Definitie


TA1069





Als ik zeg klap, dan bedoel ik ook een harde klap!

Bij elke prijs / bestemming aanpassing moesten er nieuwe mallen in die apparaten worden geplaatst, hetgeen de nodige tijd kostte om landelijk uit te voeren. Men was dus uiterst nieuwsgierig of met dat nieuwe computergestuurde systeem alles sneller en beter zou worden. De TA1069 was al bij de Deutsche Bundesbahn in gebruik en werd gefabriceerd door de duitse firma Triumph-Adler.

Hieronder een link naar een overzicht van de kaartjes van de DB.

http://www.bahnseite.de/ticket/ticket.htm

Triumph-Adler is van huis uit een schrijfmachine fabrikant, dat was ook te merken aan de opbouw van de TA1069. Het was zeker geen computersysteem zoals we dat vandaag de dag kennen. Het printersysteem, zeg maar elektromechanische drukker, was ca. 140 cm breed, 50 cm breed en ca. 130 cm hoog. Daar bovenop was nog een monitor gemonteerd. Het systeem kon ketting formulieren tot 60 cm breed bedrukken en zelf op elke gewenste hoogte afsnijden en uitwerpen in een opvang bak aan de voorzijde. Het toestsenbord was opklapbaar ook aan de voorzijde gemonteerd. Ook was er naast het toetsenbord nog een zogenaamde voorsteek gemonteerd, waar men handmatig formulieren (b.v. een strippenkaart) van elke gewenste afmeting t/m A4 kon invoeren. Via een elektronisch oog kon ook een barcode worden gelezen om te kontroleren of het juiste formulier ingevoerd werd.

Naast deze drukker stond de systeemkast 50 X 50 en ca. 60 cm hoog. In deze kast was er plaats voor de processor kaart (25 X 30 cm), een ringkern geheugen kaart en diverse I/O kaarten voor de aansturing van het mechaniek. Ook was er nog plaats voor twee floppy drives, waar van die slappe 8 inch floppys in gingen(een floppy van ruim 17 cm!!;).

In eerste instantie werd er een proef van een jaar met dit systeem uitgevoerd bij de loketten Binnenland in Rotterdam en Amsterdam. Later werden er ook modems aan deze systemen gekoppeld waardoor men via de DB in Frankfurt ook Internationale plaatsbewijzen en reserveringen kon uitvoeren. In de jaren 1981-1983 werd er nieuw MTS personeel aangetrokken en opgeleid voor het onderhoud van deze systemen en het begeleiden van de landelijke invoering. Na 1983 was het gemeengoed geworden en werden ook bestande Telecom Monteur geschoold in het onderhoud. De MTS'ers werden ook bijgeschoold om taken van een Hoofdmonteur Telecom te kunnen uitvoeren.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft aftrap groot onderhoud infrastructuur
Nieuwsbericht
Forse opknapbeurt oude bruggen en tunnels
Nieuwsbericht
Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Wet op de Basisregistratie Ondergrond (BRO) van kracht
Nieuwsbericht
Provinciaal verkeersmanagement Noord-Holland werpt vruchten af
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Platform CB'23 gaat circulair bouwen concreet maken
Nieuwsbericht
Registratie materialen infraprojecten bevordert hergebruik
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
Houten verkozen tot Fietsstad 2018
Nieuwsbericht
Combinatie VolkerWessels Hollandia Infra wint aanbesteding Brug Ouderkerk
Nieuwsbericht
Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
UNETO-VNI wil langdurig werklozen kansen bieden in installatiebranche
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Aanmeldingen voor de Innovation Expo 2018 geopend
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]