Definitie


TA1069





Als ik zeg klap, dan bedoel ik ook een harde klap!

Bij elke prijs / bestemming aanpassing moesten er nieuwe mallen in die apparaten worden geplaatst, hetgeen de nodige tijd kostte om landelijk uit te voeren. Men was dus uiterst nieuwsgierig of met dat nieuwe computergestuurde systeem alles sneller en beter zou worden. De TA1069 was al bij de Deutsche Bundesbahn in gebruik en werd gefabriceerd door de duitse firma Triumph-Adler.

Hieronder een link naar een overzicht van de kaartjes van de DB.

http://www.bahnseite.de/ticket/ticket.htm

Triumph-Adler is van huis uit een schrijfmachine fabrikant, dat was ook te merken aan de opbouw van de TA1069. Het was zeker geen computersysteem zoals we dat vandaag de dag kennen. Het printersysteem, zeg maar elektromechanische drukker, was ca. 140 cm breed, 50 cm breed en ca. 130 cm hoog. Daar bovenop was nog een monitor gemonteerd. Het systeem kon ketting formulieren tot 60 cm breed bedrukken en zelf op elke gewenste hoogte afsnijden en uitwerpen in een opvang bak aan de voorzijde. Het toestsenbord was opklapbaar ook aan de voorzijde gemonteerd. Ook was er naast het toetsenbord nog een zogenaamde voorsteek gemonteerd, waar men handmatig formulieren (b.v. een strippenkaart) van elke gewenste afmeting t/m A4 kon invoeren. Via een elektronisch oog kon ook een barcode worden gelezen om te kontroleren of het juiste formulier ingevoerd werd.

Naast deze drukker stond de systeemkast 50 X 50 en ca. 60 cm hoog. In deze kast was er plaats voor de processor kaart (25 X 30 cm), een ringkern geheugen kaart en diverse I/O kaarten voor de aansturing van het mechaniek. Ook was er nog plaats voor twee floppy drives, waar van die slappe 8 inch floppys in gingen(een floppy van ruim 17 cm!!;).

In eerste instantie werd er een proef van een jaar met dit systeem uitgevoerd bij de loketten Binnenland in Rotterdam en Amsterdam. Later werden er ook modems aan deze systemen gekoppeld waardoor men via de DB in Frankfurt ook Internationale plaatsbewijzen en reserveringen kon uitvoeren. In de jaren 1981-1983 werd er nieuw MTS personeel aangetrokken en opgeleid voor het onderhoud van deze systemen en het begeleiden van de landelijke invoering. Na 1983 was het gemeengoed geworden en werden ook bestande Telecom Monteur geschoold in het onderhoud. De MTS'ers werden ook bijgeschoold om taken van een Hoofdmonteur Telecom te kunnen uitvoeren.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]