgt voor de verdeling van de krachten in de Rails (horizontale krachten door temperatuurverschillen in de rails, verticale krachten door passerende treinen) over het baanlichaam, zijdelingse krachten veroorzaakt door temperatuurverschillen én passerende treinen. Tevens zorgt het ballastbed voor vering en demping van trillingen en verzekert het een snelle afvoer van regenwater.

Het ballastbed bestond vroeger uit zand, schelpen of grind. Tegenwoordig wordt vanwege de grotere krachten op het spoor meestal Steenslag (Porfier, ook wel graniet genaamd) gebruikt; door de hoekige vormen van de stenen grijpen deze in elkaar en blijven ze beter liggen. Het ballastbed functioneert alleen goed als het niet dichtloopt met zand of plantengroei. Reiniging van het ballastbed geschiedt door de Kettinghor.

Het ballastbed heeft effect op de manier hoe het Geluid van treinen zich verspreid. Ballast heeft gunstiger absoberende eigenschappen dan ballastloos spoor.

Ballastloos

Tegenwoordig bestaat er ook Ballastloos spoor: de rails zijn hierbij direct met klemmen of schroeven op een (meestal) betonnen onderbouw gemonteerd, of zijn de betonnen dwarsliggers in beton gestort. Voordeel hierbij is dat er minder onderhoudswerkzaamheden zijn. Zo hoeft er niet [gestopt|Stoppen te worden.

Ballastloos spoor wordt veel toegepast bij Metro's. Ook op de HSL-Zuid is ballastloos spoor gelegd; niet alleen wordt hierdoor een grotere stabiliteit bereikt, ook wordt voorkomen dat er door de hoge snelheid van de treinen stukken steenslag worden losgesleurd en de trein beschadigen.

Een nadeel van ballastloos spoor is dat deze bovenbouw nauwelijks geluid absorbeert. Dit kan worden gecompenseerd door andere maatregelen te nemen, zoals Raildempers of ingegoten spoorstaven.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Buitenriolering onder vrij verval: reageer op nieuwe normenserie
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht
BAM bouwt rioolwatertunnels in München
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
TenneT: Balans op het hoogspanningsnet
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht








[Banners]