DYNAMISCH ATTENTIESYSTEEM

Oplichtende haaientanden voor meer veiligheid

Geregelde voetgangersoversteekplaats (bron: BAM Infra)
Hoe goed je als automobilist ook oplet, een fietser of voetganger op een oversteekplaats zie je soms toch pas op het laatste moment aankomen. Hier wil BAM Infra Nederland met de ontwikkeling van LED-OP belijning een einde aan maken. Het dynamische attentiesysteem wijst bestuurders eerder op overstekende fietsers en voetgangers, met minder verkeersslachtoffers als gevolg.
 
De innovatieve led-belijning licht op in de haaientanden en het zebrapad als fietsers en voetgangers oversteken. Dit zorgt voor aantoonbaar meer aandacht bij verkeersdeelnemers en verhoogde attentiewaarde bij bestuurders. Het systeem kan zowel bij oversteekplaatsen mét als zonder verkeersregelinstallaties (VRI’s) toegepast worden. Fietsers en voetgangers krijgen bovendien een rode streep te zien op het moment dat zij rood licht hebben.

Ed Buré is commercieel manager bij BAM en weet dat de resultaten in Frankrijk veelbelovend zijn. “Het is daar op vier plekken ingezet. Ook bij grote verkeersbewegingen zoals opritten naar de Périphérique. Overal heeft de led-belijning een positief effect op het gedrag van de bestuurder. Het zorgt voor een grote attentiewaarde bij het afslaan, waardoor tot wel 90% van de automobilisten eerder stopt en minder vaak doorrijdt op een oversteekplaats.” Het grote verschil met studs of andere verlichting bij oversteekplaatsen en zebrapaden, is bovendien dat LED-OP goed zichtbaar is bij daglicht. “Het is dus niet alleen een oplossing voor ’s avonds of bij slechte weersomstandigheden.”

Automatische detectie (bron: BAM Infra)

Verwaarlozing

Vanwege het aantal verkeersongevallen en de toenemende verkeersdrukte heeft de rijksoverheid een Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 opgesteld. Provincies en gemeenten zijn verplicht om op basis daarvan een Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid te maken. Volgens Buré is dit de uitgelezen kans om gevaarlijke oversteekplaatsen onder de loep te nemen en met preventieve maatregelen te komen. “Er zijn in Nederland 30.000 oversteekplaatsen, waarvan er hooguit 6.000 gekoppeld zijn aan VRI’s. Bij de rest zie je verwaarlozing, terwijl daar de attentiewaarde nog minder is.” Op dit moment is de LED-OP belijning nog nergens in Nederland in gebruik, maar hier komt snel verandering in, hoopt Buré.

Commercieel manager Ed Buré (bron: BAM Infra)

Het uitbreiden van het aantal VRI’s of het plaatsen van verkeersdrempels is kostbaar en niet overal wenselijk. Daarom zocht BAM naar een betaalbare en schaalbare oplossing. “In de uitvoeringsplannen van de gemeenten staan veel kruispunten en oversteekplaatsen met een hoog ongevalsrisico. Er wordt vaak automatisch gekeken naar gedrag van verkeersdeelnemers, maar dit is niet de enige oplossing. Ook goedwillende bestuurders hebben een probleem met de attentiewaarde op oversteekplaatsen, dus je kunt niet niks doen. Het zijn niet allemaal hardrijders of asocialen.” (met dank aan onze collega’s van verkeersnet.nl)

Auteur: Redactie

Oplichtende haaientanden voor meer veiligheid | Infrasite
DYNAMISCH ATTENTIESYSTEEM

Oplichtende haaientanden voor meer veiligheid

Geregelde voetgangersoversteekplaats (bron: BAM Infra)
Hoe goed je als automobilist ook oplet, een fietser of voetganger op een oversteekplaats zie je soms toch pas op het laatste moment aankomen. Hier wil BAM Infra Nederland met de ontwikkeling van LED-OP belijning een einde aan maken. Het dynamische attentiesysteem wijst bestuurders eerder op overstekende fietsers en voetgangers, met minder verkeersslachtoffers als gevolg.
 
De innovatieve led-belijning licht op in de haaientanden en het zebrapad als fietsers en voetgangers oversteken. Dit zorgt voor aantoonbaar meer aandacht bij verkeersdeelnemers en verhoogde attentiewaarde bij bestuurders. Het systeem kan zowel bij oversteekplaatsen mét als zonder verkeersregelinstallaties (VRI’s) toegepast worden. Fietsers en voetgangers krijgen bovendien een rode streep te zien op het moment dat zij rood licht hebben.

Ed Buré is commercieel manager bij BAM en weet dat de resultaten in Frankrijk veelbelovend zijn. “Het is daar op vier plekken ingezet. Ook bij grote verkeersbewegingen zoals opritten naar de Périphérique. Overal heeft de led-belijning een positief effect op het gedrag van de bestuurder. Het zorgt voor een grote attentiewaarde bij het afslaan, waardoor tot wel 90% van de automobilisten eerder stopt en minder vaak doorrijdt op een oversteekplaats.” Het grote verschil met studs of andere verlichting bij oversteekplaatsen en zebrapaden, is bovendien dat LED-OP goed zichtbaar is bij daglicht. “Het is dus niet alleen een oplossing voor ’s avonds of bij slechte weersomstandigheden.”

Automatische detectie (bron: BAM Infra)

Verwaarlozing

Vanwege het aantal verkeersongevallen en de toenemende verkeersdrukte heeft de rijksoverheid een Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 opgesteld. Provincies en gemeenten zijn verplicht om op basis daarvan een Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid te maken. Volgens Buré is dit de uitgelezen kans om gevaarlijke oversteekplaatsen onder de loep te nemen en met preventieve maatregelen te komen. “Er zijn in Nederland 30.000 oversteekplaatsen, waarvan er hooguit 6.000 gekoppeld zijn aan VRI’s. Bij de rest zie je verwaarlozing, terwijl daar de attentiewaarde nog minder is.” Op dit moment is de LED-OP belijning nog nergens in Nederland in gebruik, maar hier komt snel verandering in, hoopt Buré.

Commercieel manager Ed Buré (bron: BAM Infra)

Het uitbreiden van het aantal VRI’s of het plaatsen van verkeersdrempels is kostbaar en niet overal wenselijk. Daarom zocht BAM naar een betaalbare en schaalbare oplossing. “In de uitvoeringsplannen van de gemeenten staan veel kruispunten en oversteekplaatsen met een hoog ongevalsrisico. Er wordt vaak automatisch gekeken naar gedrag van verkeersdeelnemers, maar dit is niet de enige oplossing. Ook goedwillende bestuurders hebben een probleem met de attentiewaarde op oversteekplaatsen, dus je kunt niet niks doen. Het zijn niet allemaal hardrijders of asocialen.” (met dank aan onze collega’s van verkeersnet.nl)

Auteur: Redactie