VERDUURZAMING

Hergebruikte dakbedekking wordt grondstof voor wegenbouw

Bitumen (foto: Dura Vermeer)

Bouwbedrijf Dura Vermeer gaat standaard gebruik maken van circulaire bitumen in onder- en tussenlagen van asfalt. Het materiaal wordt gewonnen uit afgedankte dakbedekking. De circulaire bitumen is afkomstig uit de startup Roof2Road, een samenwerking tussen Roof2Roof en Dura Vermeer. Deze bitumen wordt gehaald uit dakbitumen, dat door een verwerkingsproces PAK- en teerarm is en volledig gerecycled kan worden. Volgens Dura Vermeer is de kwaliteit van de bitumen van Roof2Road minimaal gelijkwaardig aan die van nieuwe bitumen.

Momenteel wordt er binnen de wegenbouw voor de productie van asfalt nog standaard gebruik gemaakt van nieuwe bitumen, die gewonnen wordt uit aardolie. Binnen een asfaltmengsel is nieuwe bitumen verantwoordelijk voor 30% tot 50% van de totale milieubelasting. Om te komen tot een circulaire economie met minder schadelijke emissies, werd er gezocht naar betere alternatieven. Het milieuvoordeel (MKI) van circulaire bitumen ligt tussen de 12% en 42%, afhankelijk van de gedoseerde hoeveelheid, zegt Dura Vermeer. Ook de prijs van Roof2Road bitumen is minimaal gelijkwaardig en binnen de huidige marktontwikkeling zelfs gunstiger dan reguliere bitumen.

Verduurzaming

Dura Vermeer biedt Roof2Road bitumen nu nog met name aan binnen de eigen projecten. Daarnaast gaat het bedrijf in gesprek met opdrachtgevers en klanten over duurzame alternatieven, zoals circulaire bitumen. Op deze manier kan versnelling gerealiseerd worden in verduurzaming van de asfaltketen.

Ambities

Adriaan de Jong, directeur bij Dura Vermeer: ‘Wanneer de mogelijkheid bestaat om nieuwe bitumen te vervangen door circulaire bitumen, dan moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen. Helemaal als dit een lagere uitstoot en MKI-score oplevert en de kwaliteit gewaarborgd blijft. Zo werken wij direct aan onze duurzaamheidsambities ‘Uitstoot op 0’ en ‘Hergebruik? Zo vaak mogelijk.’

Lees ook:

Twee voorstellen duurzame wegverharding ingediend bij Groeifonds

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Hergebruikte dakbedekking wordt grondstof voor wegenbouw | Infrasite
VERDUURZAMING

Hergebruikte dakbedekking wordt grondstof voor wegenbouw

Bitumen (foto: Dura Vermeer)

Bouwbedrijf Dura Vermeer gaat standaard gebruik maken van circulaire bitumen in onder- en tussenlagen van asfalt. Het materiaal wordt gewonnen uit afgedankte dakbedekking. De circulaire bitumen is afkomstig uit de startup Roof2Road, een samenwerking tussen Roof2Roof en Dura Vermeer. Deze bitumen wordt gehaald uit dakbitumen, dat door een verwerkingsproces PAK- en teerarm is en volledig gerecycled kan worden. Volgens Dura Vermeer is de kwaliteit van de bitumen van Roof2Road minimaal gelijkwaardig aan die van nieuwe bitumen.

Momenteel wordt er binnen de wegenbouw voor de productie van asfalt nog standaard gebruik gemaakt van nieuwe bitumen, die gewonnen wordt uit aardolie. Binnen een asfaltmengsel is nieuwe bitumen verantwoordelijk voor 30% tot 50% van de totale milieubelasting. Om te komen tot een circulaire economie met minder schadelijke emissies, werd er gezocht naar betere alternatieven. Het milieuvoordeel (MKI) van circulaire bitumen ligt tussen de 12% en 42%, afhankelijk van de gedoseerde hoeveelheid, zegt Dura Vermeer. Ook de prijs van Roof2Road bitumen is minimaal gelijkwaardig en binnen de huidige marktontwikkeling zelfs gunstiger dan reguliere bitumen.

Verduurzaming

Dura Vermeer biedt Roof2Road bitumen nu nog met name aan binnen de eigen projecten. Daarnaast gaat het bedrijf in gesprek met opdrachtgevers en klanten over duurzame alternatieven, zoals circulaire bitumen. Op deze manier kan versnelling gerealiseerd worden in verduurzaming van de asfaltketen.

Ambities

Adriaan de Jong, directeur bij Dura Vermeer: ‘Wanneer de mogelijkheid bestaat om nieuwe bitumen te vervangen door circulaire bitumen, dan moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen. Helemaal als dit een lagere uitstoot en MKI-score oplevert en de kwaliteit gewaarborgd blijft. Zo werken wij direct aan onze duurzaamheidsambities ‘Uitstoot op 0’ en ‘Hergebruik? Zo vaak mogelijk.’

Lees ook:

Twee voorstellen duurzame wegverharding ingediend bij Groeifonds

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie