Definitie


Telerail





Telerail was het directe radiocommunicatiemiddel (met UIC-treinradiofrequenties) tussen personeel op alle treinen en de Verkeersleiding (verkeersregelcentra). Vanaf 5 juli 1989 was Telerail landelijk operationeel na een ontwikkel- en invoeringstijd (o.a. ombouw materieel) van 6 jaar. De apparatuur werd ontwikkeld door Pfitzner/Ascom Teletron in samenwerking met de toenmalige PTT, nu KPN, en werd gehuurd van PTT/KPN voor een perode van 12,5 jaar (daarna eigendom RIB/ProRail). De apparatuur heeft volledig dienst gedaan tot 2005, waarna het GSMR-net de functie overnam. In januari 2007 (dus na bijna 18 jaar!) zijn de laatste Telerail-verbindingen vervangen door GSM-Rail en was Telerail definitief uit de lucht.

Telerail bestond uit ca 2400 Treinradio's (zowel in elke cabine als ook in de conducteursruimte), ca 650 Telerailportofoon en de zogenaamde wal-apparatuur, die bestond uit:
  1. 180 zend- en ontvangststations (met een bereik van ca 15 km),
  2. PTT-telefoonhuurlijnen,
  3. ca 145 Bakenzender (zorgdragend voor het automatisch schakelen op het juiste radiokanaal) en
  4. 146 bedienposten op de verkeersregelcentra.



    Het karakteristieke van deze Telerail-communicatie was dat de treinradio op elk traject automatisch in verbinding kwam en bleef met de juiste treindienstleider. Er was duplexverbinding mogelijk met de treindienstleider, de verkeersleider en een 3e adres: iemand die kon bemiddelen in telefoondoorverbinding met het NS/ProRail dienstnet. De Machinist moest bij begin van zijn rit het radiokanaal van zijn locatie en zijn Treinnummer intoetsen. Daarna was hij doorgaand oproepbaar en kwam zijn oproep met zijn treinnummer binnen op de juiste Verkeersleidingspost.

    Telerail werd ingevoerd omdat naast automatiseringen de mondelinge informatie onontbeerlijk blijft tussen wal en trein, juist bij verstoringen van de Treindienst, ook richting informatie aan de Reiziger.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]