Heijmans elektrisch

Arnhemse fietsstraat wordt zo duurzaam mogelijk aangelegd

Minder asfalt dat met elektrisch en uitstootvrij materieel wordt aangelegd. Dat is het recept voor een fietsstraat in Arnhem die de meest duurzame in zijn soort moet worden. De gemeente Arnhem, waar de straat begin mei wordt opgeleverd, wil bovendien bekijken of deze aanpak vaker kan worden toegepast.

“Zeker in woonwijken willen we zoveel mogelijk emissievrij werken”, aldus wethouder mobiliteit Roeland van der Zee. “Dat levert gewoon schonere lucht op. Maar ook scheelt het een hoop lawaai voor de omwonenden.” Weliswaar komt er steeds meer elektrisch zwaar materieel voor de wegenbouw beschikbaar, maar het gebeurt nauwelijks dat het allemaal op één project wordt ingezet.

Minder asfalt

De fietsstraat wordt circa 500 meter lang, maar er zal hiervoor beduidend minder asfalt nodig zijn dan gebruikelijk. Dit komt door een innovatieve samenstelling, waardoor een veel minder dikke laag nodig is. Slechts een derde van de normale dikte. De huidige bestrating wordt bovendien hergebruikt en de wegmarkeringen zijn zoveel mogelijk op basis van natuurlijke materialen. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Heijmans en duren nog tot begin mei. Royal HaskoningDHV onderzoekt de resultaten op het gebied van emissieloos werken, zoals de reductie van stikstof, fijnstof en CO2.

Arnhem is bovendien niet van plan om het bij dit eenmalige project te houden. Van der Zee: “We willen kijken wat er mogelijk is als we wegwerkzaamheden of reconstructies zo duurzaam mogelijk willen uitvoeren. Is het haalbaar, technisch, maar ook financieel? We gaan dit project op die punten goed evalueren. Vervolgens gaan we met onze aannemers kijken of dit veel vaker mogelijk is.” Behalve een totale besparing van zo’n 8.000 liter diesel, wordt er 80 procent minder fijnstof en stikstof en 30 procent minder CO2 uitgestoten. Als elektrisch materieel geen optie is, vormt biodiesel een duurzaam alternatief.

Hele nacht laden in woonwijk

Bij het werken met voornamelijk elektrisch materieel is het een uitdaging om die machines en vrachtwagens te laden. Dat kan namelijk niet zomaar bij een gewoon auto-oplaadpunt, want die heeft vaak onvoldoende laadvermogen. “En bovendien wil je ook niet dat zulk materieel ineens een hele nacht in een woonwijk staat op te laden”, vertelt de wethouder. Voor dit project is een oplossing gevonden in een oplaadmogelijkheid op bedrijventerrein Kleefse Waard. Dit is vlakbij de bouwlocatie en daar zijn oplaadpunten met een hoog vermogen die daarvoor speciaal zijn ingericht.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.