Definitie


TA1069





Als ik zeg klap, dan bedoel ik ook een harde klap!

Bij elke prijs / bestemming aanpassing moesten er nieuwe mallen in die apparaten worden geplaatst, hetgeen de nodige tijd kostte om landelijk uit te voeren. Men was dus uiterst nieuwsgierig of met dat nieuwe computergestuurde systeem alles sneller en beter zou worden. De TA1069 was al bij de Deutsche Bundesbahn in gebruik en werd gefabriceerd door de duitse firma Triumph-Adler.

Hieronder een link naar een overzicht van de kaartjes van de DB.

http://www.bahnseite.de/ticket/ticket.htm

Triumph-Adler is van huis uit een schrijfmachine fabrikant, dat was ook te merken aan de opbouw van de TA1069. Het was zeker geen computersysteem zoals we dat vandaag de dag kennen. Het printersysteem, zeg maar elektromechanische drukker, was ca. 140 cm breed, 50 cm breed en ca. 130 cm hoog. Daar bovenop was nog een monitor gemonteerd. Het systeem kon ketting formulieren tot 60 cm breed bedrukken en zelf op elke gewenste hoogte afsnijden en uitwerpen in een opvang bak aan de voorzijde. Het toestsenbord was opklapbaar ook aan de voorzijde gemonteerd. Ook was er naast het toetsenbord nog een zogenaamde voorsteek gemonteerd, waar men handmatig formulieren (b.v. een strippenkaart) van elke gewenste afmeting t/m A4 kon invoeren. Via een elektronisch oog kon ook een barcode worden gelezen om te kontroleren of het juiste formulier ingevoerd werd.

Naast deze drukker stond de systeemkast 50 X 50 en ca. 60 cm hoog. In deze kast was er plaats voor de processor kaart (25 X 30 cm), een ringkern geheugen kaart en diverse I/O kaarten voor de aansturing van het mechaniek. Ook was er nog plaats voor twee floppy drives, waar van die slappe 8 inch floppys in gingen(een floppy van ruim 17 cm!!;).

In eerste instantie werd er een proef van een jaar met dit systeem uitgevoerd bij de loketten Binnenland in Rotterdam en Amsterdam. Later werden er ook modems aan deze systemen gekoppeld waardoor men via de DB in Frankfurt ook Internationale plaatsbewijzen en reserveringen kon uitvoeren. In de jaren 1981-1983 werd er nieuw MTS personeel aangetrokken en opgeleid voor het onderhoud van deze systemen en het begeleiden van de landelijke invoering. Na 1983 was het gemeengoed geworden en werden ook bestande Telecom Monteur geschoold in het onderhoud. De MTS'ers werden ook bijgeschoold om taken van een Hoofdmonteur Telecom te kunnen uitvoeren.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen versoepelt tijdelijk regels voor rij- en rusttijden voor bevoorrading supermarkten en apotheken
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen dringt aan op snelle acties voor luchtvaart en transportsector
Nieuwsbericht
Metaalunie: 'Goede stappen kabinet om ondernemers te ondersteunen'
Nieuwsbericht
Coronavirus: kabinet neemt pakket nieuwe maatregelen voor banen en economie
Nieuwsbericht
AFNL-NOA: Eerste grote stappen kabinet voor ondernemerssteun ogen goed
Nieuwsbericht
EIB: Toename orderportefeuilles bouwnijverheid
Nieuwsbericht
Busdienstregelingen in Brabant aangepast vanwege coronavirus
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
EIB: Woningbouw blijft sterk achter bij huishoudensgroei
Nieuwsbericht
Building Holland 2020 verplaatst vanwege coronavirus
Nieuwsbericht
Hibin-leden: stikstof en PFAS remmen de groei
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
Nieuwsbericht
Kleine beekdalbrug over Keersop bij Dommelen beter voor beek, natuur en fietsers
Nieuwsbericht
Meer vitamine G voor Groningen: aanpak samen met inwoners
Nieuwsbericht
Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
Nieuwsbericht
Transport Compleet Hardenberg 2020 verplaatst vanwege coronavirus
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]